Gå till innehåll

Vad ska jag välja?


bronge

Recommended Posts

Har länge använt Pinnacle Studio 9 vid redigering, men tänkte nu byta upp mig eftersom Pinnacle endast skapat problem för min del.

 

Vad ska jag välja? Kan ju säga att jag är 16 år gammal och alltså bara filmar på fritiden, så det ska ju helst inte kosta hela plånboken (visst, man kan ju ladda ner istället, men jag tänkte hålla mig laglig den här gången).

Länk till kommentar
Share on other sites

Adobes program Premiere Pro tror jag är ett bra program (har aldrig testat det) men jag tror det kostar några tusen och då menar jag inte 20 000 kr utan jag tror det ligger nånstans på runt 2-5000 kr.

 

/Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Premiere pro är det bästa jag har testat ^^ har det nu också... Kanske lite dyrt men det är värt pengarna. Finns ju 1milljon redigerings program men ett annat alltenativ som jag använde förut var Ulead Video Studio 6, men nu finns v.9. Deras redigerings program är det enda jag gillat från dom iaf :). Finns övergångar, effekter, konventera om till avi och många andra filformat. Finns att köpa på ulead.com (kostar ca. 800kr) men följer också ofta med till Firewirekort eller små DV kameror, blir billigare då. Annars har du ju microsofts movie maker xD

Länk till kommentar
Share on other sites

Om Du vill ha ett mycket kompetent program där alla finesser ingår från början skall Du välja MAGIX Video De Luxe.

Ute i Europa är det nummer v1 i alla tester. Pinnacle kommer på 3'e-4'e-plats.

Är Du ute efter proffsprogram och vill betala runt 10.000,- finns väl bara Premiere.

-Per

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag förstår inte varför alla är så aviga till Magix att ni inte ens överväger att pröva en demoversion.

Jämfört med preogram i 1000-kronorsklassen finns inget som är bättre och mer stabilt. Ge det en ärlig chans och Du kommer att vara fast. Programmet finns i en tysk och en engelsk version där den tyska ligger ca 6 månader före i utvecklingen. Priset är löjligt lågt, 600,-, och borde kosta 4-5000,-.

Kanske skulle det uppskattas av fler med det priset då många anser att billigt = dåligt. Troits detta köper svenskar Pinnacle som väl är det verkliga bottennappet om man skall läsa alla inlägg.

Själv blev jag väldigt besviken på programmet, dess utseende och funktioner men främst av att alla kul möjligheter skulle köpas till.

 

http://site.magix.net/deutsch/startseite/video-produkte/video-deluxe-2006-plus/

-Per

Länk till kommentar
Share on other sites

Att en del köper Pinnacle är obegripligt (ur användarperspektiv - ur ett ekonomiskt perspektiv är det mer förståeligt). Magix är däremot rena skräpet. Det finns gratisprogram som är mycket, mycket bättre än Magix. Avid FREE DV är t ex ett väldigt bra verktyg om man inte har behov av att kunna skicka klipplistor och projekt till andra användare (och när du behärskar det kan du grunden för Avids interface vilket ser bra ut i jobbansökningar). iMovie (om man har en Mac) är väldigt bra.

 

Per: Du som är så skeptisk till alla som inte har testat ditt program (kan ju tillägga att jag har testat det), har du själv testat andra program? Det är kanske dumt att promota ett program om man inte vet vad det är man saknar?

 

Bronge: Jag föreslår att du tar en titt på Premiere Elements. Det börjar bli riktigt imponerande.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Munthe]Att en del köper Pinnacle är obegripligt (ur användarperspektiv - ur ett ekonomiskt perspektiv är det mer förståeligt). Magix är däremot rena skräpet. Det finns gratisprogram som är mycket, mycket bättre än Magix. Avid FREE DV är t ex ett väldigt bra verktyg om man inte har behov av att kunna skicka klipplistor och projekt till andra användare (och när du behärskar det kan du grunden för Avids interface vilket ser bra ut i jobbansökningar). iMovie (om man har en Mac) är väldigt bra.

 

Per: Du som är så skeptisk till alla som inte har testat ditt program (kan ju tillägga att jag har testat det), har du själv testat andra program? Det är kanske dumt att promota ett program om man inte vet vad det är man saknar?

 

Bronge: Jag föreslår att du tar en titt på Premiere Elements. Det börjar bli riktigt imponerande.[/citat]

Jodå jag har testat andra program.

Pinnacle började jag med. Först en tidig version inköpt i Singapore. Funkade inte alls.

Sedan fick jag version 8 tillsammans med DV/AV-kortet. Mest förbannad blev jag, efter alla krascher, att jag var tvungen att köpa till alla funktioner som behövs och att det bara finns ett fåtal spår för effekter. Texterna var allt annat än bra.

Premiere Pro höll jag på med 1 dag men kunde inte ens kunde få in filmen.

Sedan testade jag Ulead Media Pro. Ett program som kunde det mesta och här hade jag faktiskt fått in en kortfilm och klippt denna på 1 dag. Rulltexterna var hyggliga.

I denna veva kom jag i kontakt med Magix. De första versionerna funkade inte men det skulle kunna allt det som jag hade som krav.

Snygga övergångar, snygga texter där man kunde få både outline och skugga samt jämn rullning.

Efter tredje versionen funkade det och efter det vann programmet i alla tester både i Tyskland som England.

Det är väldigt enkelt att läsa in film, grovklipp på tidslinan, lägg på övergångar och texter. Sedan kan man finlira.

Bluebox, slow/fastmotion är inga problem.

Musik är inget problem. Dra CD-filen direkt till tidslinan.

Speaker, ännu enklare. Gå till startpunkt, tryck på start och prata.

Är Du inte nöjd avbryter Du och hamnar automatiskt på startpunkten.

En vanlig 1-timmesfilm med enkel klippning, övergpngar, texter, musik och speaker gör man på 1 dag.

DVD-menyer och bränning är bra men som på andra program tar det tid.

 

Nu är väl inte Munthe rätt person att recensera då Du arbetar med proffsmaterial och verktyg som en semiproffs bara kan drömma om. Det är inte riktigt ärligt att jämföra Premiere med Pinnacle då det är nå¨gra nollor i skillnad på programmen.

Skall Magix jämföras är det med program för amatören och semi-proffset som lägger upp till 3-4000,- på ett program och som använder VHS, S-VHS och DVD som ingångsmaterial.

Där får användaren otroligt mycket för pengarna.

 

Det vore roligt att få en klar recension om vad som är dåligt med Magix.

De som har något emot programmet har så väldigt bestämda åsikter så det vore roligt att veta orsaken.

-Per

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok. Vi bortser från att jag tycker att programmet är en leksak (trots att det titulerar sig "Pro") och saknar alla viktiga egenskaper ett icke-linjärt verktyg behöver.

 

Så här tycker PC Mag: "Applying effects not as intuitive as it should be. So-so titling features. Imperfect chroma-key function."

 

Vilket ju är precis tvärtemot det du just skrev, Per.

 

Hur tusan kunde du misslyckas att fånga video med Premiere Pro??? Att du inte gillar Pinnacle förstår jag. Urkassa produkter. Och varför Avid köpte upp dom är ett mysterium. Det måste finnas någonslags långsiktig strategi bakom att dom vill sätta sitt varumärke på ett av branschens mest notoriskt avskydda produktnamn. För mig är Pinnacle företaget som la ned Commotion - ett av världens bästa verktyg för masker och compositing (då det begav sig). Pinnacle köpte programmet och fattade aldrig vad dom ägde.

 

En viktig bra sak att tänka på när man väljer att satsa på ett program (även om det är enkelt och billigt) är att titta efter om programmet har en användarbas. Användare hjälper varandra med problemlösningar (program som kostar under en tusing har i regel ingen support att erbjuda) och pushar utvecklaren i rätt riktning. Vegas, Avid, FCP/Express, iMovie, Premiere Pro/Elements och några till har enormt bra uppslutning av duktiga användare. Gör man en sökning på de största forumportalerna på nätet för kreativa videoanvändare så får man inga eller några enstaka träffar på programmen från Magix. Det i sig hade inte betytt att programmet var dåligt om det inte vore för att det har existerat längre än FCP utan att skaffa sig en användarbas.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Vandraren][citat=Munthe] Magix är däremot rena skräpet. Det finns gratisprogram som är mycket, mycket bättre än Magix.

.[/citat]

 

 

Nonsens!![/citat]

 

Ja, du brukar ju kommentera mig sådär, Vandraren. Men det är ju bara luft. Ett ord helt tomt på fakta.

 

Kombon Avid FREE DV (för redigeringen), CinePaint eller kanske Jahshaka (för compositing och texter), VirtualDub MPEG (för kompression och konvertering till web, DVD eller liknande) och DVDlab (shareware för bra DVD Authoring som följer dvdforums industrispecifikationer för DVDer - det gör garanterat inte Magix) skapar ju ett paket som är så oerhört mycket mer kompetent än Magix. Kostnad: 0 kr. Och då har man ett paket som i grund och botten används på många stora produktioner och som har en enorm användarbas man kan få råd och hjälp av. Det är kanske nonsens i din värld. Och det säger ju ganska mycket.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vissa av dina påståenden förtjänar inget annat ord än just NONSENS

 

Problemet är inte att du påstår massa saker, problemet är att folk tror på vad du säger om saker.

 

Vi hade tidigare en "debatt" om Vegas som du skrev bara var skräp och inget att ha.

Månadens nummer av TM tar upp ämnet HDV och vilka program som är kompetenta att redigera med och där tar man upp bl.a Vegas 6 som ett av dom.

Redan version 4 av Vegas köptes av Norsk TV (20 licenser) just för att det är ett väldigt bra IN-HOUSE program.

 

Den här gången skriver du att Magix är ett lekprogram, återigen så pladdrar du en massa skräp.

 

För dom pengarna som Magix MEP 10+ kostar så är det ett fynd som mycket riktigt har vunnit många priser och det är ett mycket kompetent program.

 

Återigen så skriver du om saker som du uppenbarligen inte har en aning om.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Munthe]Ok. Vi bortser från att jag tycker att programmet är en leksak (trots att det titulerar sig "Pro") och saknar alla viktiga egenskaper ett icke-linjärt verktyg behöver.

 

Så här tycker PC Mag: "Applying effects not as intuitive as it should be. So-so titling features. Imperfect chroma-key function."

 

Vilket ju är precis tvärtemot det du just skrev, Per.

 

Hur tusan kunde du misslyckas att fånga video med Premiere Pro??? Att du inte gillar Pinnacle förstår jag. Urkassa produkter. Och varför Avid köpte upp dom är ett mysterium. Det måste finnas någonslags långsiktig strategi bakom att dom vill sätta sitt varumärke på ett av branschens mest notoriskt avskydda produktnamn. För mig är Pinnacle företaget som la ned Commotion - ett av världens bästa verktyg för masker och compositing (då det begav sig). Pinnacle köpte programmet och fattade aldrig vad dom ägde.

 

En viktig bra sak att tänka på när man väljer att satsa på ett program (även om det är enkelt och billigt) är att titta efter om programmet har en användarbas. Användare hjälper varandra med problemlösningar (program som kostar under en tusing har i regel ingen support att erbjuda) och pushar utvecklaren i rätt riktning. Vegas, Avid, FCP/Express, iMovie, Premiere Pro/Elements och några till har enormt bra uppslutning av duktiga användare. Gör man en sökning på de största forumportalerna på nätet för kreativa videoanvändare så får man inga eller några enstaka träffar på programmen från Magix. Det i sig hade inte betytt att programmet var dåligt om det inte vore för att det har existerat längre än FCP utan att skaffa sig en användarbas.[/citat]

Jag tror inte Du öppnat Magix och ännu mindre testat det!

Då hade Du vetat att deras Bluebox funkar på vilken färg som helst, att Du kan manipulera bilden och effekter precis hur Du vill.

Användarforum har funnits sedan början och består av väldigt kunnigt folk som gärna hjälper n ykomlingar både på Engelska, Tyska, Franska, Holländska och en rad andra språk.

http://support.magix.net/boards/magix/index.php?c=1

 

Hur Du kan dömma ut programmet så totalt bara för att en tidning skrivit något som inte är sant begriper jag inte, men OK Du arbetar i en annan värld än vi vanliga hobby-semi-pro-klippare så Dina åsikter är egentligen inte relevanta här, fast de ger en väldigt fel signal till dem som frågar.

Innan Du säger att något är "skit" och totalt värdelöst bör Du ha lite mer kött på benen och kunna peka på vad som är dåligt, annars blir Du inte trovärdig.

Och Du kan inte vara negativ på att programmet saknar vissa specialgrejor som proffsprogram för 10.000-tals kronor har då programmet kostar under 1000,-. Magix har massor av proffsfinesser som andra program inte har så det ger användaren en massa extra som inte finns i liknande program. Magix finns på Engelska, om Du inte kan Tyska, även om Du inte får den senaste versionen. Den testar vi tysktalande.

-Per

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Vandraren]Problemet är inte att du påstår massa saker, problemet är att folk tror på vad du säger om saker....

...Återigen så skriver du om saker som du uppenbarligen inte har en aning om.[/citat]

 

En sak som inte är helt försumbart i vem som har störst trovärdighet: När jag kollar presentationen för dig och för Per så står precis ingenting. Kör jag google på vandraren och per lind finner jag inte särkillt mycket som identifierer eller antyder någon CV (därmed betyder det inte att det inte finns).

 

Martin har en fullständig presentation av sig själv här på forumet. Kör jag google på martin munthe så blir det en hel del träffar. Så vem skall jag tro på?

 

Kan nån förklara det för mig?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse][citat=Vandraren]Problemet är inte att du påstår massa saker, problemet är att folk tror på vad du säger om saker....

...Återigen så skriver du om saker som du uppenbarligen inte har en aning om.[/citat]

 

En sak som inte är helt försumbart i vem som har störst trovärdighet: När jag kollar presentationen för dig och för Per så står precis ingenting. Kör jag google på vandraren och per lind finner jag inte särkillt mycket som identifierer eller antyder någon CV (därmed betyder det inte att det inte finns).

 

Martin har en fullständig presentation av sig själv här på forumet. Kör jag google på martin munthe så blir det en hel del träffar. Så vem skall jag tro på?

 

Kan nån förklara det för mig?[/citat]

Tja, vad vill Du veta?

Du kan ju alltid ringa på 0582/51090 så kan vi diskutera, det kanske ger mer än att skriva några ord i en CV?

Jag är ingen Ingemar Bergman om Du trodde det. Jag sysslar med resedokumentärer men framförallt dokumenterar lokaltrafik världen runt som jag ger ut på DVD och VHS.

 

Vill Du tro på det Munthe säger så är det Ditt beslut, meningen är att man skall väga för och emot och få en egen uppfattning men hur man kan döma ut någonting så totalt som vissa på detta forum gjort utan att ha kollat in vad det är man dömer ut är verkligen konstigt.

Man kan inte heller vifta bort alla stora facktidningars tester där Magix vinner år efter år. Vad säger att Munthe vet bättre än dessa bara för att 1 tidning dömt ut det. Det har förresten även alla svenska tidningar också utom DigitalVideo. Är Munte enväldig domare som vet bässt bara för att han har en fullskriven CV?

 

Jag har i alla fall försökt med andra program tills jag fann vad som stämde in till 100% med mina krav.

Munthe är säkert väldigt duktig på mycket men vad jag erfar, efter alla hans kommentarer, så är han proffs och arbetar med program och material i hundratusenkronorsklassen vilket knappast kan passa som referens i 1000-kronorsklassen.

Pratar man i termer som Pinnacle och liknande är det inte rättvist att rekommendera Premiere som förmodligen är en ouppnåelig dröm för många.

Rättvist är att ladda ner en demo och kolla in programmet och ställa frågor om man inte förstår - innan man säger att det är "skit".

 

Om detta har något med trovärdighet för att man har en tätskriven CV vet jag inte men det kan kanske gorse svara på?

 

-Per

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Per Lind]Tja, vad vill Du veta?

Du kan ju alltid ringa på 0582/51090 så kan vi diskutera, det kanske ger mer än att skriva några ord i en CV?

[/citat] Nja, jag tänker inte gå i polemik med dig om vilket program som är bäst. Jag har ingen aning, och så viktigt är det inte så jag behöver ringa dig. Men tack i alla fall.

[citat=Per Lind]Vill Du tro på det Munthe säger så är det Ditt beslut...han har en fullskriven CV? [/citat] "Att tjafsa på internet är som att tävla i handikapp OS. Även om man vinner så är man ändå efterbliven"

Nej, jag sa inte någonstans att jag tror mer på den ena eller den andra.

[citat=Per Lind]Om detta har något med trovärdighet för att man har en tätskriven CV vet jag inte men det kan kanske gorse svara på?[/citat]

Just precis. Hur vet jag att du inte är 11 år och enbart pratar fullständigt nonsens? Det här väl hänt förut att diskussionerna gått höga ända tills man inser att man snackar med en kandidat för handikapp OS. Om du någonstans berättat vem du är, hur gammal du är och vilka intressen du har så är det mycket lättare att värdera dina synpunkter. Inte så konstigt. Så funkar det i många andra forum jag är med i.

 

Nu har du berättat du gör resedokumntärer. Toppen. Det visste jag inte innan. Att Martins produktioner finns att köpa på discshop visste jag redan sen innan. Hänger du med? Det spelar alltså en viss roll, och är en fråga om hyfs på internet.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Vandraren]Vissa av dina påståenden förtjänar inget annat ord än just NONSENS

 

Problemet är inte att du påstår massa saker, problemet är att folk tror på vad du säger om saker.

 

Vi hade tidigare en "debatt" om Vegas som du skrev bara var skräp och inget att ha.

Månadens nummer av TM tar upp ämnet HDV och vilka program som är kompetenta att redigera med och där tar man upp bl.a Vegas 6 som ett av dom.

Redan version 4 av Vegas köptes av Norsk TV (20 licenser) just för att det är ett väldigt bra IN-HOUSE program.

 

Den här gången skriver du att Magix är ett lekprogram, återigen så pladdrar du en massa skräp.

 

För dom pengarna som Magix MEP 10+ kostar så är det ett fynd som mycket riktigt har vunnit många priser och det är ett mycket kompetent program.

 

Återigen så skriver du om saker som du uppenbarligen inte har en aning om.[/citat]

 

Och om du vore det minsta lilla kompetent och inte bara åt info som TM serverar dig så skulle du veta att det idag inte finns ett enda program ute på marknaden som redigerar HDV bra. Vi väntar alla på ett program som fixar det att jobba med formatet sömlöst.

 

Vad är det som är så speciellt med att redigera HDV med Vegas? Det hackar, har kackig preview och batch eller conforming kan man ju glömma. Saker som man normalt väntar sig av en vanlig DV-redigering. HDV-formatet är inte väl integrerat i något system ännu. Enda orsaken till att Norsk TV köpte 20 licenser av Vegas är nog att Connect HD från Cineform bara kostar en tredjedel av vad deras Aspect HD för Premiere Pro kostar. Annars hade dom nog valt Premiere Pro eftersom alla riktiga redigerare föredrar Avid/FCP/Premiere Pro-paradigmen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Snälla Per. Sluta påstå att Magix vinner alla stora facktidningars tester år efter år. Vad får du det ifrån? Vet du vad en facktidning är?

 

Senaste NAB vann bland annat Axio-systemet från Matrox som bygger på Premiere Pro. Det är "fack".

 

Tidningar som flashar konsumentelektronik (oftast finansierad med konsumentannonsering) och ger Magix fyra och ett halv smultron är inte fackpress.

 

Det här är några exempel på facktidningar:

http://www.digitalproducer.com

http://www.broadcastengineering.com/

http://www.broadcastingcable.com/

http://www.millimeter.com

http://www.creativecow.net

 

och sedan finns såklart SMPTEs publikationer och http://www.editorsguild.com

 

Och sist men inte minst är det så att jag tror att du underskattar de som använder det här forumet. Jag tror att det finns massor av unga människor här som drömmer om att jobba med film och TV och som vill lära sig mer om tekniken bakom det hela. Insteget med ett första program är ett viktigt steg. Du kanske skiter i att ditt program inte används av proffs ens på skissnivå - det är jag inte så säker på att andra gör. När jag var tonåring och drömde om att jobba med film var jag galet intresserad av hur filmkameror fungerar och hur man klippte på riktigt. Kunskap är makt. Därför är sådana här forum viktiga. vad som INTE behövs är nån som inte kan nåt som talar om för en att man inte behöver an massa proffsfinesser. Det är kontraproduktivt och bortslängd tid om man har drömmar och ambitioner.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Munthe]Snälla Per. Sluta påstå att Magix vinner alla stora facktidningars tester år efter år. Vad får du det ifrån? Vet du vad en facktidning är?

 

Senaste NAB vann bland annat Axio-systemet från Matrox som bygger på Premiere Pro. Det är "fack".

 

Tidningar som flashar konsumentelektronik (oftast finansierad med konsumentannonsering) och ger Magix fyra och ett halv smultron är inte fackpress.

 

Det här är några exempel på facktidningar:

http://www.digitalproducer.com

http://www.broadcastengineering.com/

http://www.broadcastingcable.com/

http://www.millimeter.com

http://www.creativecow.net

 

och sedan finns såklart SMPTEs publikationer och http://www.editorsguild.com

 

Och sist men inte minst är det så att jag tror att du underskattar de som använder det här forumet. Jag tror att det finns massor av unga människor här som drömmer om att jobba med film och TV och som vill lära sig mer om tekniken bakom det hela. Insteget med ett första program är ett viktigt steg. Du kanske skiter i att ditt program inte används av proffs ens på skissnivå - det är jag inte så säker på att andra gör. När jag var tonåring och drömde om att jobba med film var jag galet intresserad av hur filmkameror fungerar och hur man klippte på riktigt. Kunskap är makt. Därför är sådana här forum viktiga. vad som INTE behövs är nån som inte kan nåt som talar om för en att man inte behöver an massa proffsfinesser. Det är kontraproduktivt och bortslängd tid om man har drömmar och ambitioner.[/citat]

 

Jodå, jag vet mycket väl vad en facktidning är: En tidning som handlar om ett specifikt område. Det finns facktidningar för oss vanliga användare och det finns facktidningar för proffs. De Du hänvisar till är tidningar för de som lever på filmproduktion och de ger inte oss vanliga ett dugg. De jag hänvisar till är för oss hobby- och semiprofilmare.

Om Du kunde sänka Dig till vår nivå så är facktidningar sådana som den engelska Digital Video och den tyska Videoaktiv Digital och den svenska Digitalvideo.

 

Eftersom Du är proffs tycker jag inte att Du skall blanda Dig i frågor som rör konsumentnivå då Dina svar snarare förvillar än hjälper.

Du hänvisar till proffsprodukter i 10-100.000-kronorsnivån vilket aldrig kan jämföras med ens semipro-produkter i 1000-5000-kronorsklassen.

Är Du så naiv så Du tror att folk som övervägen vilken version de skall köpa av Pinnacle för 600,- ens tänker tanken att lägga 10.000 på Premiere?

 

Detta forum kan vara en perfekt inkörsport till filmproduktion i alla dess former men med Dina nedlåtande svar på allt som inte kostar 100.000 är inte roligt. Alla har inte förmånen att få arbeta med proffsgrejor vare sig det gäller kameror eller redigeringsprogram.

Med Magix har man en väldigt fin möjlighet att göra allt det där som Du kan i Ditt Premiere men till en bråkdel av priset. Vi kanske inte har alla inställningar och konstiga kontaktingångar men vi som filmar med Hi8, VHS, S-VHS och DVD

och överväger om vi skall ha Pinnacle eller inte, för oss är Magix ett fullvärdigt alternativ som till väldigt liten kostnad ger mycket mer.

 

Om det är under Din värdighet att testa saker innan Du rackar ned så kan Du i alla fall låta bli att skriva i sådana trådar som handlar om konsumentnivå.

Vi vet vad Du tycker men alla har inte de ekonomiska resurser som Du tycks ha och vi är jätteglada att Magix finns som ger oss möjligheten att vara kreativa till ett överkomligt pris.

 

-Per

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse][citat=Per Lind]Tja, vad vill Du veta?

Du kan ju alltid ringa på 0582/51090 så kan vi diskutera, det kanske ger mer än att skriva några ord i en CV?

[/citat] Nja, jag tänker inte gå i polemik med dig om vilket program som är bäst. Jag har ingen aning, och så viktigt är det inte så jag behöver ringa dig. Men tack i alla fall.

[citat=Per Lind]Vill Du tro på det Munthe säger så är det Ditt beslut...han har en fullskriven CV? [/citat] "Att tjafsa på internet är som att tävla i handikapp OS. Även om man vinner så är man ändå efterbliven"

Nej, jag sa inte någonstans att jag tror mer på den ena eller den andra.

[citat=Per Lind]Om detta har något med trovärdighet för att man har en tätskriven CV vet jag inte men det kan kanske gorse svara på?[/citat]

Just precis. Hur vet jag att du inte är 11 år och enbart pratar fullständigt nonsens? Det här väl hänt förut att diskussionerna gått höga ända tills man inser att man snackar med en kandidat för handikapp OS. Om du någonstans berättat vem du är, hur gammal du är och vilka intressen du har så är det mycket lättare att värdera dina synpunkter. Inte så konstigt. Så funkar det i många andra forum jag är med i.

 

Nu har du berättat du gör resedokumntärer. Toppen. Det visste jag inte innan. Att Martins produktioner finns att köpa på discshop visste jag redan sen innan. Hänger du med? Det spelar alltså en viss roll, och är en fråga om hyfs på internet.[/citat]

 

Man behöver inte lägga ut allt men jag skriver under eget namn vilket inte så många törs, undrar varför?

Om jag vore 11 år, vad har det med saken att göra? Det är väl innehållet som räknas?

 

Mina filmer säljs bl.a hos Spårvägssällskapet i Stockholm, om det nu är så viktigt att veta.

Det är väl inte mängden som räknas?

 

Om Du tycker Munthe verkar seriös så vet jag inte vad jag skall tro om Dig.

Är man seriös går man som duktigt proffs inte in i en diskussion som handlar om Pinnacle på konsumentnivå och talar om att man istället skall satsa 10.000 på Premiere på proffsnivå. Det kan man göra i ett senare skede när någon börjar diskutera proffsprogram.

Man skriver heller inte att något är "skit" för att en engelsk proffstidning för yrkesarbetande skrivit att man inte kan jobba med blue-screen.

Man skriver inte att något är "skit" utan att precisera varför man tycker så.

 

Jag är inte ute för att "vinna en batalj" utan för att tala om för oss glada amatörer och semiproffs att det faktiskt finns andra program som är värda att testa. Att Pinnacle inte är bra, det vet vi av alla inlägg och av egna tester, men varför tracka ned på något som man inte vet ett dugg om och som verkligen är ett alternativ till proffsprogrammen - men på konsumentnivå.

 

Jag får mindre och mindre förtroende för Munthe ju mer han skriver och för mig är han inte seriös.

Han är nog väldigt duktig på sitt område men låt honom stanna vid sådana trådar där han kan hjälpa till med sitt kunnande. När han skriver om sina facktidningar och program i en tråd som handlar om Pinnacle, då blir det bara blöjligt.

-Per

 

 

Om Du tycker Munthes

Länk till kommentar
Share on other sites

Magix är säkert bra för de med konsument kameror.

Men Munhte ger ju exempel på gratis, 0kr, program. Inte 10000kr program.

Jag tror ni är så oöverens att det är lika bra att lägga av. Ni kommer aldrig komma överens.

Nar det gäller Premiere så finns det ju för konsumenter med normala plånböcker och behov. Då heter det Premiere Elements. Inte gratis som Avid FREE DV.Men prismässigt konkurerande med Magix, Pinnacle och Vegas.

Jag tror att det är en fråga om vana och om det fungerar bra så är man nöjd med det man har.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Per Lind]Man behöver inte lägga ut allt men jag skriver under eget namn vilket inte så många törs, undrar varför?[/citat] Jag vet inte vem du syftar på. Mitt namn finns att läsa under min profil. Alla rutor som gick att fylla i står där. Jag har till och med bild på mig själv.

[citat=Per Lind]Om jag vore 11 år, vad har det med saken att göra? Det är väl innehållet som räknas?[/citat] Jag behöver inte upprepa mig. Se förra inlägget.

[citat=Per Lind]Mina filmer säljs bl.a hos Spårvägssällskapet i Stockholm, om det nu är så viktigt att veta.[/citat] Det är väl proffsigt? Gratulerar. Jag tänker inte ta den äran från dig.

[citat=Per Lind]Om Du tycker Munthe verkar seriös så vet jag inte vad jag skall tro om Dig.[/citat] Blanda inte in mig. Jag har aldrig gjort anspråk på att vara varken regisör, filmare, eller något annat. Det får stå för dig själv.

[citat=Per Lind]Jag är inte ute för att "vinna en batalj"...[/citat] Det ser faktist så ut. Och jag tror inte att jag en enda gång har sagt att jag tror Martin har rätt eller fel. Jag kan läsa och jag kan värdera vad folk säger, med de förutsättningar som gäller. Jag tror också de flesta här på forumet är kompetenta att själva avgöra det också.

Återigen, det som överaskar är argument i stil som "rent nonsens". Nu har just du Per haft omdömmet att avstå från dessa argument, utan faktiskt gjort ett tappert försök till att argumentera. Dock förstår jag inte upprördheten. Nu har du berättat att du gör lite produktioner som finns till salu. Tack, det är svar på mina frågor.

 

Varsågoda att fortsätta slåss.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...