Gå till innehåll

Musik program


Film smurfen

Recommended Posts

Billigare sånna:

Cubase LE, cakewalk, SAW Pro (finns inte att köpa i den versionen längre men finns begagnat), Sek´d & Quartz för att nämna några.

Ska man upp på högre nivå så är Nuendo, Pro Tools, Ensoniq Paris, Soundscape Systems, Sonic Solutions utan tvekan bland dom absolut störta.

Personligen skulle jag nog rekomendera dig Cubase LE.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Film smurfen]Tackar så mycket. Hur många av dem är gratis?[/citat]

Inget :)

 

En variant kan vara att köpa tidningen "Computer Music" (~135 kronor på Pressbyrån). På den medföljande DVDn så finns en uppsättning program som de kallar "Computer Music Studio" med både musikprogram och instrument & effekt-plug-ins (VST som funkar i andra program också).

 

Jag har dock aldrig använt deras grejor så jag kan inte säga hur bra eller lättanvända de är...

 

/Rico

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag måste också kika in och prisa Audacity som ett ljudediteringsprogram. Brusreduceringen är enastående i jämförelse med Sound Forge, om jag inte har missat något.

 

Som en virtuell studio eller sequencer (som jag förmodar att du är ute efter) skulle jag väl kunna rekomendera Reason 3.0 och Cubase SL 2.0 som jag själv använder. Andra som jag har provat är FL Studio 6 och Ableton Live 5.

Länk till kommentar
Share on other sites

Haha, jag använde ModPlug Tracker en gång. Det var svårt att vänja sig vid när man inte är uppfödd med trackers. :P

 

På tal om Audacity, är det någon som vet om det klarar av att konvertera stereo till mono och vice versa? Jag har letat och letat med jag hittar ingen sån funktion.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad jag menar med mono till stereo är att samma ljud automatiskt läggs upp på båda kanalerna, antingen med 100% styrka på varje kanal, eller med 50% styrka på varje kanal så att de tillsammans låter som 100%.

Säg att jag spelar in ett ljud på endast vänster kanal och sedan vill göra det till mono. Då behöver jag funktionen. Sound Forge har den funktionen att man kan konvertera fram och tillbaka mellan mono och stereo. Därför undrar jag om Audacity har den.

Länk till kommentar
Share on other sites

Aah, nu fattar jag. Kopiera, klistra in, och sedan bestämma vilket som ska vara höger, vänster eller mono. Mycket enklare än Sound Forge när man väl vet hur man ska göra. :)

 

Magnuz, det är nog bara att testa och se. De kan inte lova att Audacity 1.3.0b ska fungera felfritt eftersom det är en beta-version. Själv tog jag 1.2.4 eftersom de själva påstår att det är en stabil version.

Länk till kommentar
Share on other sites

Bara för att det är ett ljud i mono betyder det ju inte att det bara låter i en högtalare, de sakerna har ingenting med varandra att göra. Ett monoljud kan du ju panorera och därmed välja hur mycket du vill att det ska låta i varje högtalare, antingen lika mycket i båda, bara vänster, höger eller nånstans däremellan. Att kopiera filen och göra stereospår gör ju att du får en 3dB (tror jag det är, om inte 6dB) höjning av ljudet, och det är även större riska att man får fasfel etc. Om du bara har ett ljud i mono som du vill ska låta i båda högtalarna så använd panorering istället.

Länk till kommentar
Share on other sites

Som sagt, i Sound Forge kan man välja att lägga upp 50% av ett monoljud på båda kanalerna för att de tillsammans ska utgöra 100%. Det är dock en funktion som jag inte hittar i Audacity. Då måste man alltså kopiera, klistra in, ställa en kanal till höger och en till vänster, sedan dra ner volymen på de båda till 50%. Borde väl i och för sig gå lika bra att göra ljudet till mono (lägga ljudet mellan de båda kanalerna) och dra ner nivån till 50%.

 

Tänkte om det skulle finnas ett enkelt sätt att göra det så att man slipper sitta och panorera.

 

Har dock lärt mig att spela in på båda kanalerna på kameran nu, så det är inga problem längre. :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Hm, ja det har du rätt i. Jag använder en mono-mikrofon för att spela in samma ljud på både vänster och höger kanal när jag filmar. Det resulterar alltså i att ljudet blir dubbelt så högt som det egentligen ska vara? Men är inte den här höjningen bättre än om man skulle höja ljudet digitalt t. ex? Alla digitala höjningar och sänkningar av volymer resulterar ju i kvalitetsförlust har jag för mig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Norbert, nej.

Höjningen består i att signalen enbart låter lägre om den bara kommer från en högtalare.

Kommer samma signal ur båda högtalarna så är det fortfarande vad som står på mätaren som gäller, sen får man sänka därifrån :-)

 

Jag rekomenderar absolut INTE att sänka ljudet 6dB bara för att man dubblar den till två kanalers stereo, då förlorar man mycket riktigt information & får endå en nivå som med stor sannorlikhet är för låg.

Men varför skulle man slösa megabyte på att konvertera en monosignal som endå spelas upp simultatn på båda kanalerna till två identiska kanaler som bara tar dubbelt med plats?

Jag har aldrig någonsin sett ett program som inte kan köra upp monospår korrekt, vad du måste göra är antingen att spara exempelvis vänster kanal, eller rättare sagt den med information, i en ny monofil.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag ska förklara det från början.

 

Jag har en mono-mikrofon som jag kopplar till kanal 1 på kameran. På kameran kan jag sedan välja att spela in antingen på bara på kanal 1, eller så kan jag säga åt kameran att även spela in samma ljud på kanal 2.

Är det bättre att spela in samma ljud på båda kanalerna redan i kameran än att spela in på bara kanal 1 och sedan panorera det i datorn så att det ligger i mitten? Hur skulle du gjort?

Spela in på båda kanalerna i kameran och sedan slå ihop dem till ett mono-spår eller spela in på en kanal på kameran och panorera det till mitten?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det bästa är att spela in samma ljud på båda kanalerna, men sänk den ena c:a 12dB lägre så har du den som "safe" om din huvudkanal slår över. Ha gärna en mixer där du kan dämpa ingången så du inte sänker direkt på kameran, för slår det över i mixern så är du kokt ändå.

 

Sen använder du bara EN av kanalerna och panorerar till mitten om du nu vill att det ska låta från mitten (eller från båda högtalarna då du inte sitter i ett LCR system...)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...