Gå till innehåll

Captura i Avid & lägga till effekter i Premiere


mrhaze

Recommended Posts

Tänkte att vi kunde köra detta som den officiella tråden där folk kan diskutera problem som man stöter på när man redigerar film på datorn. T ex. Premiere, Avid, Photoshop... allt som har med redigering att göra. Så istället för att behöva leta sig igenom massa olika inlägg för att hitta en lösning så vet man att om det inte finns här så finns det inte alls.

 

På det sätt kommer vi förhoppningsvis kunna samla alla lösningar på ett ställe! ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Får väl inleda, har liten frågor angående Avid Xpress DV 3.0:

 

1. Kan man som i Premiere på nåt enkelt sätt "captura" alla sina clip så man har dem på hårddisken. Och därifrån redigera, tycker att det verkar så krångligt att behöva ha kameran inkopplad hela tiden när man ska redigera!

 

2. Hur lägger man till effekter?? Jag försöker lägga till en effekt på ett clip, så försvinner det på det andra??

Länk till kommentar
Share on other sites

1)

Yepp, det går utmärkt att captura till datorn. Dock har Avid större hårdvarukrav och det är inte säkert att alla kameror fungerar så lätt. I Xpress DV 3.5 fungerar det bättre. På Premiere är det bara att koppla in och köra.

Avid använder också ett eget filformat som är baserat på avi. Detta för att man ska kunna byta till andra program och datorer mitt i produktion.

 

2)

Inte riktigt säker hur du menar här. Vilken sorts effekt och försvinner effekten från samma klipp eller ett annat?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Tam]Jag tänkte höra lite med er om det är möjligt att lägga till en effekt (t.ex. black & white) i premiere på flera klipp samtidigt?[/citat]Har själv letat efter det, jobbigt att behöva lägga till effekter som egentligen ska köras på alla klipp i projektet en och en.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...