Gå till innehåll

copyright


Hobbi kliparen

Recommended Posts

Vad har du för namn i filmerna? Om du har egna namn så spelar det ingen roll. Gör en film som heter Matrix om du vill, jag tror bara att copyright gäller när man säljer saker. Om man får göra Star Wars filmer och visa upp borde man ju få göra en Matrix film också. Men om man säljer en Matrix film man har gjort så blir det en himla massa böter.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Hobbi kliparen]Hur ska jag göra för att få copyright på filmerna jag gör? Och på mit namn som jag använder till filmerna?

 

 

Viste inte vart jag skulle läga den här frågan så non får väl flytta den om den ligger fel.[/citat]

 

du har alltid upphovsrätt till dina egna alster, om jag har förstått det rätt så behöver du inte ens sätta en ut copyrightsymbol för att det ska gälla.

 

hur detaljerna ser ut för varumärken och upphovsrätt ser ut ska jag inte uttala mig om, men varför inte gå åt andra hållet och aktivt dela med dig av dina storverk :)

http://creativecommons.org/about/licenses

 

/p-a

Länk till kommentar
Share on other sites

Inga problem. Upphovsrätten gäller i samma ögonblick som verket blir till och man behöver inte göra någonting för att få upphovsrätt. Begreppet Copyright existerar inte enligt svensk lag och länken som refereras i tråden är inte intressant i sverige. I sverige gäller svensk lag, och i sverige behöver vi bara bekymra oss om upphovsrättslagen. Dock, är det vanligt att man sätter ut copyrigth-symbolen, men den fungerar mest bara som en påminnelse om upphovsrättslagen. Copyright-symbolen har ingen juridisk mening alls.

Upphovssätten tillfaller alltid upphovsmannen och kan inte förhandlas bort. Däremot kan man överlåta ekonomiska rättigheter (eller helt enkelt ge bort sina verk utan ersättning).

Länk till kommentar
Share on other sites

© symbolen funkar bara i USA där man måste registrera sitt alster för att få ett starkare skydd som symbolen står för. Som i praktiken innebär mer eller mindre att man får hårdare straff om man kopierat matrial med ©-symbol. Men i övrigt och framförallt i Sverige så funkar den bara som en "påminnelsesymbol" att matrialet är skyddat av upphovsrätten.

Värt att nämna är att det matrial man gjort är i 99 fall 100 skyddat i alla andra länder också.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...