Gå till innehåll

Explosion


anden88

Recommended Posts

After effects för nybörjare??.. Vi måste hålla isär begreppen lite här. man kan inte gämföra after effects som är ett post processing program med ett renodlat 3d program som 3ds max. Dessutom tycker jag att begränsningen inte sitter i programmen utan i huvudet.. Se bara på alla filmer som gjordes innan avancerade datoreffekter.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=bouveng]Fyll en cylinderformad behållare med 2 liter bensin, ladda i botten med valfritt fjärrutlöst drivmedel.[/citat]

 

Nja, händer tyvärr inte möe mer än att det tar fyr, för att bensin ska explodera så krävs det syreblandade ångor, i flytande form så brinner det bara.

Föreställ dig hur en zippo skulle reagera annars ;)

 

Om man däremot bränner av knallgas (väte & syre ungefär lika delar) i samma burk så kommer det bli ett jävla eldhav, men det lär vara farligt nåt så in i h*****e om man inte VERKLIGEN vet vad man gör......

 

Bäst resultat blir det om man kan ha en ballong eller liknande med gnisttråd & knallgas fixerad i botten, då ryker garanterat varenda droppe bensin, men jag rekomenderar det fortfarande inte då det är halvt omöjligt att avgöra hur långt bensinen kommer förflytta sig innan den är helt utbränd/landar.

 

....skolan kunde vara bra till mycket....*host* ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Att göra en egen explosion när det bara gäller amatörfilm och man inte heller är någon eld/bomb expert är väldigt farligt, inte minst för dig själv och alla andra utan också för omgivningen, tänk om något omkring tar eld...

 

Jag rekommenderar inte alls att man gör detta sjäkv i någon form så alternativen är ju på datorn, men som sagt är det väldigt dyrt så det som finns kvar är att ställa sig frågan,

"Är det verkligen nödvändigt att visa explosionen i bild?"

Länk till kommentar
Share on other sites

Man kan projicera en explosion med en projektor, och låta explosionen reflektera sig i något, lacken på en bil, en fönsterruta, ett par solglasögon eller ögat på en medverkande. Litet minitips.

 

Jag kommer nog aldrig göra en film som innehåller någon explosion. Men iaf.

Så hade jag nog gjort.

 

/Johan

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Christian van Caine]Nja, händer tyvärr inte möe mer än att det tar fyr, för att bensin ska explodera så krävs det syreblandade ångor[/citat]

 

Som jag skrev så skulle man aptera drivmedel i botten av mörsaren. Då antänds och slungas bensinen uppåt i ett prydligt eldklot.

 

BONUSURL: http://www.pyrosmalandskrutbruk.se/files/Artnr_611_Drivladdning_Zinkit.avi

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...
  • 1 år senare...

Hur mycket bomber ska ni tillverka för denna tråd som inte tillhör effekter på inspelningsplatsen. Det är digitala effekter och till det behöver ni inte bensin, patronhylsor och krut, eller ?

Ursäkta-även jag har lätt att halka omkring. Skriva som man tänker.

När det gäller After effects, finns flera tidigare trådar om priser och aktuella studierabatter. (studielicenser FÅR användas kommersiellt)

Mr Man har rätt att ni ska skilja på 3D-program och AE.

 

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Måste komentera angående att 3dmax inte klarar av explosioner och effekter bra,

 

detta är naturligtvis inte sant alls, 3dsmax används väldigt mycket i filmer för att göra just explosioner. Finns en plugin till max som heter Afterburn och är bland den bästa på marknaden för att göra volumetrisk rök och realistiska explosioner, användes till både Superman och även en del till Matrix filmerna plus en massa andra Hollywoodfilmer.

Dock så är ju det ju oftast inte så att man "bara" gör cg explosioner till filmer, utan oftast är det riktiga som spelas in på plats och sedan kanske kompleteras med cg effekter för att få önskat resultat.

 

Angående att göra explosions effecter i AE så är denna möjligthet nästan minimal. Det du kan göra i AE är att composita in filmade riktiga explosioner och då går det att få bra resultat men enbart som "effect skapare" är AE inget att ha och är inte ens gjort för att göra det.

 

Så tipset är att om du vill göra "Digitala Explosioner" så lär dig lite om AE, hitta filmade explosioner (finns att köpa på div hemsidor, finns även en del gratis) och lägg sedan in dom i din film.

Sedan kan det ju vara bra att tex filma någon sort rök eller debri explosion på plats så att det smälter ihop bättre med dom digitala effekterna.

Finns inget "lätt" sätt att göra det om du vill att det ska bli bra.

 

och ja, har du varken tid eller lust att lära dig AE eller hur du överhuvudtaget gör för att lägga in effekter i film, så är väl AlamDV ett väldigt lätt och billigt program för att få jobbet gjort, dock så blir ju resultatet inte direkt jättebra men.

 

det var allt

//Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Alltså.. vad är bäst för specialeffekter?

 

De flesta säger att Adobe After Effects är bäst. Var får man tag på det och vad kostar det? Funkar det för pc?

AlamDV verkar jättebra tycker jag. Men schönis sa att det bara var bra för nybörjare. Vad är det för skillnad?

3dStudio MAX - var får man tag på det? Kostar det 30.000+ som ronnie sa? Om ja, hur fan har ni råd med det?

 

Adobe After Effects är nog bäst egentligen.

Däremot kan jag nästan ingenting om det och använder själv AlamDV2. Det är värt att prova på eftersom det är helt gratis och väldigt simpelt. 3DStudioMax är hur dyrt som helst, det kanske t.o.m kostar 30.000 kronor...

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...