Gå till innehåll

något enkelt 3d program?


Nicke_92

Recommended Posts

det enda kompletta program jag känner till som är gratis är blender. Sen finns det andra som anim8or, wings (enbart modellerare, men en bra sådan), povray (textbaserad renderare. Riktigt bra), ett par renderman-renderare (dvs renderare som följer renderman-standarden).

 

McWolfe

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=R.R Studio]Lightwave 3D förståss....:D....det bästa och mest kompatibla programmet på våran planet....;).....i allafall tycker jag det....heh....[/citat]

 

Om LW är bäst eller inte vill jag inte uttala mig om, men det är definitivt inte gratis, vilket ju var vad efterfrågades i första posten. Däremot är det ett av de billigare 3d-programmen med tanke på vad det kan.

 

McWolfe

Länk till kommentar
Share on other sites

hrmmm. folk kräver enkla 3d program som det går att göra enkla men snygga 3d projekt i, helst 1 knapptryck. Gratis ska det vara också. ^^

 

Det finns ingen gratis väg till 3d. tar åratal att lära sig. Vill du ha ett hyfsat program så kostar det 50 lakan men det finns oftast student versioner av dom för runt 2000 kr.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Ayame]hrmmm. folk kräver enkla 3d program som det går att göra enkla men snygga 3d projekt i, helst 1 knapptryck. Gratis ska det vara också. ^^

 

Det finns ingen gratis väg till 3d. tar åratal att lära sig. Vill du ha ett hyfsat program så kostar det 50 lakan men det finns oftast student versioner av dom för runt 2000 kr.[/citat]

 

Nja.. 50 000 för ett hyfsat program är nog att ta i. Maya complete, Max, Lightwave, cinema4d, vue, bryce m fl är alla hyfsade program (alla dessa är inte lika bra.. men alla går att använda till att göra 3d) och de kostar under 50 000 senast jag kollade (max och maya complete kan kanske ligga ganska nära dock).

 

Sen kan man kombinera t.ex en modellerare som modo, silo eller wings med messiah:studio och få modellerare, animerare och renderare för runt 10 000.

 

Så nog finns det möjligheter att hålla på med 3d utan att hosta upp 50 000

 

McWolfe

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=McWolfe][citat=Ayame]hrmmm. folk kräver enkla 3d program som det går att göra enkla men snygga 3d projekt i, helst 1 knapptryck. Gratis ska det vara också. ^^

 

Det finns ingen gratis väg till 3d. tar åratal att lära sig. Vill du ha ett hyfsat program så kostar det 50 lakan men det finns oftast student versioner av dom för runt 2000 kr.[/citat]

 

Nja.. 50 000 för ett hyfsat program är nog att ta i. Maya complete, Max, Lightwave, cinema4d, vue, bryce m fl är alla hyfsade program (alla dessa är inte lika bra.. men alla går att använda till att göra 3d) och de kostar under 50 000 senast jag kollade (max och maya complete kan kanske ligga ganska nära dock).

 

Sen kan man kombinera t.ex en modellerare som modo, silo eller wings med messiah:studio och få modellerare, animerare och renderare för runt 10 000.

 

Så nog finns det möjligheter att hålla på med 3d utan att hosta upp 50 000

 

McWolfe[/citat]

Jag får nog hålla med Ayame i vad jag tror han menar. Det är klart att man inte behöver hosta upp 50 000 för att hålla på med 3D. Men jag håller med om att tålamodet inte finns. Det som många vill är att skapa fantasi i klass med Sagan om ringen eller Star Wars. Det ställs frågor om hur modellerar man gubbar etc. Man vill att det ska finnas gubbe knappen där man kan ställa in hur sin gubbe ska se ut som i The Sims .Man blir då besviken om man kommer med ett svar att man kan ju läsa igenom övningarna som ofta följer med programmet eller köpa en bok i ämnet. Jag får känslan att man tycker att man är ju ganska haj på det här med datorer. Man har ju lärt sig att bemästra CS och kan fixa röda ögon i Photoshop dessutom vet man ju allt om DC++. Det här med 3d kan ju inte vara så svårt! Det är svårt innan man lärt sig. Jag håller på att lära mig så jag vet. Jag räknar kallt med flera års tragglande några timmar i veckan innan jag vågar säga, 3d modellering /animering det kan jag. Går man en kurs på en högskola eller liknande så är det klart om man har läggning för det hela så är man mycket duktig på ett år.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, på tålamods-punkten håller jag definitivt med. Händer väl ibland att man suckar lite lätt över alla som vill ha enkla lösningar och inte vill lägga ner tid och energi på att lära sig. Om det sen råkar vara på engelska så är det ju dessutom ännu jobbigare och då går det inte alls.

 

För att dra en liten parellell anekdot.. en av mina favoritgitarrister är Mark Knopfler (från Dire Straits). Innan han blev proffesionell musiker jobbade han som journalist på en tidning. De hade lite flexibla tider där, och Mark kom alltid ganska sent på förmiddagen, trött och knappt utsövd alls.

 

När han hade slutat så frågade hans chef några kollegor vad det berodde på. Han verkade ju vara en skötsam prick som inte var ute och festade var natt osv. Svaret var att varje natt mellan nio och tolv satt han med gitarren och övade ETT ackord, att få det att låta så bra som möjligt.

Chefen frågade då "Men vad gjorde han efter tolv?"

-Då bytte han ackord...

 

Ibland kan jag sakna den målinriktningen och strävan efter att bli riktigt riktigt bra när man läser på forum (långt ifrån bara här).

 

Så visst förstår jag vad han menar, helt klart.

 

McWolfe

 

[citat=Stefan_holst]

Jag får nog hålla med Ayame i vad jag tror han menar. Det är klart att man inte behöver hosta upp 50 000 för att hålla på med 3D. Men jag håller med om att tålamodet inte finns. Det som många vill är att skapa fantasi i klass med Sagan om ringen eller Star Wars. Det ställs frågor om hur modellerar man gubbar etc. Man vill att det ska finnas gubbe knappen där man kan ställa in hur sin gubbe ska se ut som i The Sims .Man blir då besviken om man kommer med ett svar att man kan ju läsa igenom övningarna som ofta följer med programmet eller köpa en bok i ämnet. Jag får känslan att man tycker att man är ju ganska haj på det här med datorer. Man har ju lärt sig att bemästra CS och kan fixa röda ögon i Photoshop dessutom vet man ju allt om DC++. Det här med 3d kan ju inte vara så svårt! Det är svårt innan man lärt sig. Jag håller på att lära mig så jag vet. Jag räknar kallt med flera års tragglande några timmar i veckan innan jag vågar säga, 3d modellering /animering det kan jag. Går man en kurs på en högskola eller liknande så är det klart om man har läggning för det hela så är man mycket duktig på ett år.[/citat]

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Nicke_92]nej men alltså jag vill bara veta lite grann sen kan jag sitta och testa tills jag lär mig. Allt jag vill ha är lite tips till en början. Annars brukar jag vara envis och jobba tills jag lär mig! men bara lite tips var det jag frågade om. ok?[/citat]

 

:-) Det är lugnt.. det tror det mesta vi skrev här var uttryck för att det är ganska många som vill ha allt gratis.. och så gick vi igång lite på det. Inget personligt alls mot dig. :-)

 

Återkom gärna med hur många frågor som helst (ok.. kanske inte HUR många som helst.. men... ja.. du förstår)..

 

McWolfe

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Stefan_holst]

Det ställs frågor om hur modellerar man gubbar etc. Man vill att det ska finnas gubbe knappen där man kan ställa in hur sin gubbe ska se ut som i The Sims [/citat]

 

poser är väl ett 3d-program för attt göra gubbar i typ? har inte provat det sen första versionen dock men hört att det har utvecklats ganska mkt. det skulle man ju kunna tipsa småkillarna om

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...