Gå till innehåll

Stort problem


Film smurfen

Recommended Posts

Jag har funderat en hel del på sånt där. Tex, att ha kameran på ett stativ som i sin tur sitter fast i en gammal rullskrisko (fyra jul) som man bara har kvar själva "sulan" med julen på.

Sen bygger man en bana i trä som den kan åka genom. Man får bygga svängar och se till att bannan är jämn. Man skulle kunna sätta papper över julen för att dämpa ljudet.

 

Men det här är ju en hel del jobb, fast med det kan man ju få tilltemat mer samansvetsat..:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Här är annars ett tips jag fick av Christoffer Glans:

 

Ha ett stativ där du kan höja mittenstången. Höj upp den till max och sänk benen så mycket det går. Fäll inte ut längden på dem, utan fäll bara ut bredden. Sätt kameran på stativet och hitta den absoluta mittpunkten. Har du ett någorlunda tungt stativ så befinner sig mittpunkten någonstans i mitten av mittenstången. Håll där och du har din alldeles egna steadishot med muskelservo ;).

 

Funkar iallafall ganska bra även om ryggen är död efter någon minut.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Allt beror ju på vinkel o höjd osv... För den amatörfilm jag gör nu, använder jag en skateboard som jag fäster kameran på. Detta för scener där åkningen skall vara väldigt låg. Funkar bra!

 

Har funderingar på att lyckas fästa kameran på en skottkärra för scener där man ska springa osv...

 

:-)

 

Må gott

/Matte

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

[citat=Math]Allt beror ju på vinkel o höjd osv... För den amatörfilm jag gör nu, använder jag en skateboard som jag fäster kameran på. Detta för scener där åkningen skall vara väldigt låg. Funkar bra!

 

Har funderingar på att lyckas fästa kameran på en skottkärra för scener där man ska springa osv...

 

:-)

 

Må gott

/Matte[/citat]

 

Skottkärrelösningen har jag faktiskt provat på, satte kameran på stativet och tejpade fast den i skottkärran. Funkade perfekt! Gäller bara att ha mycket tejp ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Math]För den amatörfilm jag gör nu använder jag en skateboard som jag fäster kameran på.[/citat]

 

En skateboard eller skottkärra borde låta eller, för jag tänkte att den som puttar kanske inte har de perfekta skorna för jobbet.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Wallin]Här är annars ett tips jag fick av Christoffer Glans:

 

Ha ett stativ där du kan höja mittenstången. Höj upp den till max och sänk benen så mycket det går. Fäll inte ut längden på dem, utan fäll bara ut bredden. Sätt kameran på stativet och hitta den absoluta mittpunkten. Har du ett någorlunda tungt stativ så befinner sig mittpunkten någonstans i mitten av mittenstången. Håll där och du har din alldeles egna steadishot med muskelservo ;).

 

Funkar iallafall ganska bra även om ryggen är död efter någon minut.[/citat]´

 

hoho, det är alltså fler än jag som testat det alternativet? om inte annat så blir ju kameran tyngre (jobbigare att skaka) och med någorlunda mjuka knän så borde det bli jämt och fint... 0kr-steadycam:D

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...

Fast jag testade en baby vagn och det funkade superbra. Men man får hålla i kameran. Sedan testade jag också skotkärra och det gick...bra när man körde lugnt och snällt (som man ska göra). Har massa alternativ nu så...det där döda ryggen tipset gick lite sådär för oss, men jag kan säga att vi har det som krävs just nu för en liten åkning. Thanx.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet inte riktigt vad ni menar med LJUDLÖS men utan ljudupptagning blir det inget ljud alls. Men om ni menar mjuk rörelse så är väl diverse kärror, rullbrädor och räls hyggliga förslag tycker jag. Jag blev rätt nöjd med min vanliga 3x4 cm bräda, ett vinkeljärn, två tunglyftningvikter och en skruv med tum-gänga och en tillhörande vingmutter. Jag fäste kameran i överändan av brädan med vinkeljärnet och skruven och vikterna i nederändan. Ju tungre ju bättre, men också jobbigare att släpa på. Kostnad bortsett från vikterna, tja, 6 kronor för en meter bräda, en femma för vinkeln och några kronor till för skruven. Konkuerar utmärkt funktionellt med de bygganvisningar som funnits på forumet, men kanske inte riktigt med utseendet. Håller väl lite samma stil som min räls av trä. :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...