Gå till innehåll

Hur gör man egna squibs?


Bergman

Recommended Posts

Hej, här är en scen ur vår nya film som vi håller på med. Och här använder vi tryckspruta, och jag tycker det blev über.

 

http://www.youtube.com/watch?v=3a0Qrssg8fs

 

 

Wow, den vart ju as najs, det enda jag vill klaga lite på ( har inte me squiben o göra den vart helt perfekt) Det är att offret skulle nog ha stått närmare väggen om han hade ramlat ihop me duschen, alltså han verkar springa lite mot väggen, jaja, små detalj bara, Annars var den Helt utmärkt. :D

 

 

go jul också :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Wow, den vart ju as najs, det enda jag vill klaga lite på ( har inte me squiben o göra den vart helt perfekt) Det är att offret skulle nog ha stått närmare väggen om han hade ramlat ihop me duschen, alltså han verkar springa lite mot väggen, jaja, små detalj bara, Annars var den Helt utmärkt. :D

 

 

go jul också :D

 

hehe, tack:D, jo det håller jag med om.. men vi tog om den scenen 2 grr.. och jag var så inne i själva squib effekten, så jag glömde bort sånt:D, god jul på dej med:P

 

EDIT: och för er som undrar hur vi gjorde blodet, så tog vi bara lite vatten och blanda med röd och gul karamellfärg... röda för att få den röda färgen och den gula för att få det mörkare! vi hade ungefär 1dl.. och en till sak: gör inte hålet i t-shirten precis vid hålet i slangen, utan gör en massa "små" hål runt om hålet i slangen, för anars blir det bara en stråle som sprutar ut, och det blir riktigt fult(tro mig, har prövat)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Häll lossasblod i en påse, sen sätter du fast den på ryggen/magen på skådespelaren, sen skuter du med en riktig pistol på påsen så går den sönder och det kommer blod. !!!OBS!!! Man borde ha en skyddsväst på sig för annars svider det !!!OBS!!!

 

 

*Eller om du inte är rädd om skådespelaren så skit i påsen och skyddsvästen!*

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

Gör som jag.

skjut blåbär med ett simpelt blåsrör t.ex från en galje (gör inte så ont).

Det funkar alltid.

 

Ps. blir inte så mycket blod men det räcker.

Fungerar bättre om blåbären är frysta och sedan tinade. Det ger mer blodvolym och gör inte lika ont.

men om det gör lite ont är bara bra eftersom det blir mer verklighetstroget,

du vet aj. ;(

 

M.V.H

Capplequoppe

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...
  • 11 månader senare...

Tjena.

jag har läst runder lite om just detta med Blodeffekter o.s.v...

Jag har kommit och tänka på något ganska så simpelt, och billigt.

Jag ska själv göra en liknande scene i min film, och jag har inskaffat en SoftAir gun, Co2 pistol, med blowback o.s.v...

Man köper blodpåsar eller skaffar fram dem på något vänster, och självklart Filmblod, Sen fäster du dessa påsarna där du vill att offret ska bli träffad. Skytten skjuter med pistolen/geväret (Gärna med 0.2g kulor från G&G) mot offret, Det ska ge den kraften som krävs för att offret ska veta att han/hon har blivit träffad, plus att påsen ska gå isönder och normal mängd blod ska rinna ut i normal hastighet. För att sedan kunna få till den smällen som man vill ha så sätter man vanligt knallpulver vid hammaren på pistolen/geväret.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tjena.

jag har läst runder lite om just detta med Blodeffekter o.s.v...

Jag har kommit och tänka på något ganska så simpelt, och billigt.

Jag ska själv göra en liknande scene i min film, och jag har inskaffat en SoftAir gun, Co2 pistol, med blowback o.s.v...

Man köper blodpåsar eller skaffar fram dem på något vänster, och självklart Filmblod, Sen fäster du dessa påsarna där du vill att offret ska bli träffad. Skytten skjuter med pistolen/geväret (Gärna med 0.2g kulor från G&G) mot offret, Det ska ge den kraften som krävs för att offret ska veta att han/hon har blivit träffad, plus att påsen ska gå isönder och normal mängd blod ska rinna ut i normal hastighet. För att sedan kunna få till den smällen som man vill ha så sätter man vanligt knallpulver vid hammaren på pistolen/geväret.

 

 

Låter vettigt. 2 saker dock.

Det heter inte hammare utan hane ;) men det är bara detaljer ^^

Samt Hanen/hammaren ;) har inte den kraften för att kunna slå till knallpulvret så att det exploderar då hanen på en softairgun bara rör på sig för synes skull och fyller i principen ingen funktion alls XD

 

Så jag skulle satsa på att sätta ditt digitala mynningsflammor och liknande när ni skjuter. Blowbacken är ju ofc ett stort plus ^^

Länk till kommentar
Share on other sites

Nån som testat att använda s.k paintball-kulor till soft air guns? De borde kunna ge samma effekt som "blåbär i blåsrör" tekniken, fast kanske till och med bättre? värt att testa i vilket fall:D

 

Provade detta för ett par år sedan, och det var inget bra. :(

Skotten är för små och hårda för att det ska ge verklighetstrogen effekt.

Då är blåbär både bättre och billigare.

Länk till kommentar
Share on other sites

kör min metod: Om du har några Kinapuffar, tigerskott eller liknande (tyvärr säljs de inte längre), ta dessa, fyll sedan en vanlig ballong med lite blod och ingen luft. använd sedan en stålplatta som skydd och tejpa fast tigerskottet eller liknande på plattan, tejpa sedan ballongen över smällaren så att blodet i ballongen ligger på själva smällaren. Klipp sedan ett kryss i en tröja och tejpa fast stålplattan med allt på, på kroppen, gör också ett litet hål för stubinen. trä tröjan över plattan, tänd på stubinen och voila!

 

(DENNA EFFEKT KAN SES ANVÄNDAS I MIN FILM THE COP 2 PÅ YOUTUBE http://youtube.com/watch?v=UqNIn-bR1-c)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 6 månader senare...

hejsan! jo vi gjorde ungefär som ovanstående person. men allt handlar ju om bra tajming me, så jag tog en smällare stack hål med nål, trädde igenom en tunn koppar tråd, koppla på sladdar som man dra till batteri via en strömbrytare som man drar ut till handen. sen ede bara blåsa av när som helst.:) vi gjorde ett par lyckade tester. jävligt effektfullt men jäkligt pilligt kan ja ju erkänna,

 

vi lade även ut såna smällare i marken med en liten specialanordning som sköt upp en lagom mängd jord.

De blev väldigt grymt när killen kommer springande med två squibs på sig å en dröse med salvor i backen runt honom :)

 

har man gott om tid å tålamod så!!!!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tja! Jag behöver väldigt små squibs som ska fästas på huvudet. Under en mössa eller med peruk. Det måste vara en elektriskt tänd squib. Hur ska jag lyckas med detta? Några tips?

 

edit: Krut har jag, men inga tigersmällare eller liknande. Jag har både svartkrut och "flash powder".

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har gjort en antändningsanordning som är gjord av en engångskamera och man antänder den med en knapp som man kan dra längst ärmen till handen. Ang. squib.. Jag har gjort flera små av krut, silvertejp och den glödande tråden i små lampor. Exempelvis lampor till ljusstakar.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...
Tja! Jag behöver väldigt små squibs som ska fästas på huvudet. Under en mössa eller med peruk. Det måste vara en elektriskt tänd squib. Hur ska jag lyckas med detta? Några tips?

 

edit: Krut har jag, men inga tigersmällare eller liknande. Jag har både svartkrut och "flash powder".

 

Hoppas verkligen att du använder ett dummy huvud. Annars, vem är det du tänker ta livet av?

Hur skyddar du underlaget (huvudet)? Vad använder du för BP (grain och komposition)? Ordentligt gjord Flash är alldeles för kraftigt och har du dålig flash så får du bara en massa gnistor (mycket varma sånna).

 

Annars så är en eltändare lätt.

SE

http://www.pyroguide.com/index.php?title=Electrical_Ignitor

Och en bra beskrivning till

http://www.youtube.com/watch?v=d0gLT2d57TQ&feature=channel_page

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Jag prövade på en ny grej häromveckan. Jag tog en ganska liten påse fylld med sisådär en deciliter tjockt blod i. Sedan satte jag en mindre smällare (Minikina heter de). Jag såg till att påsen med blod vara tajt, och detta gav en splashig effekt när smällaren fyrade av. Och eftersom blodet var tjockt blev det inte massa, massa droppar utan mer långa trådar i luften.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

Blodet kan göras med en kopp vit sirap, en kopp vatten, två matskedar röd karamellfärg, två teskedar gul karamellfärg och en droppe blå karamellfärg. Att bli skjuten i magen är en ganska enkel effekt, som jag har använt i min och min kompis webbshow Lönnmördaren. Det du gör, är att du köper en kondom, fyller den med blodet du just gjort och knyter ihop kondomen. De stegen som kommer efter du gjort detta är lite svårare. Nu letar du på en dansk peng eller en polett av något slag (en rund liten metallbricka med hål i mitten). Sedan tar du fiskelina och knyter en knut i poletten. Det sista och svåraste är att limma fast poletten på kondomen. Eftersom att kondomen är hal måste du först torka av den.

Sedan så tejpar du fast kondomen på valfritt ställe på kroppen. Nu tar du t-shirten som du skall använda i inspelningen och gör ett litet kryss med en kniv där poletten kommer att sitta. Under inspelningen så drar någon i fiskelinan och blodet sprutar.

Eller så kan du använda dig av smällare och batterier (Varning: Farligt (i denna film finns 2 olika vis):

Film Riot (TUMMEN UPP)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...