Gå till innehåll

Ge mig en hoop låtar tack!


pinto

Recommended Posts

Ah, är det Kompakt som ska uppgraderas? Kanske värt att vänta på.

Jag har inte hört något om att DVX100 skulle ha HD-chip. Inte ens på dvxuser.com har det snackats om detta vad jag vet. Kameran har helt klart bra chip dock. Den är ju känd för sitt lite större kontrastomfång och färger. Det är roligt att "proffsen" vågar använda den till mer seriösa projekt ibland. Har du sett trailern till November? Den är filmad med en DVX100, och den är tokigt snyggt fotad --> http://www.imdb.com/title/tt0368089/

Länk till kommentar
Share on other sites

Ah, kul. Då kommer jag definitivt att vänta på det nya instrumentet. Jag ska passa på att fråga hur det står till med Gold, är det torra samplingar, eller har de reverb? Eller finns det både och? Silver har väl bara reverberade samplingar har jag för mig.

Jaadu, till våren ska jag ut i naturen och fota lite djur och natur tänkte jag. Ska fota lite arbetsprover om några veckor också. Ska söka någon utbildning men jag har inget ordentligt att visa upp än. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Gold har enbart "stage" samplingar. Endast Platinum har "close, stage & far" mickat. Men det kostar också betydligt mer och dessutom mer krävande eftersom det är 24 bitars.

Jag kör Gold + Gold Pro XP och har svårt att köra dem med 2st datorer där ena kör med 2GB ram och den andra med 1 GB ram.

Lycka till med foto och utbildning. Hoppas du hittar nån som passar dig.

Danska Filmskolan ska vara väldigt bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Gold är alltså som Silver fast med ett större bibliotek? Trodde inte att det var så krävande. Det har väl att göra med hur många ljud man lägger på? Efter att jag skaffade 1,25gb ram så gick det avsevärt mycket bättre att köra många samplers i Reason i alla fall, så det var guld värt för orkestral musik.

 

Tackar för lyckoönskningarna. Är det något speciellt man ska tänka på när man ska göra arbetsprover? Duger vad som helst bara det visar att man är kreativ?

Länk till kommentar
Share on other sites

Nobert: Här kan du se skillnaderna mellan Silver, Gold & Platinum:

http://www.soundsonline.com/EWQLSO_Comparison.pdf

 

Jo RAM är helt klart nyckeln för att kunna köra många samplingar.

Kör med en template med ca 70 spår men det känns ändå lite begränsat.

 

Är det foto du vill ha som inriktning när det gäller utbildning?

När det gäller arbetsprover så är det väl bara att göra så mycket som möjligt. Skaffa erfarenhet.

Visa att man kan berätta med bilder. Att det finns en idé om hur det är filmat och inte bara en massa fräsiga åkningar för sakens skull.

Och som fotograf - lär dig ljuset.

Sven Nykvist sa väl att "det tar 30 minuter att lära sig en kamera och 30 år att lära sig ljuset" (typ nåt sånt). Ligger nog nåt i det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Är chromatic sampling och release trails värt de extra riksdalerna bortsett från det större biblioteket? Vad är chromatic sampling och release trails för något föresten?

 

Jisses, 70 spår är inte att leka med. Jag tror jag kom upp i 30-40 på min. Datorn klarade det galant i alla fall.

 

Du har så rätt. Jag känner att jag börjar kunna tekniken riktigt bra, men att använda ljuset är jag ingen höjdare på. Provade nyligen att ljussätta en scen men jag hade ingen aning om vad jag gjorde om jag ska vara ärlig.

Jag vill gärna inrikta mig på foto eftersom jag är intresserad av kamerateknik och bildkomposition. Jag skulle även vilja fördjupa mig inom redigering. Det går väl hand i hand med kameraarbetet under samma rubrik - bildberättande.

 

Men å andra sidan, för att göra egna filmer skulle jag vilja bli bättre på sånt som jag inte alls är bra på. Där har vi manus, ljussättning och ljudteknik.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ljudmässigt är det stor skillna mellan Silver och de två andra.

Men det går ju alltid att skaffa Silver först och sedan uppdatera. Tror man kan göra det för mellanskillnaden.

Chromatic sampling är då att varje ton är samplad medan Silver har en ton samplad som är sträckt över flera toner...eller hur man nu ska förklara det.

Kolla runt lite på deras forum så finner du säkert lite mer info:

http://www.soundsonline-forums.com/index.php

 

Lära sig att klippa lite som fotograf är nog ingen dum idé.

Ibland kan fotografer vara lite gitarrister tycker jag. De gillar att spela solo men det kanske inte alltid är bästa för låten.

Fotografer kan ta en snygg bild men kanske inte alltid har så bra koll på hur montaget ska vara.

Nånstans är ju film montage av bilder - ett gäng snygga bilder som inte hänger ihop är ju inte så kul.

Om jag träffar en fotograf som direkt börjar bladdra om tekniken blir jag ganska uttråkad.

Det ska självklart snackas om men inte som det första.

Däremot en fotograf som är förbered och läst igenom manus, snackar med regissören om vad det man är ute efter och först försöker förstå det och sedan kommer input/förslag så är det betydligt mer intressant.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ah, det blir till att satsa på Gold då. Jag vill helst ha en unik sampling per tangent. Reasons orkesterbibliotek är faktiskt byggt med chromatic sampling. Den tackar vi för. :)

 

Absolut. Eftersom jag är intresserad av allt som har att göra med film - från idé till färdig produkt, så tänker jag inte isolera mig på så vis. Jag skulle helst utbilda mig inom varje område om jag kunde.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...