Gå till innehåll

band och deras musik - STIM?


palle

Recommended Posts

Först appråpå stim och stulna verk. Jag citerar från STIMS hemsida;

"...dispyter som rör frågan om vem som gjort vad är det upphovsmännen själva eller eventuella musikförlag som måste lösa detta. Stim kan alltså inte styrka vem som skrivit en viss låt om tvist uppstår mellan två parter, där båda hävdar att de var för sig är uphovsman till ett och samma verk. Kan inte detta lösas mellan parterna är det i sista hand en domstol som får avgöra en sådan fråga."

Däremot har STIM en bedömningskomite som kan göra ett icke juridiskt utlåtande. Så slipper ni sväva i tvivelsmål om den saken.

 

Appråpå radio; Bara för att det är amatörmusiker betyder det inte att det är gratis. Men den musiker som låter sig spelas gratis, skall spela gratis om det är det man avtalat om. Men frågan är om radion tänker spela deras musik i all evighet? Det blir ju helt upp till radion och musikerna att avtala om. Jag tror inte man rent generallt kan spela gratismusik i all evighet utan musikerna kanske bara låter er spela en enda gång, en vecka eller en månad, ett år.

 

Saxat igen från stims hemsida:

"För att lägga ut skyddad musik på internet måste man ha tillstånd, en så kallad musiklicens.

För att få tillstånd ska man betala en avgift till Stim/NCB. Dessa pengar betalas sedan ut till upphovsmän och musikförlag i Sverige och övriga världen.

Den som är ansvarig för webbplatsens innehåll ska skicka in en ansökan om internetlicens till Stim. Där anger man bland annat hur musiken ska användas och i vilket sammanhang."

 

Och det är skyddad musik det är frågan om, även om ni avtalar gratis.

Jag citerar ännu mer: "Webbradio

Utsändning av radioprogram i realtid via Internet. Gäller både s k simulcasting och webcasting.

Här krävs enkel licens som förskottsbetalas.

Avgift: Royalty på intäkter från tjänsten. Tills vidare gäller dock en minimitariff." Min tolkning är att rolyalty på noll är noll förutom minimitariffen. När jag läste på sidan, skulle man i anmälan ange avsikten med radiotillståndet och jag antar att man då tar hänsyn till prislappen.

Vad som är minimitariff kunde jag inte hitta, men för nedanstående prislista får man spela vad man vill om jag inte fattat helt fel.

WEBB-RADIO

 

Internetradio med endast en kanal/format

 

Möjliga samtidiga lyssnare

Musikmängd

Musikmängd

2001 –6000 tim/år

Musikmängd

>6000 tim/år

 

500 kr/mån

750 kr/mån

1000 kr/mån

 

501-1000

750 kr/mån

1250 kr/mån

1750 kr/mån

 

1001-3000

1000 kr/mån

1750 kr/mån

2500 kr/mån

 

6% moms tillkommer.

 

 

 

 

För egen musik kan man avgiftsfritt teckna en licens enligt http://www.stim.se/stim/prod/stimsajt.nsf/AllDocuments/CE1DF83D046C8583C1256E9F002AF3F9

 

 

Men jag är knappast jurist så jag reserverar mig för eventuella fel och tolkningarna är helt mina egna.

Länk till kommentar
Share on other sites

hej hej,

 

då jag letar efter musik så fick jag kontakt med ett band som itne stimmat några låtar i nuläget men dom säger att dom är på gång att stimma dom inom en snar framtid, så jag undrar om vårat avtal gäller utan att STIM lägger sig i om låtarna stimmas efter kontraktet skrivs?

 

om någon vet så vore jag grymt tacksam!!!

 

MVH

Länk till kommentar
Share on other sites

de vill säkert lägga sig i men det har de såklart inte rätt till. har du ett avtal har du ett avtal. stim är bara en organisation, inte lagen.

 

för övrigt gäller fri avtalsrätt när det gäller filmmusik, så du kan skriva gratisavtal och skicka in stimrapport med noll kronor om du vill även om musiken är stimmad.

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

ok, då fick jag det avklarat, men ncb då, dom vill väl ha en liten summa/artist/såld DVD, rätt? är det samma som gäller här, skrevs avtalet om gratis användning innan dom stimmade låtarna så har ncb heller inte med saken att göra?

 

Tack

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, de vill ha betalt för upplagan efter lite andra vilkor. Kolla på deras hemsida. Det finns prislista och lite grejor om undantag, tex om man vill ge ut egenproducerad musik i liten upplaga. Jag läste en grej om att om man gav ut musik med utgången upphovsrätt fick man rabatt med antal minuter skivan hade sån musik. Det som verkar lite jobbigt med NBC är att de kör mycket med enhetspriser.

Länk till kommentar
Share on other sites

ok, det jag itne förstår är att upphovsmannen gett sin tillåtelse till att jag får använda hans musik gratis till min produktion, utan någon som helst ersättning, och om detta avtalet sker innan artisten är stimmad, varför ska jag då behöva betala ncb för upptryckta kopior då avtalet skrevs innan dom anslöt sig. Har man gjort avtalet innan så är ju varken ncb eller stim inblandade, och dom kan väl itne bara blanda sig i ett skrivet kontrakt bara sådär?

 

MVH

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, inte kontraktet i sig. Kontrakt är kontrakt. Jag fattade det som NBC vill ha ersättning för upplagan av DVDn, ungefär som tryckerier måste leverera en kopia av allt tryckt matrial till kungliga biblioteket (lite vårdslöst uttryckt). Nu måste jag erkänna att jag inte läste så noga, men så länge du inte tänker sälja din film på discshop så kvittar det väl? Det här kanske Munthe eller Fredzilla kan svara på bättre än mig?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...