Gå till innehåll

Musik program


Film smurfen

Recommended Posts

Smart. Så, en mixer till kanalen som ska dämpas? Inte röra volymkontrollen på kameran utan istället dämpa volymen på mixern?

Ljud måste jag verkligen bli bättre på. Det står ju trots allt för 70% av upplevelsen har jag läst.

Länk till kommentar
Share on other sites

Njae du har ju bara en mixer, men du bör ju ha en stereomixer då så du kan skicka 2 separata kanaler. Dvs du kör båda kanalerna genom mixern. Sen splittar du signalen med en vanlig Y-kabel och dämpar ena ingången, och skickar två kanaler till mixern. Är ju samma ljud fast den ena har lägre volym.

 

Och så får du kalibrera upp kameran mot en testton från mixern innan du kör (dubbelkolla denna så fort du har tid). Om mixern inte har så mycket headroom så är -12dB ganska lagom, annars kan du lägga dig på -20 men som sagt det beror på inom vilket område mixern jobbar. Sen kan du tejpa rattarna på kameran eller nåt så man inte lätt kommer åt dom. Och kör line ingång på kameran eftersom det är det mixern ger ifrån sig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu ska vi se om jag förståt det hela rätt.

 

Signalen från mikrofonen splittas upp på två kanaler på mixern?

Höger och vänster utgång på mixern till kamerans kanal 1 och 2?

Kanalerna på mixern vrids till höger restpektive vänster?

Kanalerna på mixern vrids sedan till -12dB respektive 0dB?

Rattarna på kameran ska förbli orörda?

Hur får man fram en testton föresten, och hur fungerar den biten?

 

Finns det mixrar som går på batteri?

Länk till kommentar
Share on other sites

Du splittar signalen innan den går in i mixern, för att sedan dämpa ingångssignalen på ena kanalen på mixern (dvs inte bara ut från mixern eftersom slår det över på ingången så distar det på båda ändå). Och om du inte har någon gainratt på mixern där du ställer ingångsnivån så har du ofta en "pad" där du kan dämpa 6 eller 12 db eller nåt sånt, då använder du den.

Och sen pannar du kanal 1 helt vänster och 2 helt höger för att få de separerade ja. Rattarna på kameran måste använda för att kalibrera upp kameran, ställer du dem på noll så får du antagligen inte in någon signal alls. Från de flesta mixers kan man skicka en testton som ofta ligger på 0db om det är en analog mixer, och -12 om det är en digital. Men det är olika, och spelar somsagt ingen roll, så länge du jobbar i ett bra läge för mixern och du vet att när det slår upp till tex 0db på mixern så ligger det på -12 på kameran (denna är ju digital då det är video). Har du ingen testton så får du prova lite själv, håll en ton med rösten och titta på mixern och kameran samtidigt, sen drar du i rattarna på kameran tills nivån stämmer med hur du vill ha den, förslagsvis -12db som brukar vara ett riktvärde.

 

Och ja mixers som man har på filminspelningar kan alltid gå på batteri. Annars är dom ganska värdelösa eftersom man inte alltid har tillgång till ström. Men dubbelkolla detta om du hyr en eller tänkt köpa.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det här är en hel vetenskap. :)

 

Jag behöver förmodligen en ny mixer till detta ändamål, med dämpning, testton, batteridrift, osv. Kan du rekommendera någon enkel och billig mixer? Den behöver ju som känt inte ha fler än två kanaler, men det finns väl inte någon mixer med bara två kanaler antar jag. Bara för att den är billig så vill jag inte lida av något brus eller en på annat sätt störd signal heller. Så, en prisvärd mixer för videoinspelning?

Länk till kommentar
Share on other sites

Asså det är inte så noga, du måste ju inte ha en mixer som kan skicka testton. Men en som kan gå på batteri är ju en stor fördel i allafall. Sen om man ändå ska skaffa en så är ju en stereomixer att föredra för att man ska kunna skicka 2 kanaler.

 

Hade jag behövt köpa en mixer idag hade jag försökt satsa på Sounddevices 302´a. Har använt den själv och dom låter ruskigt bra. Sen jobbar limitern väldigt bra så man kan väldigt lätt köra allting själv när man använder den, sköter sig själv lixom. Vill man komma lite billigare undan (tror jag?) finns MikPre som är en mer renodlad stereo mikpreamp med bara 2 ingångar (302´an har 3 ingångar) där du fortfarande har testton, slatemik, +48V etc. Du kan läsa om båda på denna sidan:

http://www.sounddevices.com/products/index.html

 

Sen finns ju Marenius produkter som är lite mer budget men som jag tycker låter bra för sitt pris. Mycket mer meck att jobba med då man inte har lika bra koll på nivåer tex. Och limitern jobbar mer som man är vanvid, dvs inge vidare :( Men den är absolut användbar. Du har även där testton men somsagt, testtonen är ju en liten bonus. Det viktiga är väl att du har 2 kanaler ut, att du kan skicka phantommatning + att den kan gå på batteri. Och sen självfallet att den låter bra.

Marenius hittar du på:

http://www.marenius.se/indexsv.htm

 

En annan mixer är SQN ENG-mixer, preamprana låter attans bra här också (vilket är det viktigaste) men vet inte riktigt vart man köper dessa nya idag. Jag har bara jobbat med monomixern här men det är ju garanterat inte sämre preamps i stereovarianterna. En nackdel i dessa digitala videotider är ju att du har VU mätare dock, gör en ännu mer förvirrad och man får vara noga med kalibreringen.

 

Sen har jag även jobbat med OPUS Fpm-420 en gång, den lät också väldigt bra och hade förvånandsvärt många funktioner och in och utgångar. Vilket är väldigt bra då man har fler möjligheter som ljudtekniker. Lättare kunna ta ut en extra signal om man behöver lyssning till regi och scripta tex, men det kanske är lite överdrivet i din situation. (du har även ganska många möjligheter från sounddevices prylarna). Det viktiga är att jag kan säga att Opus mixern låter bra. Om det är internt batteri får du nog kolla upp.

Finns tydligen en monovariant som heter 312 också.

 

Både opusmixern och sqn mixern finns att hyra på OnLocation i Göteborg.

 

Det är väl de mixers jag kommer på på rak arm som jag jobbat med, sen finns det väl en drös andra som jag inte ska uttala mig för mycket om då jag inte använt dom själva. Sen har du ju givetvis alla grunkor som är bandare+mixer i en burk, fostex pd-6, sounddevices hd-bandare, fostex pd-4 och alla andra datar. Men eftersom du skulle lägga ljudet på kameran så känns det ju vettigare att lägga pengar på bara det man behöver.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tackar för all info!

Sounddevices MixPre ser ut att vara något att hänga i julgranen, men då kostar den väl skjortan antar jag? Och den finns inte hos någon svensk återförsäljare?

Du har så rätt i att allt mer än 2 kanaler är overkill för mig just nu. Det är jag som är kameraman, regissör och scripta osv. för tillfället. :)

 

EDIT: Jag kikade på prislistan på SQN ENG-mixrar. Nu förstår jag varför du snackar om att hyra. :P Hittade även en svensk återförsäljare av Sound Devices. MixPre får man för 7415 kr exkl moms. Det är fortfarande väldigt dyrt när man ändå bara har en mikrofon för runt tusenlappen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tyckte ändå MixPren var väldigt billig ;) Men men, dom flesta hyr ju somsagt in till varje projekt. Tror dock att Mareniusmixarna ligger på typ 5000kr eller nåt. Känner inte till någon portabel hyfsad stereomixer för mindre pengar, du får kika på begagnatmarknaden, där kan man ju göra riktiga fynd ibland.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror bara inte det finns så många budgetvarianter av ENG-mixers, utan dom flesta man får tag på är av ganska bra kvalite. Ska du ha en bra stationär mixer så får du punga ut med ganska mycket pengar där också. Men det finns fler alternativ på den sidan så du kan få en som ändå låter ok som inte kostar så mycket. Det som kostar i själva mixern är mikförstärkarna, sen allt annat krimskrams runt omkring är inte lika dyrt (eller viktigt).

Länk till kommentar
Share on other sites

Ah, naturligtvis. Blev lite fundersam eftersom min mixer med 12 stereokanaler inte kostade mig mer än 3600 kr. Jag vet i och för sig inte om den har mikrofonförstäkare ens. Det enda jag hittar på XLR-ingångarna är en trim-funktion.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo du har nog mikförstärkare i, om det inte bara är linjeingångar då. När det gäller preamps så sträcker dom sig lixom i prisklassen från ett par hundra till tiotusentals kronor för EN preamp.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Många är uppvuxna med trackers. Jag är inte heller en av dem. Jag gjorde dock en chiplåt i ModPlug Tracker en gång. Ett tips.. noterna skrivs uppifrån och ner i en tracker, istället för från vänster till höger som i en vanlig sequencer.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Film smurfen]Hej, jag skulle villa ha några bra tips på musikprogram.

Jag vill göra musiken digitalt. Från ett tagentbord.

 

Skicka några bra tips tack.

 

Mvh Film smurfen[/citat]

 

Listar några: Logic (mac), Pro-tools, Cubase, Nuendo, Cakewalk (följer en miniversion med några billiga midi-klaver) Reason m.m

 

De fyra första är väl ngn slags industristandard, sedan finns det en uppsjö ytterligare som jag aldrig suttit vid, men som säkert också är bra. Om du ska pyssla med film är det viktigt att du kan lägga in filmen så du ser den samtidigt ruta för ruta så du kan passa in musiken.

 

EDIT: Jag är ny på forumet, och trodde inte att ngn svarat då jag såg reklamen nedanför det första meddelandet, men jag låter detta stå kvar ändå som bevis på min okunnighet och ignorans. :p

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Norbert]Ah, naturligtvis. Blev lite fundersam eftersom min mixer med 12 stereokanaler inte kostade mig mer än 3600 kr. Jag vet i och för sig inte om den har mikrofonförstäkare ens. Det enda jag hittar på XLR-ingångarna är en trim-funktion.[/citat]

Finns det XLR så finns det mickförstärkare.

Nyfiken, vad är det för nån? Mackie 1202? Behringer?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Norbert]Jag tänkte för mycket på vanliga mixrar antar jag. Vad är det som gör dessa mixrar så dyra i jämförelse med vanliga? Batteridriften?[/citat]

 

Vad som gör dom så dyra trots att de flesta har medioker eller i vissa fall usel ljudkvalitet är att det inte är nån direkt efterfrågan på dom, så dom är relativt dyra att tillverka eftersom det är så få.

Vill man verkligen ha kvalitet så är det bättre att gå via en schysst portabel DAT, Field Recorder eller liknande.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 6 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...