Gå till innehåll

VHS till DVD


FreddeM

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har precis köpt en Moviebox DV, men den funkar skit.

Vet någon en annan lösning för att föra över från VHS till DVD och från analog videokamera till DVD? Vi har precis köpt en ny DV kamera, men tyvärr så blev det Sonys HC-94 som inte har analog ingång, så nu vet jag inte vad jag ska göra. Jag har hört dåliga rykten om Pinnacle och Movieboxen ger dåliga färger, tappar frames och ljud mm mm mm.

Jag ska nog slänga den åt hel......te!

 

Men värre är att jag har säkert 5-10st 3tim VHS band som jag vill ha till Dvd och säkert 20-30st 8mm videokasetter som ska föras över, kan nogon hjälpa mig vad jag ska göra ?????????

 

Desperata och förbannade Fredde (på pinnacle)

Länk till kommentar
Share on other sites

En billig DVD-recorder är den enda vettiga lösningen om man ska dumpa över stora mängder VHS till DVD. Ska man inte redigera materialet så behöver man ju inte gå via en dator och mpeg2-rendera materialet i 45673 timmar. Om du däremot egentligen menar att du vill ha VHS till DV (och inte DVD som rubriken antyder) så är lösningarna ovanför lämpliga.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har också en Canopus, men en 300, och är heönöjd. Med TBC-funktionen blir dåliga filmer tittbara. Pris i Sverige runt 4500,- + moms men kan inhandlas på eBay för runt 300€ eller 300-400$.

 

Om Du bara skall överföra ett band rakt av, alltså inte redigera bort något, håller jag med om att en VHS/DVD-recorder är billigast, bäst och enklast.

Kolla bara så den verkligen tar alla format och att det är lättarbetad.

Mitt exemplar behöver en stunds formatering innan jag kan spela in och sedan en stunds klargöring efteråt innan skivan kan användas i annan spelare.

-Per

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad är det för skillnad då på Canopus ADVC-100, 110 och 300 ???

Jag behöver bara det enklast möjliga, men vill ändå kunna redigera filmen i datorn innan jag bränner den till dvd.

Finns det andra alternativ eller är Canopus känt och gör bra produkter?

Tacksam för all hjälp!

/Fredde

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har fångat in analog video från VHS och VHS-C med hjälp av en MovieBox. Dock så använde jag Premiere istället för det medföljande Pinnacle Studio. Okej, kan erkänna att kvaliteten kanske inte blev den allra bästa men det antar jag mestadels beror på att det trots allt är från VHS. Hade problem med droppade frames och störningar i ljudet först men felet visade sig vara att VHS-bandet ifråga var väldigt gammalt och slitet. Jag kopierade därför över filmen på en ny kassett vilket fungerade bra för mig. Vad gäller VHS-C banden så har det gått som en dans, både direkt från kamera och via en VHS-adapter.

Länk till kommentar
Share on other sites

jag köpte ett tv-kort för 220 spänn på tradera (nytt) när jag skulle köra lite vhs2dvd. kan spela in direkt i mpeg2 och sen bara att bränna till dvd. kanske inte det lättaste eller snabbaste sättet men billigast skulle jag tro(om man redan har en dvdbrännare dvs). och sedan kan jag ju använda det till att titta på tv samtidigt som jag hänger på forumet :P

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Nu har jag överfört från vhs till datorn som en stor avi-fil genom min Moviebox DV, men det blir ett sånt flimmer och ränder på det färdiga resultatet, vad beror det på? Har jag missat någon inställning, eller är det min dator som saknar något, behöver jag bättre grafikkort eller mer minne eller är Movieboxen så här dålig verkligen?

 

Tacksam för all hjälp!

/Fredde

Länk till kommentar
Share on other sites

Från Dr_Strange_Love: "Men vad fan, har glömt att du överför VHS till datorn? VHS är en gammal teknik från början av 80-talet, det ser till och med dåligt ut på tv, så JA bilden se dåligt ut på datorn."

 

 

Jaha, jag trodde jag skulle få likadan kvalite som vhs, jag räknade inte med att få dvd-kvalité, för det går ju inte, men lika bra trodde jag att det gick att få, nåja, inte mycket att göra åt då :(

/Fredde

Länk till kommentar
Share on other sites

Ska man då överföra i en lägre upplösning?

Jag har valt 700 någonting x 500 något, kanske 720x568, nä, jag kommer inte ihåg! Om man väljer en lägre upplösning så behöver det inte komprimeras, eller hur funkar det?

Eller är det bara Movieboxen DV som är skit :(

 

Tack på förhand för all hjälp!

/Fredde

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag fattar inte vad det är för fel, får man bättre resultat kanske om man köper en vanlig stationär dvd/vhs spelare och kopierar den vägen, problemet är bara att man då inte kan lägga till musik, effekter, subtitels mm.

Gud va´jag blir trött när man betalar 1500:- på något som inte fungerar!

Jag har säkert 10 VHS-kasetter att överföra och det kostar ju en fömögenhet att skicka de till en proffisionell som gör det jag vill ha.

 

Ska man satsa på något annat än Moviebox DV eller ger alla lika skitkvalité?

Jag tycker man läser så mycket i datatidningar om att föra över från VHS till DVD, jag tycker de borde inte rekommendera grejorna om det blir så dåligt, så det måste väl vara något som jag gör fel, är det för hög upplösning, eller något annat, här kommer några bilder från Pinnacle Studio 9 inställningarna.

 

Hoppas någon kan hjälpa mig.

/Fredde

ps11.jpg

ps22.jpg

ps33.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

När ser det ut som skit? Är det den cappade DV-filen som ser kass ut, eller är det när du komprimerar det till MPEG-2?

 

Om det är när det är komprimerat så beror det med största sannolikhet på att encodern är kass.

 

Jag cappar till DV med en Canopus ADVC-100, sen encodar jag med t ex HC Encoder alt så kan du köpa CCE Basic eller SP.

 

Kvaliten blir i alla fall inte nämnvärt sämre än VHS originalet.

 

Så här gör jag:

1. Cappar med WinDV. (http://windv.mourek.cz/)

2. Encodar med HC (http://www.bitburners.com/HC_Encoder/)

 

Det är en bra freeware lösning tycker jag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Jag för över filmen via Pinnacle Studio Plus 9.3

 

När jag har fört över filmen till hårddisken och smygtittar på den i Media Player så ser den hemsk ut, det är ränder och en del "pixlar" hoppar mm, sedan provar jag att lägga till musik, effekter, subtitels mm och bränner den till DVD och resultatet ser samma ut på tv-n.

 

/Fredde

Länk till kommentar
Share on other sites

Märkligt. Låter som nåt knas med DV-codecen eller nåt. Kan du ta en screenshot av hur det ser ut i Media Player när du spelar upp DV-AVI filen?

 

Jag kör Panasonics DV-codec för uppspelning, men har även använt Canopus och några andra, och inte haft problem.

 

Skrev ett litet program för att ändra FOURCC koden i AVI filen så jag kan spela upp med det codec jag vill. Finns även ett bra program för att hot swappa codecs (http://members.chello.nl/~p.bekke/). Då kan du inaktivera codecs och vara säker på att köra ett som bör funka.

 

Panasonics DV-codec hittar du här: http://www.videohelp.com/tools?tool=193

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=FreddeM]Hej!

 

Jag för över filmen via Pinnacle Studio Plus 9.3

 

När jag har fört över filmen till hårddisken och smygtittar på den i Media Player så ser den hemsk ut, det är ränder och en del "pixlar" hoppar mm, sedan provar jag att lägga till musik, effekter, subtitels mm och bränner den till DVD och resultatet ser samma ut på tv-n.

 

/Fredde[/citat]

 

men fångar du i dv-format?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...