Gå till innehåll

Manus: The Bus (5 sidor)


jonkanon

Recommended Posts

Så då har jag muttrat en del om andras saker och så. Tänkte att jag slänger upp ett litet manus som jag själv skrivit också.

 

Visserligen är det inte ett dugg nytt, men jag har insett att jag antagligen inte kommer att producera det själv i den närmsta framtiden. Så jag slänger upp det och sen är det upp till er att tycka, kritisera och kanske känner någon att detta är något som skulle vara kul att göra.

 

Det är bara några få sidor som tar drygt ett par minuter att läsa. Upplagd i pdf format.

 

Men ifall någon vill göra den krävs givetvis mitt skriftliga samtycke.

 

Denna historia bygger på en urban legend ifall ni tycker ni känner igen den.

 

/jon

The Bus.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Hehe - det var ett kul litet manus. Humoristiskt beskrivet. Väldigt målande och detaljrikt.

Nåt jag nog själv kanske borde lära mig att göra lite mer.

Känner inte ingen skrönan och det är ju bra. Skönor är väldigt tacksamma som kortfilms manus.

Både bra och dåligt att den inte innehåller nån dialog.

Utan dialog gäller det ännu mer att hålla den visuellt intressant.

Har precis själv gjort en kortfilm på ca 8 minuter utan dialog. Det var en utmaning.

Känns väldigt mycket som en sketch för min del.

Kanske är det den tydliga visuella komiken i manuset som gör det.

Speedar man upp den, lägger på lite rolig musik kunde det varit Benny Hill (för att vara extrem).

Men storyn är kul så oavsett hur man gör den så skulle det bli en kul liten film tror jag.

 

I slutet tycker jag det hade räckt med att man ser de fyra filurerna på hållplaten och sen klipp till sista scenen när bussen kommer.

Eller kanske kör han förbi dom först och stannar bussen. Tittar i backspegeln.

Man ser han lägger in backen. Klipp till sista scenen. Hur dom kommer på känns oviktigt tycker jag.

Så fort han ser dom så fattar man ju vad han vill så då vil man ju bara komma till punchlinen så fort som möjligt.

 

Nå - det var bara lite spontana kommentarer. Kul idé. Skulle gärna vilja se den :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Jag läste det här manuset nu, vilket jag är glad för. Du har fantasiskt målande beskrivningar. Jag fick en tydlig bild av en gammal skruttig buss på en landsväg i Mexiko med en fet skäggstubbig slusk bakom ratten. Det kanske inte var samma sak som du tänkte, men att jag fick en så tydlig bild framför mig är ett gott tecken.

 

Jag håller med om att påstigandet kan kortas. Kanske bara ha med att bussen stannar och att folk kliver på (jag tänker mig en vid exteriör bild för detta). Det är nog för snabbt att hoppa över påstigandet helt, med tanke på det (som jag uppfattar det) makliga tempot i resten av manuset.

 

En annan sak jag reagerade på var varningsskylten för det hala golvet, för i mitt huvud var även macken jävligt sunkig och skulle inte bry sig om att sätta upp en sån skylt.

 

Jag tycker du ska skicka det här manuset till Robert Rodriguez så blir det här en lysande film. :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Nja, mexico är det inte. Kanske amerikansk sydstat. Men jag gillade också manuset.

 

Om det vore mexico hade chaffören inte varit överviktig, utan mager och högst 1 och 60 lång, mörkbrunt superskrynkligt skinn, svart hår. Han hade inte haft någon läsk (möjligen köp-vatten eller kranvatten i en köpevattenflaska [kranvatten är livsfarligt att dricka även för mexikanare]). Det finns inte bensinmackar med butik i mexico, utan man stannar vid pumparna och personalen fyller bensinen och tar betalt utan att man behöver kliva ur. Toaletterna är alltid bemannade med någon som tar betalt för toalettpapper, hur ödsligt det än är. Eventuella butiker efter vägen är gjorda av korrugerad plåt och bräder och har inte kassaapparat, serietidningar eller burköl utan hemgjord frukt-dricka som antagligen är fullständigt livsfarlig att dricka. Då är det vanligare med vulcanisados (däckverkstad). Något som liknar bensinmack efter vägen som vi känner till är betalstationerna som har hyggligt rena toaletter och försäljning av burk/flask-dricka, men då är det inte så ödsligt.

 

Nåja, åter till ämnet; Jag tror man skall se att personerna är sluskar, inte berätta det i manuset. Beskriv chafören istället för att skriva att han är en slusk. Tex att han är orakad, svettig, fuktiga skrynkliga kläder.

Hur vet man att passagerarna är metalpatienter förutom att de har sjukhuskläder på sig? Jo, föresten, de pysslar ju med typiska mental-aktivteter...

"toilet key" är ihopskrivet.

Man stickar inte en sombrero (hatt). Inte heller ponchos om det var det du menade.

 

Berättelsen är skitbra, och har en tydlig poäng. De nya passagerarna kommer bli bra överaskade och själva konseptet är typiskt mexikanskt, dvs chaffören kommer ju ha ryggen fri. Antalet stämmer ju. :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 8 månader senare...
Nåja, åter till ämnet; Jag tror man skall se att personerna är sluskar, inte berätta det i manuset. Beskriv chafören istället för att skriva att han är en slusk. Tex att han är orakad, svettig, fuktiga skrynkliga kläder.

 

håller med! i övrigt ett jättebra manus och en god historia.

jag gillar att de fyra "normala" har likadana manerismer som psykfallen. asbra parallell till att skillnaden kan vara liten mellan galen och frisk, sedd från en viss synvinkel.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker att manuset är strålande. Bra story och man hänger lätt med i texten.

När jag läste manuset fick jag en känsla av att de 4 personerna vid busshålplatsen var samma personer som satt i bussen, fast i andra skepnader. Eller var det meningen att det skulle vara helt nya karaktärer med samma egenskaper som de sjuka?

 

Den bästa scenen tycker jag är när "den trötte" kollar skeptiskt på bussen och skylten. Och då busschaffören skriver på kartongen och visar för "den trötte" - solklart!

Länk till kommentar
Share on other sites

Mycket mycket bra, skulle funka perfekt som kortfilm. Det roliga är att jag själv har haft en idé på att skriva ett liknande manus dock inte med mentalsjukhus men en buss resa som utspelar sig under den stek heta sommaren i Serbien.

Länk till kommentar
Share on other sites

Beroende på hur mycket folk man har tillgång till, är väl det som avgör hurivida karaktärerna spelas av samma eller ej. Men personerna har sina speglar i den "normala" världen och liknande beteenden.

 

Har mina funderingar på att göra en animerad kortfilm, det beror dock på om jag hittar lite folk att jobba med, för inga pengar då också. Men jag har slängt in ansökan till att vara med hos nätverkstan, och de har i alla fall de tekniska förutsättningarna att göra det. Kanske kan jag dona lite på egen hand och lära mig under tiden jag gör.

 

Dock så är jag kalasusel på att skapa grafik, så jag kan inte göra det helt själv :)

 

Tack för att ni läste,

 

jon

Länk till kommentar
Share on other sites

http://www.imdb.com/title/tt0076276/ det fanns tydigen redan en sådan film...

 

Såg du den i din barndom, och så har du bara slöjor av ett minne? Och på så sätt så kommer du på något som ligger i ditt undermedvetna, eller i mänsklighetens gemensamma minnesbank?

 

Jag sitter just nu och tittar på en serie som heter "eureka" och förfasas över likheter med ett projekt jag skriver på. Jag har jobbat med mitt i ungefär 5-6 år, men skulle ju givetvis se ut som jag stulit rätt av :(

 

Så är det alltid när man inte bara gör saker utan funderar för mycket... Nu sitter jag och funderar på vilken ny väg jag ska välja med mitt projekt... vem vet... kanske är det något sådant som gör att jag måste välja en annan väg som gör att jag inte tar den självklara och lätta vägen. Ser jag bara till att hålla kvalité så kanske jag rent av hittar en ännu bättre story än den jag hade innan?

 

Vem vet?

 

/jon

Länk till kommentar
Share on other sites

Manuset är något jag skulle kunna tänka mig se i ett kortfilmspaket på filmfestivalen, då kanske man faktiskt skulle fått valuta för sina pengar (för en gångs skull).

Mycket detaljerat beskrivet, man får ju hela bilden framför sig. Skulle varit jätteskoj om någon skulle producerat filmen.

Länk till kommentar
Share on other sites

asså, är det bara jag som känner att detta är mycket mer än en kortfilm. skulle ju gå att bygga ut detta, både innan och efter. har länge haft lust att skriva ett manus om en person som av "misstag" hamnar på ett mentalsjukhus. han/hon ska hävda att de är friska men de anställda säger "det säger alla här". för vem kan bevisa att man är klar i huvet när man sitter på ett sånt ställe? känns som att detta skulle kunna vara en bra början på en sådan story!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag spånade på en idé enligt uppgift från skolan. Där ett par dårar ska rymma från psyket. Dock så har ena patienten en stor resväska som han vägra släppa. vilket gör att det inte går att gå igenom de hålet som var tänkt.

 

Katalysatorn för att få igång berättelsen.

 

"Bus" ser jag dock ingen fortsättning på. Men det är bara jag ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 6 månader senare...

Fasen alltså det är några som läst manuset :)

 

kanske dags för en ny version. För Jonason vill ju göra animerad film, och jag har ju ett manus :)

 

Bra med saker som sätter saker top of mind, för jag har inte tänkt på detta manus på mycket mycket länge,

 

/Jon

Länk till kommentar
Share on other sites

Fasen alltså det är några som läst manuset :)

 

kanske dags för en ny version. För Jonason vill ju göra animerad film, och jag har ju ett manus :)

 

Bra med saker som sätter saker top of mind, för jag har inte tänkt på detta manus på mycket mycket länge,

 

/Jon

 

 

Detta manus förtjänar att spelas in på 35mm film och vinna alla världens filmfestivaler... I rest my case ^^.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 7 år senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...