Gå till innehåll

tips & trix Super-8?


kakupedro

Recommended Posts

  • 4 månader senare...

en bra och vanlig film är kodachrome 40 som är lite av en universalfilm. att tänka på när du filmar är att komma ihåg att ändra inställning för inne- eller ute-ljus. Mycket ljus är att föredra om du vill ha ett klart och färgskarpt resultat.

 

Min film är just nu på framkallning så jag håller tummarna för både min film och din kommande!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Om du inte har kunskaperna eller utrustning att använda 16mm-film så börja med kodaks super-8. Den är mycket billigare än 16mm-filmen men har förstås sina begränsningar. Om du gör ett noggrannt manus och är noga med att använda ljuset på bästa sätt så är kodaks super-8 fantastisk. Du har 3 min 20 sek på dig men tro mig, du kan förmedla betraktaren väldigt mycket på 3 min 20 sek. Tänk så här: varje scen ska ta handlingen framåt i filmen, du måste veta varför du filmar en speciell scen. Här kommer det fantastiska med riktig film in. Du börjar på planeringsstadiet i din soffa en regning kväll med en bra idé. Tänk ut vad tittaren och du själv ska få ut av filmen och använd ditt eget filmspråk för att komma fram till målet. När du har ett bra manus är det bara att sätta igång. Slösa inte film på förtexter och dylikt på din första film utan koncentrera dig på dina scener. Att filma med super-8 film är roligare för det ställer högre krav på dig som filmare men är desto mer lärorikt om man vill ta steget upp till 16 mm längre fram. När du har filmat klart lägger du filmen på lådan som kommer åter 10-14 dagar senare. Helst ska filmen ligga till sig lite så att emulsionen har torkat ordentligt. När du sen tittar på filmen och upptäcker att du har lyckats, då kan jag lova att du är världens lyckligaste man. Jag filmar massor med super-8 film och ibland är man nöjd med resultatet och ibland kan man lika bra kasta hela filmen på soptippen. Det är smällar man får ta! Om du vill prova utan att ruinera dig själv, köp en begagnad super-8 kamera på loppis för några tior och köp en rulle (finns på internet eller ev. i din stad) för 250 kr och ge det en chans. Om det inte passade dig, kasta bort kameran efter försöket, om du lyckas så kan jag garantera att du utvecklas mycket mer som filmare med super-åttan än med video. Kom ihåg att det är inte specialeffekterna som gör en film, det är hur du förmedlar innehållet med ditt filmspråk. Du sätter din prägel på filmen.

 

Några tips:

 

Använd stativ! Kom ihåg att motivet ska röra sig, inte kameran. Kameran ska vara stilla om du inte följer ett motiv som rör sig. Ska du panorera, gör det mycket långsamt och följsamt. Helst ska tittaren inte tänka på att du rör kameran. Håller du inte kameran stilla, kommer tittaren att bli sjösjuk av din film.

 

Undvik zoompsykos! Meningslösa inzoomningar förstör mer än det gör nytta. Du ska med andra ord vara sparsam med det och använda det ibland vid vissa tillfällen. Om du ska komma närmare ett motiv, fixera på avstånd en stund, stanna filmen, zooma in och börja filma igen. Du spar flera sekunder och betraktaren kommer fram till samma slutsats ändå på ett proffsigare sätt.

 

Använd inklippsbilder! Jag vet inte vilka sorts filmer du tänker göra men tänk dig att du filmar dina barn när de dansar runt majstången. Att bara filma själva dansen är inte så intressant. Nu inför du en inklippsbild mitt i dansen på en gammal dam som sitter i gräset och skrattar, därefter filmar du dansen igen. Vad tänker den som tittar på filmen? Tja, kanske att den gamla damen minns sin barndom när hon dansade och skrattar åt situationen. Nu klipper du plötsligt in en närbild på barnens fötter som passerar framför linsen. Man får en känsla av fart och glädje och sen tillbaka till dansen igen. Inklippsbilder är rätt använt mycket användbart!

 

Jag har 1000 tips men kan ju inte förmedla allt. Du kommer att lära dig massor och ha stor glädje av dina filmer!

 

Lycka till

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...