Gå till innehåll

under 30 sek = gratis


lilla_farbrorn

Recommended Posts

Många av dessa myter uppkommer pga att man blandar ihop rättigheterna för en "komposition" (noterna) och en inspelning av denna.

 

Om man skriver en låt (noterna) så skyddas den. Men likheter med andra låtar är oundviklig så man ursäktas om några noter i följd är samma som någon annan låt.

 

Gällande inspelningar (vilket är mest relevant i detta forum) så gäller att man får använda exakt 0,0sek av en inspelning utan att betala avgifter. Väldigt enkelt. Använder man en inspelning så ska de som gjort inspelningen (skivbolaget) ha betalt för sitt arbete. (Man måste även ha avtal med låtskrivaren eller dennes förlag om rättigheterna till "noterna")

 

Därför hör man ofta i reklamfilm att musik som är snarlik existerande låtar används. (när det är dyrt eller på annat sätt svårt att köpa rättigheterna)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Där rättigheterna är fria så kan man spela in låtarna och använda dom.

Men redan inspelad musik har även mekaniskt rättighet så den måste man få tillstånd för att använda. Som med samplingar. Så har jag fattat det...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 6 månader senare...

vad jag vet så är det en bra idé att jag registrera sina låtar på t.ex stim i sverige, är det någon som tycker att dom hör sig någon låt likna nån annan låt, så kan dom kolla det på stim respektive diton i utlandet, avgör dom att det tillräckligt likt fälls domen. Detta är ju ifrånsatt att du registrerat det vad jag vet.

 

Men som ni sa, ingen 30 sekundersregel eller 7 noter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag höll just på att klura med detta ämne för egen räkning och har kommit fram till att man får inte sampla, stjäla, imitera eller ens spela upp en enda pip av en enda inspelning om inte upphovsmannen har samtyckt till detta. Detta inklusive fågelsång och trafikbuller om det är någon annan som spelat in ljuden. Min slutsats är att många undergroundmusiker bryter mot lagen då de samplat slingor från andra skivor för att använda i sin egen musik (om de inte har frågat om lov), med det är min egen tolkning.

 

När kompositören varit död i 70 år är musiken fri, dvs det står var och en fritt att själv ta fram gitarren eller tvärflöjten och spela stycket och spela in musiken och använda den efter eget tycke. Då har man själv upphovsrätten till framförandet(!) dvs ingen kan stjäla inspelningen. Dock kan någon annan göra en egen inspelning och får då upphovsrätten för sitt eget framförande.

 

Om man komponerar egen musik inser man snart att alla kombinationer av toner är redan gjorda, dvs även om man slumpmässigt blandar alla existerande toner så kommer de att likna en redan existerande låt. Praxis har blivit att om fem takter är exakt lika som en existerande låt så är det inte stöld men det är en tolkning av lagen om upphovsrätt.

 

Att registrera till stim ger inget skydd för stöld. Däremot bevakar stim rätten till ersättning vid offentliga framföranden. Konsekvensen blir att du inte kan inte själv framföra dina egna verk utan att betala till stim (som sen betalar ut ersättningen till dig igen). Flera hemmakompossitörer och vis-sångare menar att de gör självmål att stimma sig. De känner att det inte underlättar för dem själva och det ger inte bättre upphovsrättsliga skydd. Men det är mina bekantas åsikter...

 

 

Jag glömde att skriva: Var inte rädda för upphovsrätten, men respektera den. Jag skrev i en annan tråd att det kan löna sig att fråga om upphovsrättsinnehvaren om man kan få använda matrialet för ringa eller inga kostnader. Då har man ett avtal och då är det grönt. Upphovsrätten behöver inte alltid kosta pengar. Lokalteatern där jag bor har musiksatt sitt teaterstycke med en CD-skiva av Åsa Jinder och hon blev enligt utsago mycket glad över musikvalet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...