Gå till innehåll

Var kan jag köpa tyg/färg till greenscreen/bluescreen?


filmpro

Recommended Posts

  • 2 veckor senare...
Jag vill spinna vidare på den här tråden, då jag testad att filma mot en hemmagjord bluescreen och placerade en actionfigur i röd färg framför. När jag skulle försöka keya bort det blåa i Premiere Elements så blev det som en tunn, blå hinna över bakgrunden, går det att göra nåt åt detta?

 

Jag kan rekomendera ett plugin till After Effects, The Foundry Keylight. Nackdelen med det är man måste ha After Effects 7.0 Professional. Men annars verkar det funka väldigt bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

Jag har under någon vecka läst på så mycket jag kunnat om blue och greenscreen och har bestämt mig för att köpa det sistnämnda. Mitt behov ligger på ca 2-3 meter x 4-5 meter.

 

Nu återstår bara att hitta ett bra pris då det inte är helt gratis. Jag har framför allt kollat på http://www.madeco.se och http://www.ljudbalans.se . Madeco säljer visserligen grönt på pappersrulle (2,72x11 meter för 812:- inkl moms), men jag har kommit fram till att tyg är att föredra. Så det lutar åt att jag köper antingen "ChromaTre" (6,2 meter bred för 660 kr/m exkl moms) eller "ChromaSoft" (3 meter bred för 210 kr/m exkl moms) från Ljudbalans.

 

Min fråga är om någon har erfarenhet av de tygerna? Och om det det finns billigare och bättre alternativ att hitta någon annanstans?

 

//LL

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...
  • 11 månader senare...
  • 1 månad senare...

 

Som du säkert ser så är vävnaden ganska synlig och riskerar att ge dig en ojämn keying. Jag skulle kolla efter något mer lakan-artat eftersom tråden är mindre och vävnaden mindre synlig.

Sen ska man komma ihåg att chroma key-tyg ska vara matt för att inte reflektera ljus.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

va nere i tygbutiken nyss. Där fanns lite olika gröna tyger som skulle kunna passa, för ca 50kr/metern.

 

Jag funderar på att skaffa några meter, och sen sy ihop några. Tror ni det kommer bli bra? Om man är noga med att sy helt rakt och sen stryker ovanpå, då bör väll skarven bli relativt osynlig? Jag vill nämligen ha en billig green screen att testa lite med, och se hur bra man kan få det, innan man köper seriösare saker för dyra pengar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Osynlig kommer aldrig en skrav kunna bli men om du vill ha en billig green screen och om du har en bra belysning så tycker jag du ska köra för det!

 

okej, kanske värt att skaffa för att kunna testa lite, och leka lite. Så kan man köpa en bättre när man vet att man vill ha en.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är väldigt svårt att få bort skarven helt, även om du kör med strykjärn. Dessutom räcker det med små böljande veck i tycket för att det ska bli skuggor som syns.

Beroende på hur stor set du har kan du med fördel måla istället. Chroma keyfärger är inte ett måste. Det funkar bra med vanliga färger också.

En nyans som vi använt här i studion (till skarpa projekt på internationell nivå) är:

 

Recept:

Y 192.00 Väggfärg matt

YO 57.00

GR 9.00 Brytbas: C

W 24.00 Burkstl: 3L

 

Ger du den formeln till en kompetent färgbutik så borde de kunna blanda till det utan problem, och det är inte så dyrt alls. Vi har bl.a målat upp en 15m bred kurvad vägg, 5 meter hög + golv med den nyansen, och postningskillarna hade inga problem med materialet.

Slutresultatet på den greenscreen-filmingen kan ses i början av det här materialet, när helkoptern kommer och landar

http://possible.cokezero.com/

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja tygskarvar vill du verkligen inte ha, så mellan dina två alternativ skulle jag lätt välja den färdiga duken. Fördelen med äkta chroma keyduk är att den effekten jag pratade om förut... med skuggor pga böljande veck... är nästan obefintlig.

Länk till kommentar
Share on other sites

nån jävla skarv vill du INTE ha.... tubetape som någon nämnde är ok. fast kvalitén är ju efter priset. min duk är ganska modifierad, och sträcker ut den med viktskivor + grön pressening bakom för att få en perfekt key. tyget är på tok för tunnt om du har några ljuskällor, skuggor eller mönster på väggen bakom

 

köp inte nåt i sverige för allt i världen, helt sjuka priser rakt igenom. och ja, tubetape skriver ned värdet på paketet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...