Gå till innehåll

Är denna dator bra?


ibbe_san

Recommended Posts

Är denna dator kraftfull nog för videoredigering elr ska jag söka efter ett annat? För jag vet att redigering kräver mkt så vad tycker ni?

 

Modell Pavilion d4450.se

Processor AMD Athlon 64 X2 3800+ (med dubbla processorkärnor)

Chipset ATi RS482/SB400

Cacheminne (L2) 2x512 kB

Internminne 1536 MB DDR SDRAM (400 MHz)

Minnesplatser 4 st, 0 lediga, max 4 GB

Hårddisk 2 x 160 GB SATA (7200 RPM)

Extra löstagbar disk 300 GB UATA (7200 RPM) Ansluts via USB både externt och internt, kabel för externt bruk medföljer

Diskettenhet Nej

Kortläsare 11-i-1, kortläsare för SD, xD, MMC, Memory Stick, MS Pro, Compact Flash, CF II, IBM Micro Drive, Smart Media. MS Duo och MS Duo Pro stöds också och förutsätter användning av den adapter som normalt följer med korten.

Optisk enhet 1 DVD 16x

Optisk enhet 2 DVD±RW/±R/R9 (2,4x/16x / 4x / 12x / 24x / 10x / 32x max) med Lightscribe-teknik och Dual Layer

Grafikkort nVidia GeForce 7600, PCI-Express

Grafikminne 512 MB DDR SDRAM

TV-kort Ja, med fjärrkontroll, FM-radio och hårddiskinspelning. Hybrid (analog/digital)

Ljudkort Creative Labs SoundBlaster X-Fi (motsv Xtreme Music)

Högtalare Logitech S-200, 2 satelliter + subwoofer

Nätverkskort Trådlöst nätverk IEEE802.11 b/g, 10/100 Mbit/s Ethernet integrerat

Modem Nej

Kortplatser 2 lediga PCI, 3 upptagna PCI, 1 upptagen PCI-Express x16

Lagringsplatser 1 ledig 5,25" (extern), 1 ledig 3,5" (extern), 1 ledig 3,5" (intern)

Gränssnitt 2 st IEEE 1394 ("Firewire"), 6st USB 2.0, parallell, 1st RJ45, 2 st PS/2, högtalare, mikrofon samt ljudkontakter på ljudkortet, VGA, DVI, s-video

TV-utgång S-Video, kabel medföljer ej

Tangentbord Trådlöst med snabbknappar och kontroller

Mus Trådlöst optisk rullmus

Format (H x B x D) cm Stor tornmodell (43,0 x 20,0 x 48,0)

Operativsystem Windows XP Home Edition SP2

Garanti 3-års garanti med hämtservice

 

 

 

 

Funderar även på denna skärm:

 

HP L1940

Skärmtyp LCD

Skärmstorlek 19"

Faktisk bildyta 19"

Rek upplösning 1280 x 1024, 60 Hz

Responstid 8 ms

Kontrast 1000:1

Ljusstyrka 500 nits

Betraktningsvinkel 140 grader

Mått (HxBxD) 37,1-50,1 x 55,4 x 23,2 cm

Vikt 10,7 kg

Övrigt TCO-03, följer VESA-standard. Analog och digital (DVI) ingång (analog och digital kabel medföljer).

 

 

Säg också vad ni tycker är dåligt med datorn?

Den skulle kosta sammanlagt 12 000kr.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ser rätt ok ut. Jag skulle vilja ha minst 2GB (de ser ut att ha satt i 2x256 + 2+512 vilket inte ger någon ledig minnesplats över), flera och större diskar (du bör få rum med totalt 4 st internt) samt helst Windows XP Professional istf Home. Om du tänker redigera HD så måste du också satsa på ett RAID-kontrollerkort om det inte finns på moderkortet.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=StenR]Ser rätt ok ut. Jag skulle vilja ha minst 2GB (de ser ut att ha satt i 2x256 + 2+512 vilket inte ger någon ledig minnesplats över), flera och större diskar (du bör få rum med totalt 4 st internt) samt helst Windows XP Professional istf Home. Om du tänker redigera HD så måste du också satsa på ett RAID-kontrollerkort om det inte finns på moderkortet.[/citat]

Håller med ang. RAM.

På vilket sätt menar du XP Pro är bättre än Home när det gäller videoskapande? Det finns inga skillnader som har någon betydelse här, vad jag vet.

 

@ ibbe_san

Eftersom alla slots är upptagna måste du isf byta ut RAM-stickor. Inte bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Ior][citat=StenR]Ser rätt ok ut. Jag skulle vilja ha minst 2GB (de ser ut att ha satt i 2x256 + 2+512 vilket inte ger någon ledig minnesplats över), flera och större diskar (du bör få rum med totalt 4 st internt) samt helst Windows XP Professional istf Home. Om du tänker redigera HD så måste du också satsa på ett RAID-kontrollerkort om det inte finns på moderkortet.[/citat]

Håller med ang. RAM.

På vilket sätt menar du XP Pro är bättre än Home när det gäller videoskapande? Det finns inga skillnader som har någon betydelse här, vad jag vet.

 

[/citat]

 

Det sägs att XP Professional bättre stödjer flera CPU-er (och flera skärmar). Dual core sägs iofs funka med XP Home också men Microsoft rekommenderar XP Pro för detta. Priskskillnaden för att skaffa XP Pro med en ny dator eller en som du bygger själv är inte speciellt stor så jag tycker absolut det är värt det. Men om nu den här HP-burken kommer med Home så tycker jag man ska kolla att de programvaror man tänker använda stödjer XP Home fullt ut. Alla som köper dator i år borde också kolla upp att det går att köra Vista på den.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=ibbe_san]Till stenr tror du att det finns ngn chans att kunna uppgradera minnet senare efter nåra år.[/citat]

 

Det är väl bara att rycka ut 256MB-arna och sätta i ett par 1GB istället så får du 3MB totalt. DDR-minnen kommer att finnas kvar länge även om AMD kommer med nya chipset för DDR2 i sommar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Skärmen är jättebra. Men AMD är klart överskattat. Intel Dual Core kostar några hundralappar mer än AMD men är solklart värt vareda öre mer. Intel är standard. AMD hamnar ofta i programinkompatibilitetssituationer (oj, vilket ord). :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Inte för att jag riktigt förstår vad programinkompatibilitetssituationer innebär, men jag har hört tvärt emot. Intel är väl pentium, eller är dual core nåt annat? :p Pentium ska inte vara lika bra som AMD.

 

Umgås rätt ofta med datanördar som solklart hävdar att AMD är bättre än Intel.

 

?

Länk till kommentar
Share on other sites

kan inte detta helt själv, men intels nya dualcore innebär att det är två kärnor i processorn istället för en som i alla andra processorer. Det blir som två processorer men smidigare då de inte behöver skicka runt info om de jobbar på ngt krävande.

 

dualcore är alltså rättså nytt från intel, AMD datorer sägs väl vara bättre till spel vilket dina kompisar kanske syftar på.

 

edit: ahh, se där, det är ju dubbla processorkärnor på ditt förslag ibbe_san. Jag sitter själv med en AMD 3500+ utan problem och jag är riktigt nöjd, men om intel dualcore är bättre för redigering låter jag vara osagt

/j

Länk till kommentar
Share on other sites

Nyttan med XP pro för hemmabruk är överskattat. De flesta funktioner i PRO är för organisationer och behövs inte för hemmabruk. Här är några av de saker som skiljer, då jag argumenterar för det omvända förhållandet i min organistation.

 

 

Home kan inte ansluta till en domän, dvs saknar stöd för Active Directory.

IPSecurity (IPSec) krypterad nättrafik saknas.

Samtidig användning av

fildelning begränsad till fem, istället för 10 samtidiga användare.

Saknas stöd för Stöd för Novell/ Netware-nät.

Förenklad säkerhet på utdelande diskar och foldrar (shares).

Kryptering av filsystem EFS saknas.

Säkerhet av diskar, foldrar och filer (NTFS enheter) är förenklad och begränsad.

User management är begränsad till endast 2 nivåer och saknar regelverk.

Group policy editor saknas.

Backup program finns endast som VALUEADD. Ingår i PRO.

Offline files saknas i XP home edition. Då saknas åtkomst till nätverksenheter med nätverket frånkopplat, vilket försvårar backup/filsynkronisering mot servrar.

Microsoft har ingen avsikt att C2-certifiera XP Home. (å andra sidan; pro är inte heller certifierad)

Home saknar Multispråkstöd, Remote desktop access och fax.

Home stöder endast en processor medan PRO stöder två processorer.

Home saknar ASR Automatic System Recovery.

Home Stödjer endast Single Disk type. Finns ingen logical disk manager medan PRO stöder Dynamiska diskar och det finns diskmanager.

Home har ingen internet information server.

Home saknar 64-bitarsstöd. (Kommer i vista även för hemanvändare)

Intellimirror/Remote Installation Service RIS/Roaming Profile/Client-side caching saknas i home.

Finns endast några få Administrative tools.

 

StenR är på rätt spår om "bättre stödjer flera CPU-er". Home klarar en processor, och PRO två processorer. Inget annat.

 

Påminner mig om när äpple får många år sen demade hur snabba deras datorer var genom att köra en appledator och en windowsdator bevid varandra och körde filter i photoshop.

De sa att Windowsdatorn var en dubbel-CPU och jag såg att den hade Windows95. Windows95 har aldrig klarat två processorer.

 

Edit: Martin brukar argumentera om redigeringsprogram och ifrågasätta vad hemanvändaren skall ha massa grejor till i proffsversionerna av programmet. Jag ifrågasätter detsamma i denna fråga med. Om man inte kan sätta en enda bock på listan ovan att man måste ha (eller ens vet vad det är), så är valet SOLKLART. Om man bara kan sätta en eller två bockar, så får man fundera om det är värt pengarna.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=lilla_farbrorn]Inte för att jag riktigt förstår vad programinkompatibilitetssituationer innebär, men jag har hört tvärt emot. Intel är väl pentium, eller är dual core nåt annat? :p Pentium ska inte vara lika bra som AMD.

 

Umgås rätt ofta med datanördar som solklart hävdar att AMD är bättre än Intel.

 

?[/citat]

 

Ja. Jag vet att nördar brukar säga sånt. Det är därför dom är nördar. ;)

 

Adobes mjukvaror är skrivna och optimerade för Intel. Någonting man kan tänka på om man tänker använda Photoshop, Illustrator, Premiere Pro, After Effects, Encore eller nåt annat. De allra flesta programtillverkare (oftast inte nördar) rekommenderar Intel.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse]Edit: Martin brukar argumentera om redigeringsprogram och ifrågasätta vad hemanvändaren skall ha massa grejor till i proffsversionerna av programmet. Jag ifrågasätter detsamma i denna fråga med. Om man inte kan sätta en enda bock på listan ovan att man måste ha (eller ens vet vad det är), så är valet SOLKLART. Om man bara kan sätta en eller två bockar, så får man fundera om det är värt pengarna.[/citat]

 

Håller helt med om att XP Home för det mesta duger bra. Är man en enskild användare och har en singelprocessor utan dubbel kärna så kan man lugnt använda hemmaversionen.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Munthe][citat=lilla_farbrorn]Inte för att jag riktigt förstår vad programinkompatibilitetssituationer innebär, men jag har hört tvärt emot. Intel är väl pentium, eller är dual core nåt annat? :p Pentium ska inte vara lika bra som AMD.

 

Umgås rätt ofta med datanördar som solklart hävdar att AMD är bättre än Intel.

 

?[/citat]

 

Ja. Jag vet att nördar brukar säga sånt. Det är därför dom är nördar. ;)

 

Adobes mjukvaror är skrivna och optimerade för Intel. Någonting man kan tänka på om man tänker använda Photoshop, Illustrator, Premiere Pro, After Effects, Encore eller nåt annat. De allra flesta programtillverkare (oftast inte nördar) rekommenderar Intel.[/citat]

Tja, det där "skrivna för Intel" spelar nog ingen större roll i praktiken eftersom AMD:s processorer innehåller samma specialinstruktioner som de kan tänkas röra sig om. Bara ett marknadsföringstrick av Adobe (och andra programmakare) tillsammans med Intel.

 

En väldigt bra anledning till att välja AMD framför Intel är just det senare företagets fula tricks för att försöka minska tappet av marknadsandelar till AMD. Till exempel går Intel sängvägen med Dell för att "tvinga" dem att endast sälja system med Intelprocessorer, mot att de får kraftig rabatt. Hjärntvätten fortsätter i all reklam: "Dell [sätt in valfri serie här, exempelvis Dimension] innehåller Intel Pentium 4 processor"...

 

Nej, tänk vilka hutlösa priser vi skulle ha om AMD inte uppfunnit Athlonserien och Intel lyckats med alla sina knep att trycka ner AMD. Numera har ju AMD den vassaste tekniken och rimliga priser. Stöd AMD! :)

 

Mina 2 eurocent ikväll...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=ibbe_san]Asså ja fattar inte me amd, den heter athlon 3800+ så hur snabb är proccesorn. Med intel så skriver de direkt. Så ja undrar om någon vet hur snabb datorns proccesor är?[/citat]

 

Man kan inte jämföra klockfrekvens rakt av. Intel har också slutat ange det i sina nya seriebeteckningar. Kolla här istället: http://www23.tomshardware.com/cpu.html

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Ior]Tja, det där "skrivna för Intel" spelar nog ingen större roll i praktiken eftersom AMD:s processorer innehåller samma specialinstruktioner som de kan tänkas röra sig om. Bara ett marknadsföringstrick av Adobe (och andra programmakare) tillsammans med Intel.[/citat]

 

Jaha. Var det det "marknadsföringstricket" som gjorde så många AMD-användare besvikna när dom inte kunde installera Premiere Pro 1.5 på sina då ganska nya AMD-system? (= förra generationen AMD) Man kan såklart välja att inte lyssna om man vill och hoppas och tro att AMD och Adobe går hand i hand. Praktiska erfarenheter säger annat. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Munthe][citat=Ior]Tja, det där "skrivna för Intel" spelar nog ingen större roll i praktiken eftersom AMD:s processorer innehåller samma specialinstruktioner som de kan tänkas röra sig om. Bara ett marknadsföringstrick av Adobe (och andra programmakare) tillsammans med Intel.[/citat]

 

Jaha. Var det det "marknadsföringstricket" som gjorde så många AMD-användare besvikna när dom inte kunde installera Premiere Pro 1.5 på sina då ganska nya AMD-system? (= förra generationen AMD) Man kan såklart välja att inte lyssna om man vill och hoppas och tro att AMD och Adobe går hand i hand. Praktiska erfarenheter säger annat. :)[/citat]

 

Sä här skriver Adobe nu i systemkraven:

Intel® Pentium® 4, 1,4 GHz för DV (Pentium 4, 3,4 GHz för HDV; dubbla Intel Xeon™ 2,8 GHz för HD; processor med SSE2-funktioner krävs för AMD-system).

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Munthe][citat=Ior]Tja, det där "skrivna för Intel" spelar nog ingen större roll i praktiken eftersom AMD:s processorer innehåller samma specialinstruktioner som de kan tänkas röra sig om. Bara ett marknadsföringstrick av Adobe (och andra programmakare) tillsammans med Intel.[/citat]

 

Jaha. Var det det "marknadsföringstricket" som gjorde så många AMD-användare besvikna när dom inte kunde installera Premiere Pro 1.5 på sina då ganska nya AMD-system? (= förra generationen AMD) Man kan såklart välja att inte lyssna om man vill och hoppas och tro att AMD och Adobe går hand i hand. Praktiska erfarenheter säger annat. :)[/citat]

Självklart är Intel först med att stöd för nya SSE instruktioner eftersom de själva skapar dem. Att sen dessa instruktioner egentligen mest skapas för att applikationer ska kunna kräva dem (utan att ge någon större prestandavinst), är ett fult sätt att tvinga folk att uppgradera sina datorer... Här är Intel och Adobe de fulaste fiskarna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Och på vilket sätt motsäger det mitt påstående att Intel är ett "safer bet" om man pysslar med video? Det är inte bara Adobe som optimerar för Intel. Andra fula fiskar är t ex Apple.

 

Jag förstår inte varför man är en ful fisk för att man vill tjäna pengar på det man gör och göra det genom att optimera prestanda efter den senaste tekniken.

 

Jag har aldrig förstått poängen med AMD. Det är en spelprocessor och en Linux-geek-processor som kostar 200 spänn mindre än en Intel-processor men utan samma kompletta branschstöd som Intel har.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Munthe]Och på vilket sätt motsäger det mitt påstående att Intel är ett "safer bet" om man pysslar med video? Det är inte bara Adobe som optimerar för Intel. Andra fula fiskar är t ex Apple.

 

Jag förstår inte varför man är en ful fisk för att man vill tjäna pengar på det man gör och göra det genom att optimera prestanda efter den senaste tekniken.

 

Jag har aldrig förstått poängen med AMD. Det är en spelprocessor och en Linux-geek-processor som kostar 200 spänn mindre än en Intel-processor med komplett branschstöd.[/citat]

 

Poängen med AMD är väl att konkurrens är bra? Utan AMD hade både priser varit högre och teknikutvecklingen långsammare. Som systemutvecklare kan jag också se att man generellt sett inte vill inte hantera flera så snarlika plattformar, i Microsofts senaste utvecklingsmiljö så optimerar man inte längre koden för en enda processortyp. Visst, videobranschen kan kosta på sig att optimera sina program för Intel (eller AMD) men så länge de inte säljer kompletta system så kommer de att förvirra alla kunder som inte kan förstå varför den splitter nya PC:n inte kan köra deras svindyra program.

Länk till kommentar
Share on other sites

Visst är konkurrens bra. Men videovärlden är så oerhört liten i det sammanhanget.

 

Och köper man ett svindyrt program hoppas jag att man har kollat systemkraven innan man köpte. ...annars tycker jag att man får skylla sig själv.

 

Det är inte särskilt "förvirrande" att läsa systemkrav på sidan man handlar ifrån eller på lådan i affären.

 

Är man som jag inbiten Adobe-användare går AMD fetbort.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...