Gå till innehåll

Explosion


anden88

Recommended Posts

Adobe after effects kan man göra mycket mer i, Alam Dv är bara "Bilder" som man lägger över själva videon. Jag gillar inte alam dv, men det är bra för nybörjare som vill ha snygga effecter utan för mycket besvär.

 

3d studio max är nog inte så bra att göra explosioner i, tror jag men vet inte eftersom jag inte har det. Men det är ju ett 3d program.

 

Personligen gillar jag After effects, men där är det svårt att göra explosioner "från scratch". Men det finns en rolig effect som heter shatter där man splittrar en bild ock det flyger åt alla håll. Kombinera det med en explosion från www.detonationfilms.com blir det nog snyggt.

 

 

/Erik

Länk till kommentar
Share on other sites

det är ju inte alls bara "bilder" man lägger till. Det är ju korta animeringar som man kan placera var som helst. Pistol-flashar, explosioner... allt! Dessutom finns det massor av plug-ins på deras hemsida. Om man då dessutom använder sig av bluescreen kan man ju få det jättesnyggt! Det är relativt billigt också.

Adobe after effects har jag inte hört någonting om så jag vet inte hur det fungerar.

Som sagt: Var får man tag på det och vad kostar det?

Länk till kommentar
Share on other sites

När jag menar "bilder" under situationstecken menar jag bilder, video ect och det att man kan placera det var som helst kan man göra i vilket videoredigerinsprogram som helst. Det enda som jag kanske skulle vilja köpa alamdv för vore "bilderna" av explosioner, muzzle flashes ect.

 

Men visst, mitt "bilder" under sitautaionstecken kanske inte blev så bra.....

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Bättre att göra en miniatyr explosion mot svart bakgrund som du keyar ut sen. Blir mer organisk än de i 3d program. Sen kan du sakta ner den så ser den större ut. Personligen gillar jag inte färdiga effekter som i program som Alarmdv2 men kan va kul för nybörjare att faktiskt får bra resultat.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 7 månader senare...

[citat=lilla_farbrorn][citat=gogg][citat=anden88]är det någon som har AlamDV2???[/citat]

Jag har alamdv2 ska uppgradera till dv3 nu[/citat]

 

Det går väl inte än.. eller?[/citat]

 

Oj skrev jag nu... Menar när det kommer vilket är nästa månad :d

Länk till kommentar
Share on other sites

studentversionen får ej användas för kommersiellt bruk.. men det e ju ändå bra för att bli riktigt bra på 3dsmax tar år. dock används ej 3dsmax speciellt mkt i filmer. det är onödigt krångligt osv (jag har använt det i flera år men e inte så bra på det än). ända anledningen att använda det är om man är van vid det (kan det). ska ni dock börja använda ett 3d program så är nog maya det ni ska satsa på

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

För oss Mac-användare så finns ju ett nytt program ute med samma funktioner som After Effects fast en del tusenlappar billigare. Det är Apple's Motion jag pratar om såklart! Det verkar vara det självklara valet i alla redigeringshyllor. Får se om man lyckas få tag på det via pappas jobb. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Lasse_laser]Max är inget vidare alls på explosioner, men jag kan dock rekommendera Discreets Combustion om ni vill göra explosioner.

Iofs också rätt dyrt men inte om man är student som jag :)

 

Bara för sakens skull så tycker jag bättre om Max än Maya.[/citat]

 

3Ds MAX är bara ett verktyg! Är du tillräckligt duktig kan du göra otroligt snygga explosioner. Är det dom färdiga partikeleffekterna du menar i combustion? isf tycker jag att dom är lite tråkiga! dom är ju i 2d. Bra om man inte kan MAX eller har brottom.

Länk till kommentar
Share on other sites

Får allt hålla med om att 3DS Max inte direkt är nåt vidare på explosioner. Visst kan man säkert få till det snyggt om man lägger ner mycket tid på det, men det man kan få ut av combustion sparar ruskigt mycket tid och ser ändå schysst ut.

Bara renderingstiden det tar att få ut partikelexplosioner i 3DS Max gör att jag väljer bort det.

 

Tror inte det finns nån universal lösning eller nåt ultimat explosions-skapar program (har inte stött på nåt iaf). Däremot kan det bli grymt snyggt genom att kombinera tekniker i olika program. Allt beror ju på vad man ska ha explosionerna till och vilka (realistiska) krav man ställer på kvallitén.

 

Finns iofs en bra tumregel, går det att göra i verkligheten blir det bäst... sen kan man använda valfria program att förstärka effekten och göra den ännu bättre.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vi måste nog bena ut vad en explosion är.. Räcker det med ett snyggt eldmoln och rök kan jag hålla med om att combustion är smidigt.. Vill man ha massa bråte som slungas ut och studsar/krossas realistiskt mot föremål behövs det tyngre grejer för att simulera tex gravitation.

Länk till kommentar
Share on other sites

Precis därför jag tycker dt bästa är att kombinera tekniker från olika program.

 

Bråte som slungas ut ur explosionen kan ett 3D program klara utmärkt, eldmoln och rök däremot låter jag hellre ett compositing program sköta. Sedan kan man kombinera bilderna å få snygga resultat.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=lilla_farbrorn]Alltså.. vad är bäst för specialeffekter?

 

De flesta säger att Adobe After Effects är bäst. Var får man tag på det och vad kostar det? Funkar det för pc?

AlamDV verkar jättebra tycker jag. Men schönis sa att det bara var bra för nybörjare. Vad är det för skillnad?

3dStudio MAX - var får man tag på det? Kostar det 30.000+ som ronnie sa? Om ja, hur fan har ni råd med det?[/citat]

 

After Effects har vi i skolan, vart du kan köpa det vet jag inte riktigt me fråga runt i nån datorbutik inärheten där du bor. After Effects 6.5 pro (senaste) kostar $999.00

 

Jag har inte testat AlamDV så jag vet inte vad det är för skillnad på det och After Effects, men senaste versionen After Effects funkar jättebra tillsammans med premiere, photoshop, audition, och encore, och jag antar att AlamDV är betydligt billigare än AE.

 

3dStudio Max är ett 3d program och är inte avsett för effecter om de inte är just 3d animeringar. Så då skulle jag säga att After Effects är bättre p special effecter än 3dStudio.

Jag kikade lite snabbt på Discreets hemsida och fick fram att 3ds max 6 kostar 121.00€ (Det är möjligt att det jag kollade fel så kika själv på http://www.discreet.com)

 

EDIT: hade visst missat att läsa en sida... förlåt...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...