Gå till innehåll

Porrfilm - på 35mm


yooonis

Recommended Posts

[citat=Anhool][citat=Munthe]Andrew Blake gör allt sin porr på 35mm. Det blir inte ett dugg bättre eller snyggare för det. Dålig smak och kitsch kan inte döljas av hög upplösning. Snarare vore det väl en smärre revolution att göra en BRA porrfilm (oavsett inspelningsformat).[/citat]

 

 

Skulle vara intressant att höra hur du tycker att en bra porrfilm skulle vara! Jag kan inte tänka mig hur man skulle kunna göra porrfilm mer intressant.[/citat]

 

Till att börja med: få skådisarna att se ut som dom gillar det.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

När jag satt på TreMag i DK för ett par år sedan, använde vi oss utav MiniDV som inspelningsmedium.

Ökända Ridskolan och Lustgården serien är inspelat med Canons XL-1 / XL-2

och för att vara MiniDV är kvalitén på filmerna otroligt bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror att ngn redan sagt det men säger det igen... tror att det skulle vara kul att kombinera porrfilm och vanlig film. Eftersom man kan gå extremt mycket utanför dom vanliga gränserna då. Och på det sättet göra filmen verkligare, men blir säkert stora rabalder som sagt... Eftersom man vill ju att filmen blir så verklighets trogen som möjligt, okej kanske inte behöver vissa hur mannen penetrerar kvinnan osv men bara gå lite närmare.. eller ehh ngt sånt... Okej lät jöävligt konstigt men jag är normal...

Länk till kommentar
Share on other sites

yo vad menar du på 35mm är det breden på video bandet man spelar in på? vad ska det ens leda till. fick höra i TV4 nyheterna att porrbranschen inte vill sattas på HD för att se celliluter högupplöst är inte sexigt...vad tycker ni om det?

Länk till kommentar
Share on other sites

yo vad menar du på 35mm är det breden på video bandet man spelar in på? vad ska det ens leda till. fick höra i TV4 nyheterna att porrbranschen inte vill sattas på HD för att se celliluter högupplöst är inte sexigt...vad tycker ni om det?

med 35 så menas i allmänhet alltid 35 mm FILM... inte video;) och det som kännetecknat all porr sedan videokameran blev allmängods är just att det är USEL bild... Både upplösning(varesig pixelighet eller kornighet) Färgomfång (antalet färger som mediet kan ta upp) och kontrastomfång (hur ljust och mörkt det kan vara i en och samma bild)... men dessa saker är ju bara några saker som film alltid haft i jämförelse med video...

 

andra saker som film har i jämförelse med video är KOSTNAD och iochmed det, NOGRANNHET, man håller sig lite i hatten när man vet att varje minut film kan kosta 1000 kr (om man har tur;)).

 

Sedan vet jag av erfarenhet att även porrfilm ser bättre ut i film... de bästa porrisarna jag sett har varit 35mm'are... dessa är Fäbodjäntan och i viss mån Thriller: en grym film,

 

Fäbodjäntan helt enkelt för att den var en av de få där jag ville se hela filmen... istället för att spola fram till godbitarna... plus att jag ville se falukorven som jag hört så mycket om... (som var lite av en besvikelse... tyckte det var värre med fistandet som dom gjorde några scener innan).

 

Thriller, jag blir väl nästan lynchad bara att jag nämner den i det här sammanhanget... men det är ju en film med porrinslag som även porrhatare skulle gilla;) plus att knullandet (jag använder det grövre ordet eftersom jag anser det finnas en stoooor skillnand mellan knull och sex;)) blev en stor motivation för huvudpersonen.

 

Fasst därmed måste jag ju också tänka på att allt är inte guld och gröna skogar i filmvärlden... Deep Throat är den enda porrfilm där jag blev så pass oupphetsad att jag kunde inte se mer än ett par dussin sekunder som mest...

 

Denna diskussions renesans fick mig att komma ihåg att jag bör ta å se Caligula nån gång;)

 

...

 

Och i frågan om porr-branchens intresse för högre upplösningar kontra celluliter m.m...

 

där har vi största problemet i branchen av de alla... dom som gör porrfilm är inte direkt Janusz Kaminski eller liknande... dom flesta porrfilmare skulle inte veta hur man utnyttjar filmens kvaliteer... dom varken vill ta sig tid eller egentligen behöver det... så länge porrisen säljer så är ju dom nöjda... För det är låååååångt mer sällan man ser snygg ljussättning i porr jämfört med annan film/video...

 

Men en sak som jag skulle vilja höra med porrfilmare är ju om Red One (läs videokameratråden för mer info) med sin billighet jämfört med 35mm men ändå har videons plussidor... (linserna är väl fortfarande dyra dock)... finns det några porrisar som är på väg när den kameran släpps?

 

Sedan en annan sak när det gäller porrbranchen... dom gör sin sak på det billigaste mediet som säljer störst... så så fort blue-ray och HD-DVD blir billiga att producera och köpa så kommer porren att kliva upp i upplösningsstegen... för redan nu så produceras ju HD-Porr... mind you me....

 

Och sedan när har porrbranschen brytt sig om vackerhet?:p

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmmm...det här är nog den enda gången som jag känt mig otroligt mycket som ensam tjej i en diskussion. But here goes...

 

Nummer ett, jag tror aldrig att jag sett porr som sådant som något vackert eller något som kan göras så otroligt mycket mer intressant. Detta eftersom jag ser att det har ett syfte för den som brukar den. Syftet är sällan att få sig en tankeställare.

 

Nummer två, folk tänder på otroligt mycket olika saker. Celluliter kan vara paradiset för någon, så det är bara att starta genren "cellulovers"..om man vill.

 

Nummer tre, feministisk porr? Jag vet inte vad det är, för det känns som att porr inte kan kopplas till feminism på det sättet. Det känns som att det dock finns ett överskott av handlingsbeskrivning som "se den lilla lolitan ta fem äldre gubbar" och det går att få den mest feministiska porren att bli ofeministisk. Det är inte alltid som att budskapet landar när det gäller andra genrer. Om folk så ser Tarantino, Spielberg eller Craven så kan de alltid ogilla det de ser och tolka/misstolka det de ser.

 

Nummer fyra, jag tror att folk inte bryr sig om hur pass snyggt filmat det är eftersom de vill bli kåt av det de ser. Det är nog så att det är vi är så skadade att vi ser nästan vilken genre som helst och tänker på sådant. Huvudsaken är nog för dem att de får se det de blir kåt av.

Länk till kommentar
Share on other sites

titta bara på Taxi Driver, där sitter han lite då och då och tittar på porrfilm på bio... där karaktärerna snackar svenska(!) lät mer som en sexualundervisningsfilm för mig:D

 

Haha, jo. Det är en svensk "sexualundervisningsfilm" (den visades på skolor har jag för mig) som heter "Kärlekens Språk". Har inte sett den men Fredrik Lindström pratade om den i ett avsnitt av hans mycket välgjorda program "Världens Modernaste Land". Där snackade han även om den italienska mondoklassikern "Sweden - Heaven & Hell" "om" Sverige som vi "alla känner till det"... Inte. :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Nummer tre, feministisk porr? Jag vet inte vad det är, för det känns som att porr inte kan kopplas till feminism på det sättet. Det känns som att det dock finns ett överskott av handlingsbeskrivning som "se den lilla lolitan ta fem äldre gubbar" och det går att få den mest feministiska porren att bli ofeministisk. Det är inte alltid som att budskapet landar när det gäller andra genrer. Om folk så ser Tarantino, Spielberg eller Craven så kan de alltid ogilla det de ser och tolka/misstolka det de ser.

 

Nummer fyra, jag tror att folk inte bryr sig om hur pass snyggt filmat det är eftersom de vill bli kåt av det de ser. Det är nog så att det är vi är så skadade att vi ser nästan vilken genre som helst och tänker på sådant. Huvudsaken är nog för dem att de får se det de blir kåt av.

 

Nr 3: se filmen(thriller: en grym film) så förstår du nog vad jag menar... ärligen talat är den inte ens en porrfilm i dess rätta bemärkelse... porrscenerna är bara inklippta för att filmen skulle sälja lättare i USA och filmen i övrigt tar ju tydligt ställning MOT porr... därav min kommentar av den...

 

Nr 4: au contrair (eller hur det nu stavas)... ju snyggare desto bättre... jag tror att om porr började bli snyggt gjord så skulle den vara lättare att se på och därmed uppskatta (hur man nu vill uppskatta en sådan film)...

 

Men jag hoppas att nu ingen tar mig som en sexistisk idiot... det mesta av porren är själlöst och ofta mer provocerande än upphetsande... Och det största problemet med genrern är ju att det oftast är extremt enkelriktat, enkelspårigt, och enkelkönigt... och som munthe nämner... det är svårt att hitta en film där den kvinnliga parten genuint tycker om det...

 

En annan subgenre som jag alltid tänkt på är Hentai... tänk... någonstans i japan sitter det folk och lever på att rita och animera tecknade figurer som gör "det" med allt och alla (och då menar jag verkligen ALLT... ni som förfäras över falukorven i fäbodjäntan... ska se lite Urutsukidoji, filmserien som gav anime ett taskigt rykte som introduktören av subsubgenrern Tentakel-hentai... "ugh!!!")... och vad är värre? det är något dom kan leva på! det finns ju folk som betalar för detta...

 

En annan sak jag tänkt på iochmed Hentai... hur är det att vara på dubbningssessioner på sånna filmer? stå sådär i mic-båset och stöna... ljuddesignern som ger instruktioner som "nej nej! du får en orgasm i storlek med om Fuji skulle explodera! ok, ta om!"... eller för den delen... jag har sett lite porr som dubbats i tyskland och spanien... hur känns det att ha det på sin meritlista när man går på intervju... "Jaha, jag ser att du var rösten till Kit Dick i Under Kjolen 2... var det givande?" "nja... det var inte så artistiskt inspirerande men jag hoppas att eran nya Taxi film ska bli mer intressant mister Besson!"...

 

Porr är ett intressant samtalsämne speciellt eftersom det är som när dom gjorde en dokumentär om dildos. Alla kände någon som har en, men ingen hade... på samma sätt är det svårt att hitta folk som försvarar genrern (det är jag inte beredd att göra heller) medan det är en genre som alltid gått att sälja;)

Länk till kommentar
Share on other sites

filmen i övrigt tar ju tydligt ställning MOT porr...

Var läser du in det? Okej om du tillhörde det rabiatfeminazistika lägret som likställer porr och påtvingad prostitution, men annars...?

 

Urutsukidoji, filmserien som gav anime ett taskigt rykte som introduktören av subsubgenrern Tentakel-hentai... "ugh!!!")... och vad är värre? det är något dom kan leva på! det finns ju folk som betalar för detta...

Nöden är uppfinningarnas moder. Om det är förbjudet att visa könsorgan så inför man tentakler istället.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

jmalmsten: var lär du dig sådant här?

är man f.d. animenörd så har man haft sina mindre beundransvärda ögonblick...;) förresten "lär"? du får det att låta som att det jag säger är legitim kunskap... för allt jag vet kan det ju vara produkten av en förkyld tjur med tarm-problem (det! mina kamrater, är en syn det,, jag lovar er)...

 

Var läser du in det? Okej om du tillhörde det rabiatfeminazistika lägret som likställer porr och påtvingad prostitution, men annars...?

 

hmmm... filmen handlar om en kvinna som i unga dar blir våldtagen och senare i livet blir indragen i just påtvingad prostitution och narkotikamissbruk som illustreras med porrscener inklippta för att lättare sälja filmen i staterna. Till slut går hon ut på en mordisk killing spree och dödar alla hallickar och torskar hon "jobbat" med på värsta möjliga sätt... om nu inte det låter rabiatfeministiskt then what is?;) plus en fin polisscen i lååååååååång slow motion...

 

jag tillhör allt-är-möjligt-generationen (jag är alldeles för tolerant för att vara rabiatfeministisk;))... och jag tror att om man gör porr i 35 så sållas agnarna ganska snabbt från vetet iochmed kostnaderna. Jag ser gärna välgjord film, vare sig det är porr eller bergman eller kurosawa... Skulle gärna se att någon gör något oväntat med genrern. Ni vet, lite som i Orgazmo... ställa till med en porrfilm som skapar en egen kategori i oscar-skaran... Men så länge alla nöjer sig med att skapa runk-hjälpmedel (vilket det i stort sett är det mesta delen) så lär den revolutionen vänta.

 

Och det som är farligt, potentiellt olagligt och tabu säljer ju, så den delen av produktör-skaran är svår/omöjlig att nå förändring i.

Nöden är uppfinningarnas moder. Om det är förbjudet att visa könsorgan så inför man tentakler istället.

 

/Jakob

Ja, censurlagar blir jag aldrig klok på tror jag... man får inte visa könshår i japan så då går det bra med tentakler... i usa får man inte visa kvinnliga orgasmer men det är fullt ok att onanera i en paj... man får döda hur många man vill i en film bara det inte syns att det blir blodigt... i sverige är det fullt lagligt att ha porrskådisar under 18 år bara dom ser sexuellt mogen ut, men dom får inte köpa en öl på krogen. också undrar dom varför ungdomen är pervers?;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Men jag hoppas att nu ingen tar mig som en sexistisk idiot... det mesta av porren är själlöst och ofta mer provocerande än upphetsande... Och det största problemet med genrern är ju att det oftast är extremt enkelriktat, enkelspårigt, och enkelkönigt... och som munthe nämner... det är svårt att hitta en film där den kvinnliga parten genuint tycker om det...

 

Porr är ett intressant samtalsämne speciellt eftersom det är som när dom gjorde en dokumentär om dildos. Alla kände någon som har en, men ingen hade... på samma sätt är det svårt att hitta folk som försvarar genrern (det är jag inte beredd att göra heller) medan det är en genre som alltid gått att sälja;)

 

Jag är beredd att försvara porren som genre även om det är en extremt skitig och vidrig branch runt den. Jag skulle gärna se en välgjord porrfilm med ett bra foto, en suggestiv handling och bra skådespeleri. Filmer som "tänder" en på mer än ett sätt är det bästa som finns tycker jag. Filmer som man kan se på olika sätt olika dagar.

 

Ska det kollas på porrfilm tycker jag de överlägset bästa är amatörrullarna med något slags spännande scenario i sig; inte den vanliga fejkade smörjan. Tyvärr blir man tvungen att titta på dessa filmer extremt lågupplöst, filmade med en skakig videokamera med dåligt ljus. That can't be right ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Pink Prison

Hahaha...hatar porrfilm just för att det är så uselt men jag älskar deras titlar!:)

 

Jag tycker att sex överlag är j-vligt omotiverat på film. Det ska vara Basic Instinct eller så, där den har ett slags syfte i alla fall.

 

Egentligen skulle nog det bästa vara om riktiga skådisar ställde upp och gjorde en seriös film kring sex, där de kunde återskapa sexscener som man normalt gör på film. Det skulle bli mer erotiskt än det inzoomningar på könsorgan som man utsätts för när man zappar runt bland analer..jag menar kanalerna efter midnatt...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...