Gå till innehåll

Filma i kyla?


pld

Recommended Posts

Hej!

 

Ska vecka 7 upp till sälen(där det är runt 10-15 minus grader) där jag ska spela in en snowboard/skidfilm genom att ha kameran på ett enbensstativ och hålla det samtidigt som jag åker snowboard men hur är det med dv kamera i kyla? Jag har tänkt sätta en plastpåse över kameran och gör hål för LCDskärmen men om jag har vart ute och filmat och sedan vill gå in på en fika paus, ska jag då lägga den i en ny plastpåse och sedan lägga ner kameran i kameraväskan? Jag kan inte låta kameran stå ute för jag ska filma i skidbacken. En till fråga: måste man ha tillåtelse för att få filma i skidbackar? Jag använder en Canon xm-2

 

/Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Frågan har varit uppe förut i forumet, och då som nu envisas jag med att det går bra att filma fastän det är kallt. Det som är problem är att det bildas kondens när man bär ut och in kameran från inomhus. Denna kondens är inget bra. Så långsam nerkylning och uppvärmning är det som gäller.

 

Härom helgen var jag och kollade bandy i 15 graders kyla (nja, jag sålde korv egentligen) och kom att prata med en tidninggsfotograf som fotade. När han var klar, stoppade han ner kameran i en väska innan han gick in. Jag frågade honom om just det och han sa att det är inga problem med temeraturen, men att man tar ut kamran i väskan, låter det svalna i väskan, tar upp och fotograferar. När man går in, stoppar man kameran i väskan igen, går in och låter hela rasket tina (sakta). Jag tror att det är rätt metod.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Santafantasma]det där med plastpåse lät spontant inte så smart, tänkt på att det blir kondens...;)[/citat]

 

Så du menar att jag inte ska ha kameran i en plastpåse när jag filmar eller ska jag inte lägga den i plastpåse när jag går in för jag tror jag har hör att man ska lägga kameran i en plastpåse innan man går in när man har filmat i minusgrader.

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, så jag ska filma utan plastpåse men om jag ska gå in på en fika paus inomhus ska man då lägga den i en plastpåse eller ska man lägga kameran bara rätt ner i kameraväskan eller ska man lägga kameran i en plastpåse och sedan i kameraväska?

 

/Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

En sak som också är väldigt bra att tänka på i kyla, det är att kameran drar mycket mer batteri. Förvara batterien i en varm ficka, gärna med en handvärmare tillsammans med batteriet så får du betydligt längre batterilivslängd.

 

Har du möjlighet så köp gärna till extrabatteri. om du skulle få kondens i kameran lägg den då i väskan innan du går in, låt den få rumstemperatur, minst en timme. Sedan bör du ta ut bandet och låta den ligga ytterligare en timma med öppen lucka, innan du använder den igen.

 

KDA

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=pld]Okej, så jag ska filma utan plastpåse men om jag ska gå in på en fika paus inomhus ska man då lägga den i en plastpåse eller ska man lägga kameran bara rätt ner i kameraväskan eller ska man lägga kameran i en plastpåse och sedan i kameraväska?

 

/Jesper[/citat]

 

En plastpåse skyddar inte mot klya, så gör som det påpekats tidigare: lägg ner kameran i väskan när du går in, vänta ca 30 min innan du tar upp den. Däremot om det snöar kan dat vara bra med plastpåse eller ett riktigt snö/regnskydd.

Länk till kommentar
Share on other sites

Dessutom så är plastpåsen så tät att den kan bilda kondens, kanske.

Det enda som du ska ha plastpåsen till, möjligtvis (för du värkar väldigt gärna vilja använda den) är som snöskydd. Se bara till att den är öppen på alla ställen som är möjligt utan att släppa in snö.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur pass känsligt är det egentligen? Nu tror jag att kameror kan gå sönder av kondens, men jag kommer väl ihåg i skidbacken när jag va liten o när mamma filma. de vara bara in o ut i värmestugan hur som helst från minusgrader till värmestuga. Kondens blev det. Hela filmen vart suddig i värmestugan.

Själv har jag våghalsigt nog använt min kamera i 20 minus och filmat direkt efter att jag gick in. Imma på linsen slapp jag.

 

Är försiktigare med det idag, men har aldrig haft problem.

(får bergis problem nu) ta i trä.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har filmat snowboard med min gamla xm-2 flera gånger. Jag skulle akta mig för att filma med kameran efter ett längre besök i värmestugan. Kameran klarar sig men kan få kondens på ställen där det påverkar filmningen. Det skulle vara bättre att lägga kameran i en kall bil medans du besöker värmestugan.

 

Sedan tycker jag det verkar klumigt att köra enbenare. XM-2 har ju ett rygghantag med reglage som fungerar ypperlig vid snowboard, i alla fall för mig..

 

/jens...

Länk till kommentar
Share on other sites

jag använder mig av en rejäl kameraväska som man kan stänga ordentligt. har man med sig den ute när man filmar håller den samma temperatur som luften ute, sen får man stoppa ner kameran och ta in den, låta den ligga i och tina i 10 minuter. sen är det bara att ta upp den och fortsätta filma. försök bara tina upp den långsamt. när man tar ut den brukar det inte vara samma problem.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

Tjenare, på lördag så åker jag och polaren upp till Sälen, tänkte testa våran nya steadycam i backen lite. Kameran är en budgetkamera, en 2 månader gammal sony dcr nånting för runt 5tusen.

 

Där uppe är de inte lika mycket fukt i luften som här i Stockholm, så problemet kommer när man ska ta in den? eller?. Alltså när kalt möter varm fuktigluft,

Så min far kom med förslaget att stoppa in den i en plastpåse som är lufttät när man tar in den och låta den "värmas" up i påsen, eller att värma up den i en mössa innan man går in,

 

Bara för jag skriver detta så kommer jag inte på vad de heter. Det som TEX bildas på kallrören innomhus. Aja ni fattar poängen!

 

Hjälp mig utt hur ska jag göra? eller ska jag helt enkelt skita i de?

 

EDIT:

 

Läste i en annan tråd att de brukade stoppa ner kameran i kameraväskan å sen ta in den å låta den "tina" i den, jag brukar ha en väska på ryggen med nåntröja i. Så de skulle funka att rulla in den i töjan sen ta in och låta den tina, eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

Svar: ja, låta kameran bli kall i väskan när man går ut. Låta kameran bli varm i väskan när man går in. Ta upp den sen. Plastpåse, nej. Man behöver inte vira in kameran så pretantiöst. Väska duger bra.

 

Min egen erfarenhet är att ha kameran utan väska innanför jackan (mycket svett och närmare 40 grader varmt) och sen ta ut den i -15 grader när man plåtar blir inte bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Inga påsar för sjutton ;) Jag har filmat snowboard i snart 15 år med olika kameror och tips # 1. Ta ut bandet innan du går in i värmen, låt sedan kameran stå med kassethållaren öppen ca 30min - 1 tim innan du kikar på det du filmat. Tips #2 är du rädd för snö i kameran så köp en regnväska även om e oftast är öppna under tyvärr, annars byggde jag för länge sedan en "jacka" åt kameran av dykardräckts tyg som jag svettsade sömmarna på, den skyddar mot snö och e jäklit ghetto lösning =)

Tips #3 Enbensstativ är ingen höjdare i snö.. svårt att pannorera med också, vill du köra followcam gör en glidecam för typ 500:- (har bra ritningar någonstanns om du vill ha)

Tips #4 Feta batterier, kyla suger musten även ur den bästa

 

Som en notering.. filmade i -36C för några år sen.. och min dåvarande Sony körde på hur fint som helst =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...