Gå till innehåll

2 manusfrågor


Fredrik

Recommended Posts

Jag har två detaljfunderingar kring manusskrivande:

 

1) Varje scen börjar ju med EXT/INT, plats och tid. Men hur gör man om t.ex. tiden inte är definierad? Dvs, scenen utspelas i ett tidlöst rum. Det manus jag håller på att skriva består av 3 scener, där alla 3 har en obestämd tid, och dessutom (ut)spelas på en scen (platsen är därför också ganska odefinierad, men jag kallar det i det här fallet för "scenrum"). Ska jag utelämna tidsangivelsen i rubriken, eller ska (kan) jag skriva så här?

 

INT. SCENRUM - (OBESTÄMD TID)

 

 

2) En av dessa tre scener ska pågå i ca 5 minuter. Under dessa minuter kommer det inte att hända så mycket. Personerna i bild kommer bara att sitta på varsin stol. Frågan är därför hur jag ska skriva i manuset så att det framgår hur lång scenen är? Kan man skriva något i stil med: "..De sitter där i 5 minuter.."? Eller finns det nåt annat sätt?

 

hoppas nån kan hjälpa mig!

Länk till kommentar
Share on other sites

1. Du behöver inte ange någon speciell tid om det inte finns skäl för det. Är man inomhus så kan det ofta var ointressant vid vilken tidunkt det sker (eller filmas)

även om man ofta bör DAG för att ange att det är dag och inte natt utanför fönstren.

 

 

2. Hoppas du inte tänker filma 5 minuter då inget händer ?

Antingen får du låta filmen hoppa de 5 minuterna eller så får du beskrivna vad personerna gör under dessa 5 minuter.

T.ex. "De sitter stela som lik på varsin stol i 5 minuter utan att röra en muskel." är kanske inte så bra. Så är ingen människa!

Skall du filma dem så beskriv vad de gör under dessa 5 minuter. Annats så har du tappat 90% av dina åskådare om inget sker under dessa 5 min i filmen - filmet har blivit ett bild inte en film.

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Undrar om du inte kan bara utelämna tidsangivelsen.

 

angående fråga två så tycker jag att du får skriva målande vad vi upplever under tiden.

 

INT. SCENRUM

En man GUBBEN sitter på en vit stol. Hans ögon rynkas och läpparna känns torra. ...osv

 

 

 

 

 

(nu kom jag på ,,använd mellanrum)

 

 

 

 

 

GUBBEN

Har du kommit till mig nu?

 

Vi ser en liten satt man DVÄRGEN. Under hans skjorta finns lösbröst med påklistrat hår.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

GUBBEN

Hör du mig, min gosse

 

 

 

 

Dvärgen spy coca-cola över scenrummet. GUBBEN börjar gråta.

 

 

 

 

 

 

 

DVÄRGEN

Gråt inte far

 

 

 

_____________________________

 

mvh

henrik

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Kör med:

 

%2$s skrev:

INT. SCENRUM - OBESTÄMD TID

 

Det låter spännande om inte annat.

 

Vad gäller resten, kör med:

 

%2$s skrev:

TVÅ KARAKTÄRER sitter på varsin stol.

 

Ingenting händer.

 

Ingenting händer.

 

Ingenting händer.

 

Ingenting händer.

 

Ingenting händer.

 

Ingenting händer.

 

Ingenting händer.

 

Ingenting händer.

 

Ingenting händer.

 

Ingenting händer.

 

Ingenting händer.

 

Ingenting händer.

 

Ingenting händer.

 

Ingenting händer.

 

Ingenting händer.

 

o.s.v. i fem sidor. Regissörer kommer att slåss om att få filma ditt manus.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ang. fråga 1) ok. jag kan strunta i att skriva nåt alltså (men kanske blir det mest intressant om jag faktiskt anger "obestämd tid", så att skådespelarna får en känsla av tidlöshet).

 

Ang. fråga 2) Jag tänker filma i 5 minuter utan att det händer så speciellt mycket! Karaktärerna kommer naturligtvis att skruva på sig lite, titta lite åt olika håll etc, men de kommer att sitta på sina stolar och inte uttrycka något speciellt. Det är det som är poängen med filmen. Att åskådaren själv kanske bildar en uppfattning om vad som händer och vad hon ser. Om det kan leda till att filmen blir en "bild" så är det ju fantastiskt. Då har jag ju lyckats överskrida medie-, och konstgränserna på ett spännande sätt. Jag är alltså väldigt seriös med detta.

 

Så. Problemet kvarstår alltså. Till saken hör att jag inte vill styra skådespelarna alltför mycket, t.ex. genom att skriva: "efter 128 sekunder vrider KALLE sitt huvud 5 grader åt höger och fuktar sina läppar". Det funkar ju inte. Jag vill att de ska improvisera ett tomt, eller om man så vill, fyllt uttryck. Frågan är bara hur det ska framgå i manus?

Länk till kommentar
Share on other sites

angående fråga 1. Då måste man fråga sig för vem skriver du manuset? Skådespelarna,manusförfattare, regissörer eller producenter.

 

Jag tror du inte behöver tänka på skådespelarna alls. dom kan du prata muntligt med när du ska få med dom i filmen. och framförallt under reptid och inspelning kan du filma och regissera fram det du vill ha.

dvs du behöver inte ens ge dom manuset.

 

Det är väll för dom du ska söka pengar av eller som tidigare sagt locka en regissör, som det blir viktigare.

 

Kanske det blir bättre om du beskriver sekvensen som vi upplever den på ca ett halvt a4. Eller vill du att det ska kännas som 5 min?.

 

 

mvh

henrik

Länk till kommentar
Share on other sites

Eftersom den här produktionen innefattar mig själv som manusförfattare och regissör samt 2 skådespelare så skriver jag manuset för oss alla tre. Vilket alltså inte gör svaren på mina frågor speciellt essentiella för just den här gången, men jag vill naturligtvis veta hur man löser problemen inför kommande, större, projekt.

 

vilcans förslag ang. fråga 2 kanske inte är så dum? (även om det kanske dels var ironi från hans sida..)

 

Om man skriver 5-minuterssekvensen som "vi" upplever den, så förlorar den ju i poäng, eftersom den bygger på att den ska upplevas individuellt..

Länk till kommentar
Share on other sites

Hehe yeah det var ett orginellt manus minst sagt.

Men tror du inte att filmen kan bli en aning långtråkig?

Jag ska vara ärlig, jag orkar inte se en film på 5 min där ingenting händer och tror att många håller med mig.

Förklara mer vad du vill få ut av filmen så kanske jag ändrar mig.

 

Länk till kommentar
Share on other sites

>Men tror du inte att filmen kan bli en aning långtråkig?

>Jag ska vara ärlig, jag orkar inte se en film på 5 min där ingenting >händer och tror att många håller med mig.

 

Vad som kanske inte framgått är att det under de 5 "ingenting"-minuterna kommer att klippas ganska frekvent med long shots vs close-ups och allt däremellan. Med hjälp av detta och det faktum att åskådaren kommer att vänta sig att någonting när som helst måste hända, tror jag att det kan bli en intressant film.

 

Jag hoppas att effekten av filmstilen kommer att flytta fokus på handlingen från det givna filmrummet till åskådarens tankeställningsvärld, genom att på ett sätt lösa upp tid och rum och få åskådaren att tänka till.

 

Det återstår att se om resultatet kan tillfredsställa någon. Förmodligen kommer det att vara svårare att titta på filmen och få ut något av den för en person som i förväg vet vad som kommer att hända (eller inte hända).

Länk till kommentar
Share on other sites

VET du hur långa fem minuter på film är? Låååånga om ingenting händer kan jag säga. Hur ska du få publiken att sitta kvar? Bara 30 sekunder när ingenting händer känns som en evighet på film. Borde det då inte finnas nån slags plantering så folk får gissa vad som har hänt eller kommer att hända? Utan konflikt inget drama. Så jag är lite undrande trots dina förklaringar.

 

En tavla tittar man nog inte heller på i fem minuter om där inte finns mängder med detaljer och man varje gång upptäcker nåt nytt. Att titta på två personer som tittar på varann och på ett äpple i fem minuter... Tror det blir svårt att få det intressant om det inte anas något annat före eller efter, men svårt i vilket fall som helst så lång tid.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kunde nog bli en ganska intressant film. Men det hela tror jag skulle bli ännu bättre om man får reda på lite som har hänt innan de sitter där, och lite om personerna. Kan nog sätta igång hjärnverksamheten ännu mer , eftersom de får något mer att fundera på. Men filma på.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

ganska rolig idé faktiskt. Låter som ett konstverk tycker jag. Symboliserar filmen något?

Du har nog rätt när du säger att åskådarna kommer att tro att det ska hända något men så helt plötsligt kommer eftertexterna. Men den här idén håller bara om filmen är max 1 minut lång. Med tanke på va monic1 sa.. bara 30 sekunder kan kännas som en evighet.

 

 

Skulle jag se filmen skulle jag nog bara sitta och sucka i de 5 minuterna och utstöta ord som: "Men va i helv..." och förmodligen tappa intresset innan den är slut.

Men vad vet jag om konst? Öh.. övrig film kan jag lite om, men det här är inte min stil.

 

förresten.. att hitta olika bra kameravinklar för 5 minuter på samma motiv kan bli svårt.

 

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Tycker det låter som den perfekta filmen för de

som bara vill ta det lugnt och gå igenom tankarna en stund.

 

" Men ååh... titta där! En hylla.

Jaha jaha. ... ... Gardinerna är

rätt gamla. ... Men nu händer det nåt!

Ögonbrynet! ... ... det rörde sig. Det

svär jag på... ... Jaha jaha... ... "

 

Det verkar väldigt bra tycker jag.

Jag gillar annorlunda ideer. Konst.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 6 år senare...

men jag tycker att du ska köra på de . ge den chans men du ska ge nånting spännande

som är värd och vänta dom 5 min.

det är nått nytt kanske den ge dig en bra resultat så bara kör på de.

och jag hoppas att du blir nöjd när du har filmat klar.

 

 

lycka till

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...