Gå till innehåll

DVD menu, vill ha 800*600


Andrew

Recommended Posts

Hej,

jag har två frågor.

 

1. Jag jobbar på en film som jag gör med hjälp av program på datorn. Filmen har upplösningen 800*600 och den upplösningen finns inte i DVD architect 3. Inte ens 640*480 finns i det programet. Jag har sökt på internet som en galning nu, men inte kommit fram till någon lösning.

Eftersom allt material, menyer osv är i 800 * 600 vill jag ju ha den upplösningen på hela min dvd.

 

2. De avi filer jag ska använda till min menu, vilken fps ska de vara i? Filmen kommer släppas över hela världen. Jag antar jag måste rendera och skapa två versioner av filmen. En NTSC och en PAL, stämmer det?

 

Kan tillägga att jag jobbat två år i Vegas Video, men aldrig gjort dvd innan.

 

mvh Andrew

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kan bara svara för Encore DVD efterssom den följer DVD-standarden, vilket säker ditt program också gör. Då gäller följande:

 

Filerna måste vara i antingen NTSC- eller PAL-format, både film, bakgrunder i menyer samt statiska menyer.

 

För PAL gäller:

720x576

704x576

 

25 fps

 

För NTSC gäller:

720x480

720x486

704x480

 

29.97 fps

23.796 fps

23.978 fps

24 fps

 

All video som inte har fps 29.97 konverteras till 29.97 vid import av filer.

 

Skall du skeppa filmen till andra länder som har NTSC bör dom göras om till NTSC. Europa kan ju för det mesta spela upp både PAL och NTSC medans tex amerikanare oftast bara kan spela upp NTSC.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaret Rogge. Känns som jag kan mycket mer nu och kan gå vidare. : )

 

Det jag tänkte på är vilken upplösning jag bör använda för bäst kvalite om jag ska förminska filmen till någon av dessa upplösningarna:

720x480

720x486

704x480

 

Enklast kanske är att testa sig fram. : )

 

Jag har dock en annan fråga ang kvalite. Filmen är uncompressed i Vegas. Ska jag rendera ut den till något speciellt format innan jag lägger den i DVD Architect? Jag kan inte använda uncompressed igen eftersom hdisk-utrymmet inte tillåter så stora filer. Tänkte om det fanns någon standard.

 

mvh Andreas

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Andrew]Det jag tänkte på är vilken upplösning jag bör använda för bäst kvalite om jag ska förminska filmen till någon av dessa upplösningarna:

720x480

720x486

704x480

 

Enklast kanske är att testa sig fram. : )[/citat]

720x480 med en Pixel Aspect Ratio på 0.9 hade jag börjat med.

 

[citat=Andrew]Jag har dock en annan fråga ang kvalite. Filmen är uncompressed i Vegas. Ska jag rendera ut den till något speciellt format innan jag lägger den i DVD Architect? Jag kan inte använda uncompressed igen eftersom hdisk-utrymmet inte tillåter så stora filer. Tänkte om det fanns någon standard.[/citat]

Allt material på DVD skall vara mpeg2, så det enklaste är att rendera ut till mpeg2 direkt från Vegas. Du kan iofs göra om tex .avi till mpeg2 i DVD authoring-programmet. Testa och se vilket som ger bäst resultat, men testa på tex en minut av din film så slipper du rendera ut hela filmen vilket ju tar längre tid om man skall prova sig fram.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...