Gå till innehåll

3D Text med roterande kamera


kalle112

Recommended Posts

Nån här som har sett xtremes tutorials. Tänkte göra en kombination av 2st tutorials som fanns på deras hemsida. Den första var den med 3D text och den andra var den där kameran först går mot texten och sedan ut igen samtidigt som ett sken dyker upp då och då. (MG-tutorial och 3DText-tutorial tror jag att dom hette).

 

Det jag vill göra är att skapa 3D-text samtidigt som kameran snurrar runt texten och skenet dyker upp från plan-ytan med grid-effekten.

 

Hur gör man det?

Länk till kommentar
Share on other sites

ok...här har du länkarna! Det jag vill göra är alltså följande:

 

Jag vill göra den här effekten:

http://www.xtreme-is-back.com/tutorials_motiongrps.html

 

Men istället för den där "platta texten" så vill jag ha med den här 3D-texten:

http://www.xtreme-is-back.com/tutorials_speffects.html

(Tredje bilden om du börjar räkna nedifrån)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det här var nog det största och svåraste problem jag haft hittills. Och ingen har kunnat hjälpa än så länge. Finns det verkligen ingen här på forumet som har tid och lust att förklara? Skulle nästan bli överlycklig om jag fick hjälp...

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

Alltså nu har jag suttit med det här problemet i flera veckor. Orkar inte med det längre!

 

Just nu ser det ut så här. Kameran åker runt golvet i den cirkulära rörelse jag vill men problemet är att 3d texten (skapad i ae) inte hänger med. Jag behöver på nåt sätt SÄTTA FAST den på golvet så att kameran åker runt texten OCKSÅ!

 

Hur??

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns en serie rutor som man kan kryssa för varje lager i sekvenstidslinjen, shy, collapse, effects, frame blend, motion blur, adjustment layer, och den magiska, 3D. för att kameranrörelsen ska gälla så måste denna ruta vara ikryssad. Nu har jag tillochmed tittat innantill så det är i den ordningen den ska ligga i AE. Precis därimellan Source Name och Parent... hoppas att det hjälper... för om den inte är förkryssad så ligger texten bara som en HUD på bilden. och det är så det ska vara...

Länk till kommentar
Share on other sites

Det du kan göra är att göra texten i en separat komp och lägga in den i din main-comp. då borde inte textens färger ändras utan behandlas som vilket vanligt 2d-lager som helst, fast i 3d.

 

Eller menar du att texten bara blir platt, utan att den ändras när man tittar på den rakt framifrån,,, tough luck... det är så den ska bli i AE, tänk dig gamla 3d-spel som doom 1 och wolfenstein 3D och sånt, där har du 2d-bilder (så kallade Sprites i spelvärlden) i ett 3d-landskap då kallades det 2 1/2 D just för att det är någonstans mittemellan 2d och 3d...

Länk till kommentar
Share on other sites

jmalmsten--> Jag syftar på det andra du sa. Texten blir platt och när kameran roterar kring texten så är den inte i 3d utan det är som en importerad bild som är i 3d...om du förstår vad jag menar?!

 

Danell--> Visst vill jag att texten ska ha det djupet som 3d texter har. Det är just det som är problemet. Finns det speciella plugins som du syftar på kanske?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...