Gå till innehåll

Ny våg av svensk genrefilm


TomStac

Recommended Posts

[citat=computer-nerd]Är "De Okända" den film där monstret ser ut som en grillad kyckling?[/citat]

 

Ja.

 

Angående Besökarna så var det ganska länge sedan jag såg filmen från början till slut, men jag minns att vissa scener på vinden var riktigt ruggiga.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kollade just dom lokala nyheterna(svt`s nordnytt) där berättades

att frostbiten gick jävligt bra, har sålts till över 20 länder!däribland USA och UK, Hade tydligen fått mycket bra mottagning i Cannes ochså,sånt gör en sån som jag både glad lite stolt!

Länk till kommentar
Share on other sites

Munthe: Skriv inte för mycket om din kunskap, folk kommer bara sno o fortsätta argumentera! Bättre du mailar allt du vet till mig:) eller skriver en bok när du blir känd så du kan tjäna pengar på det du vet.:)

 

Jag ska själv hädanefter vara trollkarl, "så som du sa till mig en gång i tiden: trollkarl alltså" o knipa käft!:)

 

/Ola

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=kingen]Tror nog Munthe har koll på mängden kunskap han läcker,var f-n är han förresten?produktion eller?[/citat]

 

Och varför hålla på med produktion när man kan sitta på voodoo film forum och snacka om produktion? Kanske kanske pluggar han på lite om biostatistiken.

Länk till kommentar
Share on other sites

du playtime,var ett tag sen du oxo gav tecken ifrån dig,jag hoppas innerligt a tt alla filmare verkligen gör slag isaken å filmar sitt skit,så att vi sen kan fortsätta debatten om sakers vara eller ej,HA HA

Länk till kommentar
Share on other sites

Kingen: Du är galen!:)

 

Kolla gärna http://www.greatworldnetwork.com vi har hottat siten rejält nu de senaste dagarna o fortsätter göra det.

 

Kommer dyka upp mer om våran resa till Cannes. Jag o Slaut liftade dit, tog oss 6 dagar från Göteborg. Det är nog mer än vad nån annan på detta forum pallar med!!! Sov under bar himmer i 4 länder i 14 dagar, för att vi älskar o vill göra mer film!!! Vi var väldigt framgångsrika på marknaden i Cannes.

 

Iaf, folket på det här forumet skrämmer mig, för att undvika huvudvärk o ångest håller jag mig nog borta härifrån ett tag. Kolla gärna andra forum som är trevligare där vi updaterar oss mera och långfilmen vi ska göra i sommar.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=paulakoski]Iaf, folket på det här forumet skrämmer mig, för att undvika huvudvärk o ångest håller jag mig nog borta härifrån ett tag. Kolla gärna andra forum som är trevligare där vi updaterar oss mera och långfilmen vi ska göra i sommar.[/citat]

 

Du kanske kollar i "fel" trådar. Tycker att detta forum ger mig mer fackkunskaper jämfört med Independent.nu eller Matshelge.com (den sista är ju nästan helt död).

Länk till kommentar
Share on other sites

Senaste nytt på svenska genrefilm-fronten:

 

Johannes Pinter (Sleepwalker) och Mikael vonEngström (Zombie Psycho Sthlm) har slagit sina påsar ihop för att göra en ny svensk independent film med arbetstiteln "Slaughterhouse Blues". En gansteruppgörelsefilm som utspelar sig i en nära framtid med stora inslag av gore och en stänk av övernaturliga inslag.

 

Kolla mer på: http://www.independent.nu/

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Såg KRAFTVERK 3714 för första gången igår. Med tanke på filmens budget (10.000 kr) är jag imponerad! Filmens stora styrka är dess experimentlusta och originella story. Visst, influenserna från Twin Peaks och David Lynch är ganska tydliga, men också Riket och Lars vonTrier (filmen känns en aning som den oäkta avkomman till Lynch och vonTrier) men det känns ändå som en egen film. Filmen är bitvis även ganska ryslig, samtidigt som den har en skön humor. Filmen är dessutom spännande; jag och min fru satt klistrade och undrade hur det hela skulle utveckla sig. Filmen är definitivt inte förutsägbar och jag älskar de surrealistiska inslagen och det originella bildspråket. Kameraföringen, bildvinklar och redigering är klart intressant. Filmen har lite av en dogma-känsla över sig, med en hel del handkamera och medvetna hoppklipp.

 

Filmen hade dock mått bra av att trimmas ner lite (den känns en aning för lång med sina dryga två timmar) och skådespeleriet är av varierande kvalitet, som värst innatilläsning i en scen och som bäst naturligt eller autentiskt. Men samtidigt är det befriande att slippa det sedvanliga högtravande dramaten-stuket på skådespeleriet.

 

Filmen funkar rent bildkvalitetsmässigt inte så väl på den stora duken (såg filmen genom projektor och 2 meter bred duk). Filmen är inspelad på DV och bilden maskerad till 16:9 vilket resulterar i mycket dålig upplösning, pixelig bild och kornighet. Färgerna är också överlag urvattnade. Skärpedjupet är av sedvanligt DV-stuk; en mini35-adaptor hade varit önskvärd. Specialeffekterna känns budgetmässiga men gör ändå sitt jobb ganska väl; man får hålla för sinnet att filmen är på noll-budgetnivå.

 

Sammanfattningsvis är Kraftverk 3714 en intressant film som å ena sidan ger en ganska auteniskt beskrivning av en norrländsk småort och å andra preseterar en faschinerande sci-fi/rysar historia. Känslan av lappsjuka som den förmedlar hos vissa karaktärer är mycket träffsäker. Så dramainslaget i filmen är inte att förakta, även om det inte är detta i första hand som sätter sig i huvudet när filmen är slut.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

FROSTBITEN ställer sig på andra änden inom det nya filmsverige. Till skillnad från KRAFTVERK 3714 så är den mycket välgjord och proffsigt filmad. Specialeffekterna är klanderfria och skådespeleriet jämnare i jämförelse; man slipper innantilläsningen men man saknar också det naturliga eller autentiska spelet. Filmen lämnar inte något intryck efter sig att vara en karaktärsdriven eller skådespelartung film.

 

Det bestående intrycket är filmens estetik. Cinematografin är helt annorlunda det man är van vid i Sverige, mera likt det som kommer från andra sidan Atlanten faktiskt (glömde jag säga att filmen till stor del är inspelad med Sovjettillverkade kameror ;))

 

Anders Banke har helt klart (till skillnad från många andra svenska regissörer) en genuin känsla för bildberättande och cinematografi.

 

Med något undantag (som iofs inte alls är dåligt) är specialeffekterna klart imponerande. Monstret ser riktigt bra ut och framkallar den rätta känslan. Det dataanimerade och smink-effekterna blandas sömlöst (hade svårt att avgöra vad som var vad). Med tanke på att det är svenskar som har gjort effekterna bådar detta gott för genrefilm i Sverige.

 

Avseende manuset så är det helt o.k. men ordinärt. Det sticker inte ut åt något håll. Min personliga favorit är filmens inledning med de svenska frivilliga Waffen SS-soldaterna och deras upplevelser med den ukrainska lokalbefolkningen (:)). Det är den första svenska spelfilmen som överhuvudtaget vågar nämna detta tema (svenskar som stred på östfronten under SS-flagg). Att filmen sedan utvecklar sig till en sedvanlig collage-film är helt o.k. eftersom Banke aldrig tappar fokus från skräckelementet i filmen. Det erbjuds många och klassiska skräckkonventioner på löpande band, som faktiskt fungerar och bitvis skrämmer i ögonblicket. Det är också (faktiskt :)) ganska befriande att se humorn vänta runt hörnet efter skräcksekvenskerna, ibland kombinerat med våldsam skräck. Resultatet blir en dråplig svart humor.

 

Just kombinationen av humor med skräck brukar vara ett effektivt (men tyvärr oftast illa använt) redskap. Vem minns inte Romeros filmer utan att dra ett smilband... Romero använder förvisso ironin och satiren framför den rena komedin. Den senaste filmen (som jag såg) där ren humor fungerar som en stämningshöjare i kombination med skräck är EN AMERIKANSK VARULV I LONDON....tills jag såg FROSTBITEN då ;)

 

Även om det finns vissa likheter i storyn med KRAFTVERK 3714 att en stadskvinna anländer till den lilla norrländska byn så utvecklas aldrig någon dramatisk konflikt mellan dessa båda världar. Inte ens ungdomarna på skolan verkar ha någon småstadsmentalitet över sig. Skolan kunde lika gärna varit förlagd i Stockholm, även med tanke på avsaknaden av den breda norrlänskan. Filmen känns också för kort. När den börjar komma igång ordentligt så slutar den plötsligt. De 98 minuterna känns snarare som 70, men det kan ju iofs vara en positiv effekt av att framåtrörelsen är tydlig i filmen.

 

Det är också synd att man inte gjorde något mera av det faktum att det var polarnatt där filmen utspelade sig. Filmen utspelar sig i princip (med undantag av inledningssekvensen) under en och samma fullmånenatt. Det hade varit intressant om man hade gjort lite mera av det faktum att vampyrerna befann sig ovanför polcirkeln, som en omvänd version av INSOMINA. Filmen hade gärna fått vara 120 minuter om så var nödvändigt för detta.

 

Totalt sätt imponerar filmen trots allt, mest för sitt visuella intryck, specialeffekterna och de effektivt filmade skräcksekvenserna. Om man jämför med Hollywods behandling av vampyrtemat det senaste decenniet så är detta den bästa vampyrfilmen sedan EN VAMPYRS BEKÄNNELSE. Och den kommer från det lilla landet Sverige....

Länk till kommentar
Share on other sites

Just kombinationen av humor med skräck brukar vara ett effektivt (men tyvärr oftast illa använt) redskap. Vem minns inte Romeros filmer utan att dra ett smilband... Romero använder förvisso ironin och satiren framför den rena komedin. Den senaste filmen (som jag såg) där ren humor fungerar som en stämningshöjare i kombination med skräck är EN AMERIKANSK VARULV I LONDON....tills jag såg FROSTBITEN då ;)

 

Den bästa filmen som blandar skräck med humor är Polanskis "fearless vampire killers".

 

Frostbiten är riktigt bra och jag kan bara hålla med dig om att den faktiskt är den bästa vampyrfilmen sedan "En vampyrs bekännelse".

Länk till kommentar
Share on other sites

Den bästa filmen som blandar skräck med humor är Polanskis "fearless vampire killers".

 

Frostbiten är riktigt bra och jag kan bara hålla med dig om att den faktiskt är den bästa vampyrfilmen sedan "En vampyrs bekännelse".

bättre än Evil Dead 2? ;)

 

jag har inte hunnit se frostbiten än, fast den ligger här hemma i väntan på rätt ögonblick. jag har inte så höga förhoppningar på den, men allt tyder på att den bästa vampyrfilmen sedan en vampyrs bekännelse (som inte riktigt levde upp till boken) kommer att bli Låt den rätte komma in.

Länk till kommentar
Share on other sites

Den bästa filmen som blandar skräck med humor är Polanskis "fearless vampire killers".

 

Nja, även om Polanski lyckas att kombinera de två elementen väl så tycker jag ändå att EN AMERIKANSK VARULV I LONDON är den ensamme herren på täppan i denna sub-genre. Dessutom så avsåg jag inte den bästa filmen i sub-genren utan den senaste som var bra ;) Nu är det FROSTBITEN som är den senaste som lyckas att kombinera skräck med humor, men EN AMERIKANSK VARULV I LONDON är fortfarande den bästa.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 år senare...

Och 5 år senare kommer en 17-åring som just blivit introducerad och helt begeistrad i Frostbiten och väcker tråden till liv. Jag gillade Låt den rätte Komma in. Den typsikt Svenska spelstilen passade faktiskt den filmen utmärkt, tyvärr så har varken den eller Frostbiten gjort något för svensk film. Jag tror inte heller att Millenium filmerna kommer att hjälpa oss något. Jag vet inte hur man ska lösa den här svenska filmhärvan, men jag gör det genom att ignorera all svensk film som fått stöd av SFI som inte är genre film och köper bara svenska lågbudget filmer från dark entertainment. Regeringen måste göra något åt SFI som varken är demokratiska eller nyskapande. Byråkrati och konst(all film är konst) går inte ihop!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
  • 3 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...