Gå till innehåll

Känningsbild


lilla_farbrorn

Recommended Posts

(jag vet inte om det här är rätt ställe att lägga det här inlägget, flytta det om du vill pace.)

 

Detta kan man läsa i filmskolan:

 

%2$s skrev:
Känningsbild

En klassiskt thrillervinkel uppnås då något i förgrunden anas i bildkanten. Kameran "känner" ett hörn, ett staket, en sten etc. Ger oftast en olustig klump i magen.

 

jag kanske är korkad men jag förstår inte.. vad menas? kan någon förklara?

 

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Ang. Filmskolan > Visuella effekter

 

Håller med om att det är en kass beskrivning, det får vi göra någonting åt. ;) Vad sägs om:

 

[citat=Ny beskrivning i artikeln]En klassiskt thrillervinkel som uppnås då något i förgrunden anas i bildkanten. Till exempel ser man en persons axel väldigt suddigt (kort skärpedjup) i förgrunden. Koncentrationen och fokus av bilden ligger dock längre fram där huvudobjektet uppträder - som när offret i filmen springer omkring planlöst och mördaren (vars axel endast syns) väntar på att ingripa. Ger oftast en olustig känsla i magen, därav namnet känningsbild.[/citat]

 

Ska även försöka ordna ett bildexempel, det blir betydligt enklare att förstå då. Men det får komma senare.

 

(Tråden flyttas för övrigt till forumet Foto & ljus från Filmteknik)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

det behöver inte vara en axel. det är vanligare att det är ett föremål. som det står: "ett hörn, ett staket, en sten etc" finns i förgrunden och man får känslan av att man ser något ur en tredje persons perspektiv. det behöver inte vara ur "mördarens" ögon vi ser, det är nästan mer effektfullt om det inte är det.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...