Gå till innehåll

Att skydda sin manus...


spektra

Recommended Posts

Hej alla!

 

Min fråga är, kan man på något sätt skydda sitt manus och idee från att bli kopierad av oseriösa produktionsbolag då man presenterat den, och i så fall hur? Jag har nämligen fått veta att det har förekommit att då någon presenterat sitt manus och idee, och sedan fått avslag, så har produktionsbolaget senare gjort en liknande film på samma idee.

 

Tacksam för svar

Länk till kommentar
Share on other sites

skicka en kopia av ditt manus till dig själv. alltså posta ditt manus i ett rekomenderat brev till dig själv. Öppna inte kuveret utan spara manuset där i, Detta är beviset på att det är ditt manus. Och så har du det också datumerat av posten.

Länk till kommentar
Share on other sites

Någon som vet om detta gamla knep någonsin har testats rättsligt? Det finns ju inga bevis på att du inte postade ett tomt, oklistrat kuvert till dig själv och stoppade in papprerna långt senare.

 

Ett bättre alternativ lär vara den tjänst på nätet dit man kan skicka sina filer och därigenom bevisa att man hade dokumentet vid en viss tidpunkt. Tyvärr kan jag inte URL:en dit, men det finns inbyggt stöd för den tjänsten i ett manusskrivarprogram som jag har glömt vad det heter...

 

Inte så mycket hjälp kanske. :e

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Det kan mycket väl vara så att ett filmbolag får in liknande idéer från fler håll samtidigt och väljer den bästa.

 

Det går inte att skydda manusidéer. Däremot så har du alltid upphovsrätten till ett manus så om någon snor ditt skript så kan du alltid hävda att du skrivit det.

 

Notaris publicus är ett sätt att bevis att det manus man skriivt är sitt eget - men frågan är om det är värt kostnaden.

 

I USA så har skrået ( WGA ? ) en skyddstjänst där man kan registrera sitt manus.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...