Gå till innehåll

ärligt talat aftereffects


anders10

Recommended Posts

[citat=Munthe]Då skulle jag låna grejer från resurscentrum .[/citat]

 

Jo detta vill jag också slå ett slag för! Vi har ett utmärkt sådant i Trollhättan som heter Magasin15.

Jag vet dock att alla killar och tjejer inte alltid vill gå dit. Det är lite som att spela fotboll. Det kan man göra organiserat i ett lag eller spontant hemma på gården. Mina grabbar som är 13 och 15 vill bara sitta hemma med kompisar ibland och då kommer de på att de vill göra en 2 minuters film under en eftermiddag. Då räcker Alam DV med de effekter som medföljer för att höja filmen till action. Sedan blir det ju inte så bra att andra än de själva kan se på det men roligt har dom haft. Om de skulle bli intresserade i framtiden för att jobba med film så tror jag att de lärt sig mer av dessa spontan handlingar än av att sitta inne och plugga C++ för att få till perfekta effekter.

 

Sedan ser jag ju på detta forum hur snacket går. Det kommer någon fråga från en 13 åring som vill göra en lasersvärds scen. Då föreslår någon att man kan göra sånna i Alam t.ex. Då kommer det alltid nån som rackar ner på det och klagar på hur B det ser ut. Skaffa After Effects Pro i stället.

 

Ja hur skaffar man det? Inte skulle mina barn få göra en beställning på mjukvara för 10'000kr.

Här duger billigare alternativ och Effect Lab kanske är ett sådant om man vill krydda sin film med effekter.

 

Jag blev ju ingen filmare, men jag har ändå en viss förståelse för vad som krävs. Jag använde som grabb min fars Super8 och det krävde en enorm planering. Varje minut kostade 30kr, detta var på 70-talet. Det motsvarar säkert 300kr idag. Jag har också klippt och klistrat, färglagt filmrutorna i efterhand och hållt på. Jag lärde mig mycket av detta, idag spar jag mycket DV band och får bra kvalite direkt.

 

Det är så lätt at använda datorn idag att fixa det ena och det andra och det kan nog vara kul i sig men man blir ju inte bättre filmare för att man har pirat kopierat Adobe After Effects. Man kan utnyttja billigare program istället.

Eller söka sig till ortens Resurs Centrum där man kan få expert hjälp och utbildning. Precis som Martin Munthe föreslår!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 11 månader senare...

Jag har köpt det jag använder mest, mindre använda program är piratade.

 

En fråga dock till alla som har köpt sina program, gäller det ALLA program ni har på er dator? eller är det bara just filmprogrammen? Ja menar windows osv osv

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har köpt alla program jag använder inkl Office paketet. Det finns också några fria program i datorn, som jag praktiskt taget aldrig använder. Det ligger kvar några trial versioner av program jag aldrig köpte och heller inte använder och som jag borde plocka bort.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag köper allt och använder mycket Open Source och så får jag en del mjukvaror av utvecklarna.

 

MEN jag kan ledigt erkänna att jag använder crack som jag laddar ned från nätet för en del produkter jag äger. Jag blir vansinnig på alla hårdvarukodsbaserade nycklar, upplåsnings ID och sånt skit som alla pirater är orsaken till. Det stör mig också att vissa licenser vägrar låta mig ha mjukvara jag äger installerad på två maskiner. Jag köper "seats" om vi är fler användare men jag vägrar köpa två "seats" för att kunna köra ett program jag äger på den dator som för stunden inte står och renderar (med ett annat program).

 

Kampen för att uppfinna dom mest intrikata nyckelsystemen har gått till överdrift. Det örjar bli löjligt och går ut över licensägaren mer än någon annan. Cineform är ett klassiskt exempel på totalt vansinnigt nyckelsystem. Om jag råkat installera licensen med en FireWire-disk kopplad i burken och sedan tar ut disken vid ett senare tillfälle så vägrar Cineform starta eftersom maskinens ID förändrats. Många sköna timmar har ägnats åt skäll på Cineform-gänget kan jag säga.

Länk till kommentar
Share on other sites

För den som vill spara pengar på Officepaketet kan jag bara varmt rekommendera OpenOffice.org. Jag har använt det i snart fem år och aldrig haft något behov av Microsofts egen mjukvara. För Mac rekommenderar jag NeoOffice som är en OpenOffice-distro för OSX.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...