Gå till innehåll

3D animation


swempa

Recommended Posts

Tänkte att jag skulle lära mig Maya 3D. Har aldrig jobbat med 3D program innan så det är helt nytt för mig. Kollade lite på programmet idag och jäklar!

Det är inte direkt något Photoshop direkt..

 

Tanken med att lära sig 3D program är jag jag tillslut ska göra en liten minifilm..

 

som Gunde Svan sa: "Ingenting är omöjligt!"

 

Är det någon som har gjort någon 3D animations film?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=swempa]Tänkte att jag skulle lära mig Maya 3D. Har aldrig jobbat med 3D program innan så det är helt nytt för mig. Kollade lite på programmet idag och jäklar!

Det är inte direkt något Photoshop direkt..

 

Tanken med att lära sig 3D program är jag jag tillslut ska göra en liten minifilm..

 

som Gunde Svan sa: "Ingenting är omöjligt!"

 

Är det någon som har gjort någon 3D animations film?[/citat]

 

Hej

 

Nope, Maya (m fl 3d-program) är inte alltid de lättaste programmen att arbeta i när man är ovan. Ska du komma igång med maya så följer det med tutorialsfilmer (går att hitta under hjälp-menyn) som går genom det mest grundläggande. Utöver det så finns 3dbuzz filmer som också är bra.

 

Kan också rekommendera Learning Maya-böckerna. De kostar inte så farligt mycket (300-400 kr på ad libris), och ger väldigt mycket.

 

Sen finns det ju alltid mängder med småtutorials på nätet att hugga in i också

 

McWolfe

 

PS: Och ja.. jag har gjort ett par kortfilmer/ animationer i 3d

Länk till kommentar
Share on other sites

Japp, men inte med maya...:P....ja håller på med en kort animation just nu, men jobbar i Lightwave....

 

Att lärar sig 3d är inte lätt...o det brukar ta år att lära sig....men som du sa...."inget är omöjlit"...:D

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=swempa]Om man gör en 3D film, måste man göra om gubbarna då, om den ska röra sig, ansiktsuttryck m.m?[/citat]

 

Om du menar att man måste göra en ny modell för varje rörelse den ska göra så är svaret nej.

Man "bygger" in ett skelett i kroppen som man animerar med hjälp av keyframes.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...