Gå till innehåll

Oscars galan sänds inte! I svensk tv?


FreMar

Recommended Posts

Hej, jag undrar om någon vet en kanal som sänder Oscarsgalan live? Tydligen så har inte SVT eller TV4 köpt rättigheter.

Kanske någon grannlands kanal har gjort det? Tänkte att jag kollar här innan jag börjar maila runt...

ABC kör den ju förstås men den kanalen har inte jag eller mina vänner som har suttit uppe hela galan tidigare år.

Tips eller klargöranden välkommna! Mellan oss har vi Viasat och com Hem utbud.

Mvh Fredrik L

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har ingen aning, men jag vill också se galan. Jag har följt den årligen de senaste tolv åren. Fick lov att abbonera på TV 1000 i tre månader för att se galan på den tiden när de hade rättigheterna.

 

Men jag skulle vilja slå ett slag för filmintresserade. Tänk om SVT kunde lägga samma pengar som de gör på OS för att ha en TV-sänd filmgala. Med filmer som alla vill se, och filmer som få vill se. Som hockey, konståkning och bob.

 

Sen måste givetvis denna filmgala accepteras av landets chefer, och att man sjukskriver sig gör inte så mycket. Man deltar ju i TV-sänd fest och glans.

 

Jag säger inte att man ska skippa sporten, men jag anser inte att den automatiskt berättigar de enorma summor pengar som tas från licenspengarna.

 

Och när jag ändå är igång, så skulle väl sportsändningar köras bandade ett halvår efter. Precis som de gör med TV-serier. Sen när det uppstår fildelning till följd av sporttörsten så kan väl bolagen stämma skiten ur dem som tankar. För uppenbarligen är de ju (tjyvar) allihop.

 

Hoppas jag inte svävade ut för mycket, eller? :O

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=FreMar]Tydligen så har inte SVT eller TV4 köpt rättigheter.

[/citat]

 

Var har du hört detta? Jag skulle bli ganska förvånad (och bestört!) om SVT inte visade oscarsgalan i år.

 

Jag surfade runt SVTs hemsida men fann ingen vettig information eller någon lämplig e-postadress för att fråga, så om någon hör något från SVT så skulle jag uppskatta om ni nämnde det här på forumet också.

 

/JAkob

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för beskedet, trots att det gjorde mig redigt förbannad. Vart skall nu alla uppklädda (jorå, hos mig gäller klädkod) människor ta vägen när de inte längre får komma hem till mig för att dricka skumpa och käka snittar under Oscarsgalan?

 

Äh, fuck it, jag blir ju riktigt ledsen. Jag gillar ju Oscarsgalan bättre än julen, och så är det ju den enda gången om året som min lya faktiskt är riktigt städad.

 

En månad kvar... undrar om det går att kampanja tillräckligt för att SVT skall visa galan?

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jonkanon]"Hej, Jon

 

Oscarsgalan kommer inte att sändas i SVT i år.

Har inte koll på om någon annan svensk kanal kommer att göra det.

 

mvh

/Peter"

 

Detta säger tittarombudsmannen på SVT[/citat]

Aj då, detta låter inte bra alls. :(

Länk till kommentar
Share on other sites

Min kompis ringde SVT och dom hade inte köpt rättigheter i år som sagt! Och hon, chefen, hade inte hört att någon annan kanal heller skulle ha gjort det. Hon antydde att det borde hon gjort om så var fallet.

Hoppas att någon kan tipsa om en utländsk kanal som sänder och som finns via viasat eller liknande.

Mvh Fredrik L

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=FreMar]Min kompis ringde SVT och dom hade inte köpt rättigheter i år som sagt! Och hon, chefen, hade inte hört att någon annan kanal heller skulle ha gjort det. Hon antydde att det borde hon gjort om så var fallet.

Hoppas att någon kan tipsa om en utländsk kanal som sänder och som finns via viasat eller liknande.

Mvh Fredrik L[/citat]

 

danskarna sänder det säkert...

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu bli jag riktigt förbannad och upprörd! Oscarsgalan har jag ju sett fram emot sen...ja...förra årets gala. Det är en av årets mest sevärda tv-händelser och årets höjdpunkt för alla filmälskare!

 

Jag tänker skriva till SVT eller Tittarombudsmannen och klaga och jag hoppas att flera gör det!

 

Adjö!

 

:(

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Ronnie]Tydligen har de haft så lågt tittarantal att det inte kändes lönt med tanke på hur dyrt det är att köpa in programmet.

 

Synd. Hoppas att danskarna iallafall visar det i år.[/citat]

 

Hade de haft mätapparatur i min bekantskapskrets så hade tittarsiffrorna varit en helt annan.

 

Men för de som minns, appropå inget... X-files gick en gång i tiden på torsdagar. En bit in i säsongen började de ställa in X-files till förmån för elitserien, en hockeytorsdag helt enkelt. Det som hände då var att efter en avvägning insåg fyran att de fick flest klagomål när de ställde in X-files, och tappade därför också mest annonspengar. Så hockeyn fick ställas in till förmån för X-files.

 

Inte fred på jorden, men det kändes speciellt.

Länk till kommentar
Share on other sites

filmsajten "Moviezine" hade denna artikel

 

"Svenska filmnördar berövas på årets tv-höjdpunkt. Sveriges Television, som i flera år direktsänt Oscarsgalan, meddelar att de inte tänker göra det i år.

 

SVTs programansvariga har valt att prioritera andra program - om det är av kostnadsskäl eller annat har jag inget besked om", berättar SVT-ombudsmannen Peter Larsson för MovieZine.

 

De kanaler vi varit i kontakt med, TV3, TV4 och Kanal 5 har inte heller planer på att köpa in Oscarsgalan. Vi har även försökt att kontakta Star! som sände årets Golden Globe-gala, men utan resultat. "

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Neo]filmsajten "Moviezine" hade denna artikel

 

"Svenska filmnördar berövas på årets tv-höjdpunkt. Sveriges Television, som i flera år direktsänt Oscarsgalan, meddelar att de inte tänker göra det i år.

 

SVTs programansvariga har valt att prioritera andra program - om det är av kostnadsskäl eller annat har jag inget besked om", berättar SVT-ombudsmannen Peter Larsson för MovieZine.

 

De kanaler vi varit i kontakt med, TV3, TV4 och Kanal 5 har inte heller planer på att köpa in Oscarsgalan. Vi har även försökt att kontakta Star! som sände årets Golden Globe-gala, men utan resultat. "[/citat]

...och det är precis vad som står under min länk ovan... ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...