Gå till innehåll

ljudproblem/vindproblem


anders10

Recommended Posts

Hej!

 

Vänder mig genast till expertpanelen..!!

 

Har en röde NT-3 som jag är helnöjd med. Dessvärre så är det svårt att få

ett bra ljud när det blåser, men så är det ju med alla mikrofoner.

 

Har läst att man kan "kränga på" ganska många raggsockar (i brist på pengar..) , innan man får en märkbar försämring av ljudet.

 

Hade en gammal yllemössa liggande som jag trädde över micken och satte fast med gummiband! Funkar fantastiskt mot vindbyar och ljudet är klart och fint. Dock kan det emellanåt höras ett svagt brummade ljud. Mycket irriteradnde för örat.

Vad kan vara fel? Kan det bero på att mössan sitter för hårt fastklämd mot micken?

Jag vet att det är en svårknäkt fråga, men här finns så många duktiga filmare

så det kan vara värt att höra efter i alla fall!

Någon som vet?

 

Vänligen

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Om det bara uppstår när det blåser så beror det säkert på att endel vind ändå går igenom. Om det ligger långt ner i registret så kan du nog få bort det mesta genom att skära bas. Annars får du väl kränga på en mössa till å se om det blir nån skillnad :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Man får väl anta att du i filmarläget kör med batteri i micken. Det händer faktiskt att batteriet kan ge från sig diverse oljud. Så varför inte testa ett annat. Kanske till och med ett annat märke. Knappast troligt att brummet ligger där, men det kan ju vara värt att pröva.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...

När man filmar utomhus är det alltid bra att ha någon form av vindskydd på micken. Typ skumgummiboll (clownnäsa), pälsfodral (död katt) eller om det blåser väldigt mycket kan jag rekommendera att testa att trä på en kondom (på micken). Man kan kombinera detta med de två första. Ta en utan glidmedel.

 

 

/J

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...