Gå till innehåll

Vad testa på beggad VX2000 (har den till låns)


3CCDGBG

Recommended Posts

Tja...vad ska man kolla efter för fel och artifakter och på vilka sätt. Vad jag märkt hittills är att fokusringen (den yttersta ringen) inte går till 100% helt mjukt utan "skrapar" (nåja) lite när man rör på den.

 

Jag har även märkt att när man zoomar eller motorzoomar så kommer detta ljud med rätt lätt på inspelningen. Antar att det går att komma ifrån med extern mic, men frågan är vilka mickar som ger tillräcklig signal UTAN preamp för att man ska slippa hiss-noiset?

 

En annan grej är att när man kikar i sökaren så är det små, svarta prickar på denna lilla färg-LCD. Provade att blåsa på glaset, men till ingen nytta. Tog bort gummiokularet med. Finns det ett annat sätt att komma åt detta? Vet att det inte spelas in, men det stör.

 

Märkte att själva handremmen som man håller kameran med är rätt så nedsliten. Vad får man ge för en sådan rem i orginal?

 

Sen har kameran lite smårepor, smått kantstött osv. Motorn låter bra, spinner gör ju huvudet när den står standby, men tystnar vid inspelning.

 

Något jag inte gillar - so far - är att micken tar upp mer åt sidorna än framåt (jämfört med PD150 exempelvis), samt att när man kör manuellt ljud, så är det svårt att få tillräcklig gain. Dessutom brusar det en hel del (är det detta som är hiss-ljudet?). Som sagt, kanske kan lösas med extern mic att ha på kameran eller bredvid. Vill dock slippa preampen.

 

Sen känns kameran lätt dammig, smutsig. Den skall visst inte ha varit använd på ett tag. Antar att en topz och lite alkohol (???) till själva kroppen kan göra susen, eller vad ska man använda?

 

Återkommer med mer ju mer jag testat den, men tar gärna emot tips redan nu. Priset han vill ha är 11.000 vilket jag tycker känns rätt mycket för en kamera med 500-700 timmar bakom sig. ÄR detta mycket, en gång för alla?

 

/Fredrik

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...