Gå till innehåll

Att köppa kamera från andra länder?


A-E

Recommended Posts

Det verkar som att det är billigare att köppa proffessionella videokameror från länder som USA och Japan. Jag undrar vilka reglar gäller då? Måste man betala momsen själv? Hur är det med garanti mm?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=A-E]Det verkar som att det är billigare att köppa proffessionella videokameror från länder som USA och Japan. Jag undrar vilka reglar gäller då? Måste man betala momsen själv? Hur är det med garanti mm?[/citat]

 

 

hade du tänkt åka dit och hämta den eller få en hemskickad på posten?

 

Åker du dit så behöver du bara säga att du hade kameran med dej på ditvägen.. och du slipper allt vad moms och skatt heter..

 

 

Ska du skicka efter så är det smartast att du skickar ett email till tullverket. eller läser på deras sida. Det finns en uppsjö av avgifter/skatter. Tullavgift, tullskatt, Elektronikskatt, moms, fraktmoms med mera.. allting beror på vad du köper.. Men jag skulle tror på max 33% påslag på den total summan. Jag har dock bara beställt mindre saker som har blivit skrivet som nedsatt värde på försändelsen.. då har jag kommit undan grattis på cirka 10 köp. det är lite farligare att göra det på dyrare saker bara. eftersom ingen försäkring för paketet

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=foxure]Åker du dit så behöver du bara säga att du hade kameran med dej på ditvägen.. och du slipper allt vad moms och skatt heter..[/citat]Antagligen kommer det gå bra att ta in kameran på det sätt du säger, men skall man gå efter paragraferna så skall kameran tullas in och man får betala samma avgifter som om man skickade den på posten. Tullen är inte dum i huvudet och skulle de rota i väskan och hitta kameran räcker det inte att säga saker utan de kommer fråga efter kvitton eller andra "bevis" på att du hade kameran med dig hemifrån. Citerar från tullen:

"För resande från icke EU-land, samt Åland, Kanarieöarna och liknande områden får andra varor än alkohol- och tobaksvaror (resanderansonen) endast införas tull- och skattefritt till ett sammanlagt värde av 1700 kr (175 ecu)."

Det dumma är att om man har sprit med sig, så är det det sammanlagda värdet som gäller, dvs sprit plus kameran som gäller. Har man för tusen kronor sprit kan man bara köpa kamera för 700 kronor.

 

För gåvor från utsidan av EU gäller att försändelsens värde inte överstiger 500 kronor och det är en enstaka försändelse avsedd för dig eller din familjs personliga bruk.

 

Tullen är vaken, och deras hemsida är anpassad efter våra moderna vanor, så att tex handla sprit via internet finns det anvisningar för på deras hemsida. Tullen har bra koll på sakers värde och hur saker ser ut, så att skriva ner värdet på saker är bara dumt. Blir man ertappad så har de schablonavgifter för det som kan bli onödigt smärtsamt. Och det finns ingen anledning heller eftersom tullens uppdrag är knappast att sätta fast medelsvenssons, särkillt när de får allt knappare resurser.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...