Gå till innehåll

manus till dokumentärfilm online!


Ads

Recommended Posts

Jag är intresserad av att läsa olika typer av manus till dokumentärfilm, helst svenska, och undrar om ngn har länk till ngt manus tillgängligt pa nätet? Har letat själv men än sa länge inte hittat ngt. Soker ocksa tips fran forumläsare pa olika former av berättarteknik till dokumentärer.

 

Tack!

Länk till kommentar
Share on other sites

Mja, beror ju lite på hur dokumentären är utformad. Jag skulle tro många filmar och filmar och filmar och sen klipper ihop'et tills det blir bra. Då tvivlar jag på att det finns nått manus. Är det undersökande dokumnetär vet man ju inte ens resultatet förän man är klar. Skulle någon känna till nått manus så är jag också intresserad.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror ändå att många skriver ihop ngn slags "treatment" före de filmar. Och det behöver fö inte vara ett manus som skrivits ihop före filmen, det kan lika gärna vara en detaljerad beskrivning av filmen som skrivits ihop efteråt. Eller en analys av en dokumentärfilm vore ocksa av intresse.

Länk till kommentar
Share on other sites

En sak jag tror kan vara bra är att försöka få tag på svenska dokumentärfilms makare. Ta reda på vem som gjort några dokumentärer du tycker om och se om du kan hitta en mailadress. Jag mailade Tom Alandh för några år sedan och lämnade mitt nummer och så ringde han mig och svarade på några frågor jag hade.

Länk till kommentar
Share on other sites

En sak jag tror kan vara bra är att försöka få tag på svenska dokumentärfilms makare. Ta reda på vem som gjort några dokumentärer du tycker om och se om du kan hitta nån mailadress.

 

Jag mailade Tom Alandh för några år sedan och lämnade mitt nummer och så ringde han mig och svarade på några frågor jag hade.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 år senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...