Gå till innehåll

Greenscreen


viktim

Recommended Posts

[citat=Broman][citat=Cjwk]hur gör jag detsamma i after effects?[/citat]

I AE använder man color key för att ta bort en färg.

Inställningarna får man pilla lite med tills de ser bra ut.[/citat]

 

Color Key är fruktansvärt dålig. Jag skulle nog till och med säga att den aldrig bör användas. I After Effects så kommer väl CFC Keylight med har jag för mig, som ger betydligt bättre mattes, med bättre kanter och mer möjligheter att välja vilka nyanser som ska användas.

 

Prova att lägga på keylight, hitta en bra färg. Sen får du kolla din alphakanal och justera clip white/black tills du får en solid, fin alpha med fina kanter. Försök undvika Screen Strength eller vad det heter såvida du inte måste använda det. Även Screen Strength förstör dina kanter därr rejält.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Khaain]

...Sen får du kolla din alphakanal och justera clip white/black tills du får en solid, fin alpha med fina kanter. [/citat]

 

Kanon ska se om jag kan lyckas, menriktigt med dej Khaain ända till slutet. vad menade du med det jag citerade från ditt inlägg?

 

tack för svar, mvh Jacce

 

edit* verkar iofs som om CFC keylight inte finns, sökte i hjälp men hittade inget. Däremot color key beskrivs att det är den som ska användas vid greenscreen/bluescreen (mitt syfte, färgen kvitar ju såklart)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Cjwk][citat=Khaain]

...Sen får du kolla din alphakanal och justera clip white/black tills du får en solid, fin alpha med fina kanter. [/citat]

 

Kanon ska se om jag kan lyckas, menriktigt med dej Khaain ända till slutet. vad menade du med det jag citerade från ditt inlägg?

 

tack för svar, mvh Jacce

 

edit* verkar iofs som om CFC keylight inte finns, sökte i hjälp men hittade inget. Däremot color key beskrivs att det är den som ska användas vid greenscreen/bluescreen (mitt syfte, färgen kvitar ju såklart)[/citat]

 

CFC Keylight är ett tredjeparts plug-in som kommer med AE 6.5. Color Key förstör dina kanter och kommer inte ge dig en snygg key. Jag hade undvikit den till varje pris om du absolut inte måste använda den.

 

"...Sen får du kolla din alphakanal och justera clip white/black tills du får en solid, fin alpha med fina kanter."

 

I Keylight kan du använda en inbyggd Expand funktion, den kallas där för Clip White. Vad den gör är att clippar vissa gråa nyanser i din alpha så de bli vita (Helt opaque) likadant med Clip Black (Som då clippar grått som ligger närmre det svarta och gör färgvärdena till 0, d.v.s. helt transparanta).

 

Prova de olika keyarna och se vilket du får bäst resultat med. Color Key kommer funka men ge dig pixliga fula kanter. Om det är det enda alternativet så kan du använda t.ex. en Dilate Erode, tror det kallas Matte Choker i AE, och "erodera" dna kanter tills de blir opixliga, men då kommer antagligen en bit av din förgrund försvinna också.

Ett alternativ är att dra två separata keys. En kantkey med t.ex. Luma Key för att få snygga kanter, sen drar du en hårdare key med t.ex. Color Key(Som du äter, eroderar, chokar hårt) Och kombinerar dem. Lägger den kantkeyade förgrunden över din Holdout Matte(Den hårda keyn som är innehållet)

Länk till kommentar
Share on other sites

3e parts plug-in, är det något jag behöver köpa då?

 

Jag upptäckte nämligen nu att min greenscreen inte är alltför bra... mina lerfigurer får lite av färgen från den på sig och försvinner själv vid colorkey, eftersom min greenscreen inte är alltför bra så vet jag inte riktigt hur jag ska lösa detta.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Cjwk]3e parts plug-in, är det något jag behöver köpa då?

 

Jag upptäckte nämligen nu att min greenscreen inte är alltför bra... mina lerfigurer får lite av färgen från den på sig och försvinner själv vid colorkey, eftersom min greenscreen inte är alltför bra så vet jag inte riktigt hur jag ska lösa detta.[/citat]

 

Nja, har du After Effects 6.5 sa ska det ju ligga pa installationsskivan. CFC Keylight. Har lite svart for keying i AE, jobbar i ett annat program. Men om det ar en leksaksbil, som har ganska raka kanter osv. sa skulle det ga att rotoskopa ut den. Att det forsvinner nyanser i bilen nar du keyar ar med storsta nagot som color key gor, en battre keyer kommer ha battre installningar for sant finlir. Har du AE 6.5 Pro sa ar jag helt saker pa att Keylight kommer med. I varsta fall far du rotoskopa ut den.

Länk till kommentar
Share on other sites

Khaain är min nya gud! Hittade den på cd:n och fick till det hur bra som helst... var påväg att skaffa ny bakgrundsfärg, men nu slipper jag det... nu kan jag sätta igång med inspelningen.

 

Tackar så hemskt mycket // Jake

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Film smurfen]Höger klicka på klippet och välj "Video Even FX" Sen så väljer du "Sony Chroma keyer" och väljer bort den färgen du vill ska ersättas. Glöm inte att klippet med Green screen ska vara över det klippet som du klipper in personen/saken i.[/citat]

 

Hur lägger jag dit bakrunden?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...