Gå till innehåll

Adobe Encore - Problem med videobakgrunder till menyer


kalvfond

Recommended Posts

Hej

 

Jag håller på med min första riktiga DVD-produktion och har stött på ett skumt problem i Encore. Jag hade tänkt att ha rörliga bakgrunder till menyerna, och jag tror att jag förstått hur man gör det. Efter att jag länkat in bakgrundsvideon till menyn ser jag första bildrutan i preview-fönstret.

 

Problemet dyker upp när jag tar "Render Motion Menus". Då blir videon förstörd till oigenkännlighet (bilden blir till diagonala ränder som rör sig långsamt). Samma sak blir det om jag bränner en DVD. Enda sättet att få det att funka är om jag plockar bort alla andra objekt (knappar, texter etc) från menyn. Men då är det ju inte så mycket till meny längre...

 

Jag har testat en massa olika sätt för att få det att funka. Jag har tagit in videofilen som (DV-)avi, som mpeg2 och så vidare. Jag har testat att ändra upplösningen från 720x576 till 768x576 (square pixels). Också testat flera olika transcoding-presets i Encore. Men inget funkar.

 

Är det någon som vet vad det kan vara för fel så skulle jag vara stort tacksam! Jag sliter mitt hår med det här och min "deadline" närmar sig...

 

Jag använder för övrigt Premiere Pro 1.5 (redigerar i DV-PAL) och Adobe Encore 1.5.

 

Bifogar en bild som visar hur det ser ut (filmen är rödtonad från början så rödheten har inget med strulet att göra)

dump.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har aldrig råkat ut för att motion menues blir "förstörda" efter rendering i Encore.

 

Har du testat att lägga din rörliga menu på en blank meny istället för på en redan färdig meny? Det borde inte göra någon skillnad men kan vara värt att prova.

 

Jag hade också startat ett nytt Project och lagt in den rörliga bakgrunden på samma meny du använder dig av. I många fall, dock inte alla, så är det lösningen och man får helt enkelt bygga om allt på nytt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, jag tycker också att det verkar allmänt underligt. Funderar på om det är min burk det är fel på på något sätt (trassel med codecs eller nått annat?).

 

Jag har testat med både egna menyer från photoshop och att utgå från "PAL_4x3 blank menu". Samma problem oavsett - så fort det finns andra bildelement än bakgrunden så blir det problem.

 

Har testat att installera om Encore också, men det hjälpte inte heller.

 

Behöver bakgrunden vara i något speciellt format för att det ska fungera? När man kikar på bilden ser det nästan ut som om frameraten är fel, men jag vet inte var jag ska ändra någonstans i så fall. Videofilerna jag tar in är i 25fps.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag provade just att lägga dit en motion menu på den meny du använder och det fungerar utan problem i Encore DVD 2.0.

 

Formatet på bakgrunden skall vara samma som projektet, dvs PAL för ett PAL-project och NTSC för ett NTSC-project. Jag har provat .avi, .mov och MPEG2 utan problem. Se också till att menyn har samma PAR som ditt project, dvs 1.067 för ett PAL 4:3-project. Jag har iofs aldrig testat PAR 1.422 i ett 1.067-project men att hålla samma PAR genom ett project underlättar.

 

PAR står för Pixel Aspect Ratio

Länk till kommentar
Share on other sites

Det kan inte bero på att du har "glömt" ta bort bakgrundslagret i menyn?

 

Om du ska ha en rörlig meny som består av en filmfil, skall din meny vara transparent.

 

Om du har photoshop, så ska din meny se ut så här:

http://www.voodoofilm.org/forum/attachment.php?attachmentid=1355&stc=1&d=1142517118

 

Du kan alltså inte ha kvar bakgrunden som finns i meny du har valt.

 

Simon Rahnster

tranparent.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Om man har bakrundslagret synligt eller inte spelar ingen roll, den film man lägger i menyn lägger sig alltid över bakgrunden och bakgrunden försvinner därför per automatik.

 

Så att ha kvar bakgrunden går alldeles utmärkt. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Varför inte göra det rätt från början?

Om man ska ha en rörlig meny, varför då lägga in en stillbildsmeny?

 

Det underlättar en del då man har bakgrunden tranparent, då vet man vad som kommer att bli meny och vad som kommer bli rörligt.

Och det skadar kanske inte att testa?

Huvudsaken är ju att det funkar?:p

 

Simon Rahnster

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=simonrahnster]Om man ska ha en rörlig meny, varför då lägga in en stillbildsmeny?[/citat]

Börjar man med en statisk meny kan man alltid använda Create After Effects Composition i Encore vilket är ett snabbt och effektivt sätt att skapa en motion menu direkt från en statisk, med rätt PAR, mm, mm. :)

 

Man måste dessutom alltid ha en statisk meny i Encore för att öht kunna lägga in en rörlig meny. Jag börjar alltid med en Blank Menu, utan att ta bort bakgrunden.

 

Men, precis som du säger så skadar det inte att testa. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Lyckades till slut få bukt med problemet. Det visade sig att "DirectVobSub" bråkade med mig. Någon sorts codec för att visa subtitles eller nått, som tydligen inte alls fungerade bra ihop med mitt Encore. Riktigt skumt. Men nu verkar det vara löst i alla fall.

 

Tack så mycket för hjälpen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...