Gå till innehåll

Hur gör man egna squibs?


Bergman

Recommended Posts

Hej ska göra en Action/Komedi till våren och funderar på hur man kan göra egna squibs eller snygga kroppsträffar. Det är ju svindyrt att köpa riktiga squibs!

Man kanske kan använda lufttryck som de gör i en del filmer, men det verkar ganska avancerat.

 

Tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Vet någon egentligen vart man kan köpa en sån där pump-spray här i Sverige? Har hållt på att leta i massor efter att ha sett det där tipset (dock inte på detta forumet). Verkar riktigt kul men långsamt att pumpa upp 150 gånger för en riktig smäll! :D

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Min kompis (som är med i vårat film-team) pappa är chef över Byggvaruhuset här där jag bor. Men han sa att det bara fanns pumpar som man pumpar upp efter så länge det ska spraya. Alltså ju mer man pumpar desto längre kan man sprya, men det gör inget skillnad på kraften.. :(

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Du kan inte köpa squibs utan licens och den kostar 1600kr årligen tror det är. Dessutom kräver många kommuner att man har utbildning. Du måste även ha förvaring i gokänt kassaskåp. Så det kostar mer än det smakar om man inte är seriös filmare. Men som på http://www.exposure.co.uk/eejit/blood/index.html

så kan man få till rätt trevligt blodsprut.

 

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

En såndär pump köpte farsan på Rusta (ett tecken på dålig kvalitet? =)

kostade inte många kronor...

vet inte om dem har den i sortimentet nu, vi använder den och har avfettning i när man ska tvätta bilen.

Men som Tobbger skrev, ju mer man pumpar desto längre kan man spruta... blir inte kraftigare =(

hittade en här, under trädgårdsbevattning ;)

http://www.clasohlson.se/images/products/S/hi/B/HD2_310458.milj_hi_S.jpg

 

Länk till kommentar
Share on other sites

har klurat länge på dethär =)

med en liten tank tryckluft och en slang så borde man ju kunna få en ordentlig kaskad med blod.

gärna sätta en vanlig bil nippel på tanken, så kan man fylla den på närmsta mack innan man ska ut o filma.

 

en ide... så fort jag blir färdig med min jibarm så börjar jag med

den :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Theamania: Jag har mejlat Clas Ohlson och frågat om sprayen får högre tryck ju mer man pumpar. I första mejlet så sa dom att det är både och. Man kan både pumpa längre och kraftfullare.

 

Sen så frågade jag om det blir en kraftfull smäll om man pumpar den 150 gånger (som man ska göra enligt exposure.co.uk). Då sa dom;

 

"Det blir inget mer tryck om du pumpar 40 gånger eller 150 gånger.

Det är själva kolven som man pumpar med som ser till att man inte kan pumpa upp för högt tryck. Man pumpar upp trycket i sprutan innan man börjar och efter en stunds sprayande avtar trycket. Då får man pumpa lite till."

 

Den verkar alltså inte tåla så mycket tryck, eller vad menar dom?

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Tobbger:

Ja det verkar ju som att den inte håller trycket nån längre tid.

Men det finns bara en sak att göra: testa!

beror väl säkert på vad man ska göra för effekt,

är det stora mängder blod som ska spruta väldigt långt... ja då är nog inte en grönsaksdusch från Clas Ohlsons något.

 

Men testa, det kostar inte mkt... + att då slipper ju Jag testa ;)

lycka till med film o effekter!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Tobbger - Ser underbart ut!

Annars finns det ju mindre lustgaspatroner, som inte är dyra... Men frågan är om det trycket räcker? Hittade även en manuell spruta med 2 bars tryck, och det borde nog funka... Men, men - din inköpslista ser jävligt bra ut! Fråga bara - vart hittar jag det där? Du skriver om att beställa? Är det från internet då, eller? Adress?

 

Tackar!

 

Jag behöver också squibs - skall skjuta zombies i min kommande långfilm :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, min inköpslista kommer ju ifrån Exposure's effekt. Allt som jag listat i mitt forum kommer ifrån Jula. Nackdelen är att minsta ordervärde är 500 kr. Så det gäller att du frågar hela familjen vad dom vill köpa ifrån Julas sortiment! ;)

 

Så här stort blir trycket om man pumpar 150 gånger, så det är nog lugnt! ;)

http://www.exposure.co.uk/eejit/blood/air.mov

Länk till kommentar
Share on other sites

Tobbger - Ja, det var det filmklippet jag utgick från också, men funderade om det kanske fanns andra vägar att gå... Typ gaspatroner - borde det inte gå att koppla ett paintball-gevär till en slang, egentligen?

 

I alla fall, tack som fan för Jula-adressen, jättebra!

Länk till kommentar
Share on other sites

Förresten - har du problem o fylla upp till 500?

 

Du e ju filmare, handla band till kameran :) Dom har ju sånt också (plus CD-R o annat som man alltid behöver). Eller, dra på med en riktig högtrycksspruta; http://www.jula.se/item_info.asp?id=14956

Den borde man ju kunna köra utan o fyll amed vatten, o få till ORDENTLIGT tryck (kanske för mycket, dock).

 

En annan fråga (jag gör en egen tråd sen om ingen svarar :) ) - borde man inte, i t.ex. en splatterfilm, kunna bygga kroppsdelar, etc., av byggsilikon som man färgar? Det kan man ju också köpa på Jula, i så fall...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle istället gjort en stomme i trä eller glasfiber. Sen skulle jag linda ett tunt lager med sittunderlag eller annat skummgummi och tillslut täcka och forma hela med latex. Det är i alla fall så vi gör när vi gör sminksår och annat. I latex alltså.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, det låter ju bra!

 

Men hur får man tag på latex?

 

Och, är det så lätt att arbeta med som det ser ut? Det finns ju iofs en oändlig massa guides på internet om hur man gör det, så det borde nog lösa sig ändå.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...