Gå till innehåll

3d tv till sommar?


leranimatör

Recommended Posts

Jag vet inte riktigt om det här va rätta stället att posta frågan men jag hittade inget annat ställe.

 

Men min fråga är att jag läst någon stans att det ska finnas en ny tv dem håller på med som ska kunna visa 3d utan att man ska ha glasögon.

Några test personer skulle tydligen kunna titta redan på fotbolls vm i sommar med 3d.

 

Nu undrar jag om någon vet något mer om det för jag blev riktit intreserad när jag läste det.

 

Blir tacksam för svar.

Länk till kommentar
Share on other sites

jo jag har också läst om den där glasögonlösa 3d-tvn... har ingen aning om den exakta mekaniken i just den apparaten.

 

men jag har också läst om superdupermastodontliveactionanime3Dfilmprojektet i regi av James Cameron i vissa någorlunda säkra källor men jag har inte förstått vad den egentligen går ut på eller hur det ska kunna lösas för att kunna visas i så många biografer som möjligt...

Länk till kommentar
Share on other sites

"På senare år har det också kommit förslag på system där man inte längre behöver några särskilda glasögon. I princip har det föreslagits två olika system. I det ena fallet handlar det om ett bildrör som är konstruerat på ett sådant sätt att de båda bildkanalerna visas uppdelade i smala spalter tätt placerade intill varandra. Bildröret är gjort på ett sådant sätt att vänster öga bara kan se vänster bildkanal och höger enbart den högra bildkanalen. Jag har själv tittat på en monitor av det här slaget och det ser faktiskt ut som ett rent trolleri. Det blir dock dyrt med de speciella bildrör som krävs för att det hela ska fungera. Principen kan närmast jämföras med att skapa tredimensionella vykort med en räfflad yta som översta bildskikt. Problemet med den här typen av teknik är att det bara går att uppleva den tredimensionella effekten inom en smal sektor framför bilden och dessutom bara inom ett visst avståndsområde framför systemet."

 

ur artikeln på följande sida: http://www.ev.se/index.615.html

Länk till kommentar
Share on other sites

hittade även den här artikeln som verkar ännu häftigare

http://pryl.feber.se/2005/08/kta_3dtv_om_15_.html

 

men IO2 Technology har ju redan börjat sälja Heliodisplay, den häftigaste tv man kan få tag i (i den här tiden)

En Heliodisplay projicerar en fullt fungerande pekskärm mitt i den vanliga, rena, tomma luften (precis som i Minotity Report :))

http://www.io2technology.com/

Länk till kommentar
Share on other sites

jag läste förut om en slags 3d tv. den fungerade så att ytan vi ser som bildskärm var blank så man kunde se igenom och innanför själva boxen bakom där bildröret sitter skulle vara i 3d. typ som att se gubben i lådan i 3d. vet itne riktigt hur det fungerade. om det var så att man såg olika delar på olika väggar elelr om det var nån slags projektor som körde upp 3dbilder. låter iallafal lmer som en teater än tv. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...