Gå till innehåll

GIF-bild i Photoshop?


r0lfi

Recommended Posts

Hejsan, jag undrar om det är någon här som vet hur man gör en GIF-bild i photoshop med en transparent bakgrund.

 

Jag har tänkt rita en gubbe som går, kanske 3-4 frames bara. Men jag vill ha en transparent bakgrund, som jag sen kan lägga till en levande miljö i bakgrunden bakom gubben.

 

Någon som vet nån bra tutorial?

Länk till kommentar
Share on other sites

En tutorial för vad, exakt? Svårt är det ju inte hur som helst... Rita dina bilder, öppna animationsfönstret, animera, spara som gif (under Save for web).

 

Men varför vill du spara som gif i det här läget, om du ändå skall lägga till en bakgrund i ett senare skede? Varför inte göra all animering vid ett tillfälle?

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jbergman]

Men varför vill du spara som gif i det här läget, om du ändå skall lägga till en bakgrund i ett senare skede? Varför inte göra all animering vid ett tillfälle?

 

/Jakob[/citat]

 

Jo, jag vill importera GIF-bilden till after-effects. GIF-bilden ska vara en rörlig animation. Vad jag hört så ska det gå att göra rörliga GIF-bilder i photoshop. Jag kan inte rita gubbar i After-effects... Så därför hadde jag tänkt rita en GIF-bild på en gubbe som gör en simpel rörelse i PS, lägga till GIF-bilden i after-effects, där jag sedan screenar GIF-bilden och översätter den transparenta bakgrunden med en levande miljö som jag filmat. Om du vet något program där man kan göra små simpla animationer skriv gärna, eller om du förstått dig på bättre vad jag menar med vad jag vill göra i PS. Om inte, behöver du inte skriva alls. Tack.

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, men då är det ju bara att göra som jag skrev i mitt första inlägg.

1. Öppna PS.

2. Rita dina gubbar.

3. Öppna animationsfönstret.

4. Dra bilderna till "tidslinjen".

5. Ställ in hur länge varje bild skall visas.

6. Spara som rörlig gif under "Save for web".

 

Vilket steg är det som är knepigt?

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Djungelsmurfen]eller så spar du dom som stillbilder i nått bättre format (t.ex. .psd) och sköter animeringen i aftereffects[/citat]

 

Vilket väsentligen är vad jag föreslog i mitt första inlägg, men det var ju tydligen fel... Fast jag håller med om att det är en bättre lösning på många sätt, i synnerhet om inte slutresultatet skall vara en gif.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jbergman]Vilket väsentligen är vad jag föreslog i mitt första inlägg, men det var ju tydligen fel... Fast jag håller med om att det är en bättre lösning på många sätt, i synnerhet om inte slutresultatet skall vara en gif.[/citat]

Jag hade nog inte läst det inlägget så noga

 

[citat=r0lfi]Det simplaste sättet jag trodde var, var att göra en GIF animation som repiterar samma rörelse hela tiden ( en gubbe som går ) sen screena bort bakgrunden och lägga över en levande miljö till bakgrund och göra en film.[/citat]

Men om du lägger in de tre bilderna efter varandra i after effects och repeterar det, så blir det i princip samma sak som en gif-animation, men med dom fördelarna att du kan få mer kontroll över din animation och att du får mycket bättre kvalitet på bilden om du sparar i ett annar format.

 

EDIT:

Tre bilder verkar lite lite för en animation tycker jag.

Ett tips är att (om du vill göra något liknande filmen i länken) rita armar, ben, huvud osv. för sig, så kan du flytta lite på de olika delarna med key-frames i after effects.

På det sättet kan du med ca. 6 bilder, för en människa (armar, ben, kropp, huvud), göra en jämn och fin animation som skulle kunna bli upp mot flera tusen bilder om du hade gjort en bild för varje frame i din animation. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...