Gå till innehåll

VX2000 - Bra begköp?


3CCDGBG

Recommended Posts

Mitt första inlägg.

 

Hej!

 

Är på gång att köpa min första egna 3-chippare efter att under mina studier haft tillgång till en PD-150 och en AG100 (Panasonic). Har fått nys om en sony VX2000 som jag funderar på att köpa.

 

Har läst så mkt om ett "hiss-noise" (eng.) och har även fått bekräftat att detta finns på kameran. Över 50% i manuellt satt ljudnivå, och problemet är där. Man kan säkert gå runt problemet med nån förförstärkning / mixer med detta, men det känns bökigt. Däremot ska inte problemet uppstå när man kör AGC, automatic gain control. Men det vill man inte när man ska köra proffsigt: göra spelfilmer och även spela in flygshower (men helvetiskt högt ljud).

 

Kameran är inköpt år 2000, och ägaren höftar på ett ungefär att den gått ca 500-600 timmar. Jag har svårt att avgöra om detta är mycket eller lite. Vad jag skulle få betala för kameran är 11.000 kr , och även detta är ju svårt att säga om det är ett bra pris eller ej. Kameran kan ju rasa i samma stund jag börjar plåta, eller så håller den flera år till med bra bildkvalitet.

 

Alternativet skulle vara att köpa en Pansonic NV-GS400 (INTE nya "500"). Denna har mindre chip, jobbigt zoomreglage och allmänt mer "vardagsfeeling" över sig. Har även kikat på "250-modellen". I och med Panasonics nya modeller i denna klassen, så försvann fokusringen. Suck.

 

Skulle behöva lite råd i alla fall.

Tack på förhand, och ha en bra kväll!

 

Fredrik

Länk till kommentar
Share on other sites

pruta ner till 9500 och köp den. svårt o säga, det är så kass marknad i sverige på semiproffs kameror så folk tar ju ut sjuka summor för kamerorna. ja 500 timmar är ju inte lite, räkna på det, dvs minst 500 band = minst 1000 spolningar osv. osv. jag hade hellre köpt en ny kamera om jag ska vara ärlig. för samma peng så klart. finns säkert folk här med vx200, själv har ja aldrig använt den, bara pd 150, 170, fx1 ch z1 i sonys serie.

Länk till kommentar
Share on other sites

tjenare, köpte vx2000 för 13000 beg. är riktigt nöjd!

 

fick köpa nytt batteri och sådär... men inget stort. det är en grym kamera. man får ju större chips än nya kameror i samma prisklass. så jag skulle gå för vx2000n...

Länk till kommentar
Share on other sites

Var på Scandinavian Photo här i Göteborg under gårdagen för att se vad som fanns i och kring kamerasegmentet. Kameran jag kikat på hette NV-GS500 som skall vara en helt okej trechippare.

 

Tro om min förvåning när Panasonica har TAGIT BORT hörlursuttaget! Den har massor med manuella funktioner inkl. manuellt ljud och fokusring - men inget hörlursuttag. T o m tjejen i butiken var förvånad *ler*

 

Den enda kamera som jag föll för var en Panasonic för 19.000:- och riktigt SÅ seriösa skall vi inte vara, i vilket fall inte i denna nutid. Det är alltså för mycket pengar, även om det är en underbar kamera som har samma kvalitetskänsla som den stora AG100. =)

 

Mmmm...det kanske är ett bra köp. Att bara få en titt på en sådan här kamera av serviceverkstad går minst på 2.000:- fick jag veta. Är trumman slut och måste bytas så kostar det ca 8.000:- Därför är jag såklart oroad för skicket på insidan av kameran, även om kanske utsidan ev. ser helt okej ut. =)

 

Vilket skick var din kamera i? Inköpt? Hur länge hade den använts osv?

 

/Fredrik

Länk till kommentar
Share on other sites

Fredrik, är du säker på att inte den vanliga ljudutgången inte går att ställa om för att användas till hörlurar också?

 

Jag antar att det är nya AG-DVC30 du så har sett, fler kommentarer om den?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jodå, det stämmer. AG-DVC30. Tja..hade den inte igång men jämförelsevis med AG100 (gamla modellen) så kändes denna minst lika robust. En otrolig kvalitetskänsla i huset, och fokusring, iris mm kändes dunder. Ett klar "måste äga" pryl. Men..man får väl drömma eller ta på avbetalning.

 

Kollade på en NV-GS250 idag (lillebror till utgångna 400:an). Den har headphones OCH micingång. Där stod det till och med, så man skulle förstå. Men vad jag har läst så har de tagit bort hörlursuttaget på nya 500:an - en JÄTTETABBE! Hur tänkte man?

 

Vad tycker ni man ska ge för en ny NV-GS250, och har den manuellt ljud? *mycket om och men här* ;-)

 

/Fredrik

Länk till kommentar
Share on other sites

jag chansade ganska mkt när jag köpte min vx2k. åkte ner till skåne från sthlm och kollade på den snabbt och köpte den. ganska dumt jag vet. men jag ångrar det ABSOLUT inte, lärde mig den snabbt och filmade ganska mkt. har blivit anställd filmare nu och får resa runt i världen och filma. det hade inte hänt om jag inte köpt kameran..

 

uppgraderade förestten från en panasonic nv-gs120 3ccd. skillnaden i bild är sjukt stor! panasonics konsumerkameror kommer inte ens i närheten av vx2k...

 

lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hö, tom NV-GS180 som jag filmar mina elever med har hörlursutgång, samma som man kopplar kameran till tv:n med. Klart GS500 har hörlursutgång, dock saknas mycket av de reglage som fanns på GS400..

 

/jens...

Länk till kommentar
Share on other sites

Testar just nu kameran allt vad jag kan (VX 2000) och har väl kommit fram till följande: Den brusar rätt friskt med den inbyggda mikrofonen, BÅDE i autoläget samt i det manuella. Det manuella läget är verkligen svagt och boostar inte signalen alls mycket, och jodå - det finns ett "hiss" brus-ljud som är påtagligt. Kan man komma runt detta med RÖDES (hur man nu skriver danskt Ö) Videomik? Har mailat Jam och väntar väl svar i morgon. Ligger på ca 1000:- vilket inte är dyrt men en jobbig utgift ändå. Trodde den inbyggda micken skulle vara liiiiite mer riktad och inte så brusig, men det kanske är signalkretsen som brusar till det hela.

 

Ps. Jodå - de små Panasonicarna har headphone out. Komiskt! =)

Ds.

 

/Fredrik

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Hej!!

 

Sony VX2000 är ett jättebra beg-köp eftersom det är en produkt med hög kvalitet. Priset ligger ju ett par tusenlappar under 30.000 kronor. Som begagnad kan man väl få tag i den för ca 17.000 kr eller nåt runt det priset. Annars kan jag också rekomendera XM-2 från Canon som är en mycket omtyckt 3-CCD semiproffs-kamera. Den säljer mycket bra.

 

Gå in på http://www.cyberphoto.se så kan du hitta VX2000

 

Du kan hitta Canon Xm-2 på http://www.dustin.se eller http://www.scandinavianphoto.se

 

Mvh Alexander J.D

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...