Gå till innehåll

ärligt talat aftereffects


anders10

Recommended Posts

Tyckte du det var dyrt?

Bara mitt ena ljudkort kostade mer än det dubbla, & Nuendo det fyrdubbla.

Vill man ha kvalitet så kostar det, men en genväg kan vara resurscentrum & låna av polare/alternativt gå samman på en version inom exempelvis en studiecirkel.

Då får man dessutom stöd för att skaffa sånt.

Om man jobbar professionellt så är det döden att använda piratkopierat.

 

 

....just ja, After Effects Pro kostar närmare 9 vill jag minnas :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tja eftersom Adobe fortfarande existerar och fortfarande utvecklar nya leksaker och har tydligen köpt Macromedia så är den logiska slutsattsen att det finns folk som köper programmet.

 

Kom ihåg att vi indi/student/Hemmapulare inte är deras huvudmarknad utan företag, skloro och statliga verk som faktiskt vill ha support och garanti.

 

5000:- är billigt om du är ett företag ju.

Finns lösningar som kostar betydligt mer.

 

=)

Länk till kommentar
Share on other sites

Märklig attityd det där. Man lägger gladeligen 10-15 tusen spänn och mer på en dator med mycket minne och grejor. Säker lika mycket och bra mycket mer på en kamera och ännu mer på kringutrustning, och sen snålar man med programvaran. Men det är inte bara här, på mitt jobb verkar de tänka exakt samma. De kollar i nån katalog och ser priset för en konsumentdator och tror det är det priser som gäller. Sen glömmer de att underhåll och mjukvara kostar lika mycket till.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har köpt varje programuppdatering sedan 1995. Räknar att jag lagt ned över 200 000 kr på olika plugins.

 

När jag började köpa AE kostade det 37 000 kr. Dessutom.

 

Sen vågar man knappt tänka på vad man har betalat för alla andra licenser genom åren. Final Cut Pro och senare Studio (mellan 10-20 000), Lightwave 3D (kostar ny 17 500), Combustion (köpte jag för 34 000), Commotion (14 000), EditDV (10 000). Det är först på senare år jag börjat använda bra program i budgetklassen. Som Carrara Pro (5 000). Hash (3000 om året), SynthEyes (4000) osv.

 

Mitt senaste kompliment till Premiere Pro är Cineforms Aspect HD (5 500).

Länk till kommentar
Share on other sites

VILL man inte pröjsa så finns det faktiskt väldigt intressanta alternativ. Jahshaka och FilmGimp är Open Source. Blender börjar bli riktigt bra.

 

Jag å min sida vill kunna ringa och skälla på en support när någonting skiter sig och jag behöver leverera.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=anders10]frågade om priset nyligen och det ligger tydligen runt 5000:-

i ärlighetens namn..! finns det någon här som köppt programmet för dom pengarna?

skaffar inte dom flesta sig en kopia istället?

 

vänligen

anders[/citat]

 

Icke. Det handlas för ärligt förvärvade slantar, hela rasket med Premiere Pro, After Effects, Encore och Audition. Billigt? Nja, kanske inte sett till reda pengar om alternativet är gratis, men väl värt pengarna om du vill göra något ordentligt. Det finns alternativ till att fuska sig fram i livet...!

Länk till kommentar
Share on other sites

Svaret på din fråga är egentligen; Ja, det finns massor av människor som har en kopia istället. Extremt få av dom använder programmet seriöst. Så fort man blir det allra minsta seriös användare av ett programpaket är crackade program värdelösa. Många plugins kräver registrering via din huvudsakliga AE licens, nedladdade verioner är strippade från i princip allt. Den vanligaste som cirkulerar saknar t ex KeyLight (som är AEs keyer), Sycores standardplugins, renderingsnod osv. Och som piratkopierare ska man tänka på att Adobe är den mest aggressiva piratletaren av alla. Adobes program ringer konstant upp "hemmet" via din uppkoppling och lämnar IP. Adobe agerar sällan mot privata individer men i takt med att lagstiftningar förändras kommer deras agerande att förändras och då ser dom inte till dina brott efter lagens inträde utan den samlade pirathistoria du har när dom väl kommer att stämma dig.

 

En bekant till en bekant drev ett litet privat webbföretag. En dag stod Adobes representanter utanför dörren med en halv miljon i krav på obetalda licenser. Efter en rättegång var det bara att betala eller hamna i finkan. Hans företag gick omkull och det hade han verkligen inte planerat.

 

Som ytterligare ett exempel på hur korkat det är att inte äga de verktyg man använder kan man ta det största kreativa forumet på nätet - CreativeCow.net. Det är i grund och botten ett forum för After Effects-användare över hela världen. Ingenstans kan man få så mycket fantastisk experthjälp gratis som där. Bättre än all support man betalar för. Men om du ställer en fråga och det kryper fram att du sitter och kör på en strippad licens är risken stor att du 1. blir utsparkad från forumet och 2. du kommer aldrig någonsin att tas på allvar av moderatorerna och de användare som lyfter forumet till den kvalité det har.

Länk till kommentar
Share on other sites

FilmGimp heter nog CinePaint nuför tiden.

 

 

Edit: Jag som redan använder GIMP kommer nog gilla detta programmet med. Tack för tipset. Min film kommer inte bli dyr alls om det fortsätter på det här viset. Hehe.

 

Edit igen. jahshaka verkar ju gå att använda med. Det finns ju tom en tutorial för sånna som jag. :-) Kan den göra de grejor som exempel 1 i gallery så är jag nöjd. Tack igen, jag måste uttrycka min uppskattning för Martins existens här på forumet.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Munthe]Men om du ställer en fråga och det kryper fram att du sitter och kör på en strippad licens är risken stor att du 1. blir utsparkad från forumet och 2. du kommer aldrig någonsin att tas på allvar av moderatorerna och de användare som lyfter forumet till den kvalité det har.[/citat]

Precis det har jag sett hända flera gånger på Adobe's officiella forum. Folk som ställer frågor om specifika felmeddelanden som bara existerar i beta-versioner och som alltså inte finns i skarpa versioner - Dom får ingen hjälp och dom portas från forumet på en gång.

Länk till kommentar
Share on other sites

Gorse: Tack! Det värmer. Särskilt när det kommer från forumets mest hjälpsamme medlem.

 

Asterix: Lite osmart att skryta om eftersom vi seriösa användare känner till att företaget har ett program för tips som kan leda till att folk med illegala kopior åker dit. I längden gynnar det ju oss som betalar att dom som inte gör det tvingas sluta använda mjukvaran.

 

http://www.adobe.com/aboutadobe/antipiracy/reporting.html

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Munthe]Gorse: Tack! Det värmer. Särskilt när det kommer från forumets mest hjälpsamme medlem.

 

Asterix: Lite osmart att skryta om eftersom vi seriösa användare känner till att företaget har ett program för tips som kan leda till att folk med illegala kopior åker dit. I längden gynnar det ju oss som betalar att dom som inte gör det tvingas sluta använda mjukvaran.

 

http://www.adobe.com/aboutadobe/antipiracy/reporting.html[/citat]

Äh, det var inget.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=anders10]Kanske lite klumpig fråga av mig, men jag ville veta. Hur är det när det gäller begagnade program. Finns det någonstans det säljs sådana och vågar man köpa ett begagnat aftereffects?

 

Vänligen

Anders[/citat]

 

Det är olika från företag till företag. Det enklaste är eg. att höra av dig till företaget (i det här fallet adobe (känner inte till deras policy)) innan du köper för att fråga hur du kan göra.

 

Mvh

McWolfe

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad det gäller böcker, musik och film kan man utan vidare köpa begagnat utan att man på något sätt gör några olagliga övertramp. För böcker, skivor och band äger man exklusivt det exemplaret man köpt, precis som man köper en ljusstake eller fotbollssko. Man kan fritt göra vad man vill med sitt exemplar utom att mångfaldiga det, förutom enstaka exemplar för eget bruk.

 

Programvaror är lite lurigare, då man inte exklusivt äger det man betalt för, utan man har köpt rättigheten att använda programmet, sk licens. Hur denna licens ser ut är olika från avtal till avtal och tex OEM-licenser (tex operativsystemet som följer med datorn) får man inte överlåta till annan dator när den första datorn skrotas. Många licenser för företag får inte överlåtas, så när tex datorn säljs så måste samtliga program raderas innan den säljs. För konsumentprogramvaror kanske licensen kan flyttas om alla komponenter har avinstallerats från ursprungliga datorn eller rent av överlåtas till annan person. Många datorspel säljs ju begagnade (vilket det inte är säkert att det är lagligt faktiskt). Allt detta borde framgå av licenspappret i asken. Det kan ju vara så att den begagnade licensen har gett ägaren möjlighet att köpa en uppgradering till reducerat pris och då är den begagnde licensen förbrukad, och det är nästan omöjligt för köparen att veta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är enormt skönt att ha licens. Förut brukade jag tanka piratkopior det första jag gjorde. Det första jag tänker på nu för tiden är faktiskt priset. Har jag råd att köpa programmet? Vanligtvis inte. :) Men kan man skrapa ihop pengar till en kamera för 20 000:- så borde man kunna skrapa ihop pengar till licenser som ofta är betydligt mycket billigare än så.

Skillnaden är väl att man inte kan piratkopiera en kamera.

 

Jag strävar mot att äga licenser på alla program jag använder (eller hitta gratisvarianter som fungerar lika bra), eftersom jag också strävar mot att vara seriös i det jag gör. Har man licens så behöver man aldrig oroa sig, man kan använda programmet till vad som helst utan att någonsin råka på problem.

 

Jag använder nu mer aldrig piratkopierade program till något av mina projekt. Om jag någon gång använder piratkopior så är det bara för att lära mig att använda programmet eller prova på interfacet, så jag skulle lika gärna kunna använda trials eller liknande, bara de inte har en 30-dagars begränsning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Läs EULA-texten ! END USER LICENS AGREEMENT

(texten som i 95% av fallen kommer upp och frågar om du accpeterar villkoren för att använda programmet du just ska installera.)

Där står det hur man får bruka programmet och om man får sälja det vidare och vad det innebär. Det står på byrokratiska men ändå.

Texten skulle kunna i princip säga att om du installerar detta så kommer vi att logga allt din dator gör och skicka det till en server.. nånstans på rad 68 typ.. klicka man på "accepterar" så ja.. då har man sålt sig.

 

Hur många här inne har läst en hel sådan nångång ? till ett program som t.ex AfterEffects eller Windows ? :) jag har försökt nån gång.. men usch...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag läser dem, eftersom det ingår i mitt arbete. Men, det är inte det svåra. Man skall förstå vad det står också, och förstå innebörden av texten. Det är inte lätt. Till och med gratisprogram som acroreader, Mozilla firefox, real player, winamp har texter som vid första anblicken ser snarlika ut som EULA-texter från tex adobe, microsoft och macromedia. Dock är inte texter på förslutningsetiketter för cd-skivan, eller eulatexterna bindande genom ett klickande eller brytande av etiketten enligt svensk lag, utan det är lappen i lådan som gäller. (med reservation att jag blandat ihop begreppen) Därmed är dock texterna inte ogiltiga utan det är säljaren som sätter vilkoren.

 

Har ni lagt märke till att Microsoft operativsystem inte längre har texten "accepterar ni inte avtalet, skall man lämna tillbaka CD och få pengarna tillbaka"? Folk klickade "inte acceptera" och man var tvungen att betala tillbaka pengar. Detta nyttjade Linix-folket som ändå inte ville köra M$ på datorer med bundlade OS, så fick de pengarna tillbaka. :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag läste microsofts EULA en gång till Win 95 first edition, och konstaterade att de lika gärna hade kunnat skriva

 

"Your base are belonged to us! Har Har Har!"

 

eller

 

"You will be assimilated, resistance is futile, your scientific and cultural matrix will be added to our own, you will be assimilated, resistance is futile"

 

Sedan läste jag GNU Licensen som sammanfattar så här:

 

"Chillout dude!"

 

=)

 

C.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse]Märklig attityd det där. Man lägger gladeligen 10-15 tusen spänn och mer på en dator med mycket minne och grejor. Säker lika mycket och bra mycket mer på en kamera och ännu mer på kringutrustning, och sen snålar man med programvaran. Men det är inte bara här, på mitt jobb verkar de tänka exakt samma. De kollar i nån katalog och ser priset för en konsumentdator och tror det är det priser som gäller. Sen glömmer de att underhåll och mjukvara kostar lika mycket till.[/citat]

 

Problemet är ju att det är SÅÅÅÅ mycket lättare att sno program än datorer..

 

Själv har jag inte råd med annat än FCE men lånar ofta program från min fru som jobbar med grafisk design, mm..

 

/jens...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=DanyaelX]

5000:- är billigt om du är ett företag ju.

Finns lösningar som kostar betydligt mer.

[/citat]

 

Själv är jag helt fixerad av Discreet INFERNO just nu, iofsig är det väl ett system, men priset startar vid £450.000 alltså ngt i stil med 6 miljonor kronor.

Att hyra en Flame svit här i London kostar runt 8.400 kr i timmen!

 

Så AE är nog det billigaste som finns!! ;)

 

Jisses silken värld vi lever i, men jag hoppas att va med i den divisionen ngn dag!

Länk till kommentar
Share on other sites

Då får du snabba dig på för den världen är på väg ut. Får jag välja mellan Inferno (som jag har jobbat med) och AE med ett Nucleo-kluster så väljer jag det senare. Idag är vanliga datorer så snabba att det är marginella skillnader mellan dedikerade värsting-workstations och vanliga speldatorer. Inferno rullar på IRIX och SGI - en datortillverkare som varit på väg att kånka fler gånger än det finns träd i skogen. Kolla gärna Nucleo-prestandan. Helt makalös. 32bpc renderingar i HD-upplösning i realtid med normalt sett tungrenderade pluggar som Cycore eller Magic Bullet Suite.

 

Framtiden tillhör program som AE, Shake och Fusion på vanliga datorer eller i CPU-kluster på kostnadseffektiv hårdvara. Combustion ramlar mellan stolarna där eftersom en accelererad Combustion är en Shake eller en Inferno. Det är samma mjukvara men begränsad i realtidsfunktioner accelererade av hårdvara.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=rascar][citat=DanyaelX]

5000:- är billigt om du är ett företag ju.

Finns lösningar som kostar betydligt mer.

[/citat]

 

Själv är jag helt fixerad av Discreet INFERNO just nu, iofsig är det väl ett system, men priset startar vid £450.000 alltså ngt i stil med 6 miljonor kronor.

Att hyra en Flame svit här i London kostar runt 8.400 kr i timmen!

 

Så AE är nog det billigaste som finns!! ;)

 

Jisses silken värld vi lever i, men jag hoppas att va med i den divisionen ngn dag![/citat]

 

Inferno ryktas ju vara en penisförlängare där kunden kan se en preview med pålagda effekter i realtid, ingen riktig arbetsstation längre.

Sen hade någon tydligen lyckats koppla nått RAID-system och fått Shake lika snabbt som en Inferno. Så Shake, eller framförallt nya Fusion 5, erbjuder i princip exakt samma compositingmöjligheter. Sen är det ju inte programmet du jobbar i heller, snarare tänket bakom compositing som avgör. Är helt övertygad om att Shake eller Fusion i rätt användares händer skulle prestera minst lika bra som en Inferno.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...