Gå till innehåll

Explosion


anden88

Recommended Posts

Jag har sett att det går att göra med ett effektfilter i Adobe After Effects. Vet dock inte hur resultatet blir. Det lär knappast vara nån eld eller så utan bara splitter.

After Effects är dock inget billigt program, men om du hittar nån som har det så testa.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
  • 3 veckor senare...

Hur gör man om man vill ha en riktig explosion...

Känns lite dumt att använda en seriös bomb...det blir så svårt att hitta nya skådisar efter varje tagning... ;-)

Nån sorts filmtrick?

En ofarlig bomb?

Jag vet inte utan läger ut det till allmän förfrågan...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...

men om man vill göra specialeffekterna på plats, med riktiga, fysiska effekter...

Jag är senior och vi har tidigare pysslat med en hel del pyrotekniska effekter men inget som man vill ha en dyr kamera i närheten av...har någon några andra, mindre "explosiva" idéer till att skapa snygga explosioner men som fortfarande ser snygga ut...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...

Vi tillverkar "bomber" och andra specialeffekter för filmer och andra evenemang. Vi tillverkar ofarliga "bomber" i alla storlekar och prisklasser. Därför kan vi erbjuda nybörjar bomber för under 200 kr. Vi gör även 3D animerade intron till filmer. Exempel på bomber och intron finns på våran hemsida. Våran nya hemsida är under konstruktion men kommer att vara färdig inom kort. Har ni frågor eller vill ha mer information så mejla till scholss@hotmail.com

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...
  • 4 månader senare...

Annars så kan man ju använda gamla hederliga och bästa bluescreen-knepet. Under denna adressen kan man hitta filmer med explosioner filmade med grön, svart och blå bakgrund;

http://www.detonationfilms.com/free_stuff.htm

 

Jag kan länka till mitt första bluescreen-klipp. Den dagen jag gjorde detta klippet hade jag nyss lärt mej hur man gör med blue-/greenscreen. Jag har försökt fått det att se ut som att det exploderar alldeles framför kameran. Det hackar till på slutet, men det är bara för att jag fick "dropped frames" i Final Cut när jag skulle exportera till kameran.

 

Explosions-klippet: http://www2.hemsida.net/madthings/Explosion.wmv

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej jag laddade helt enkelt ner filmerna ifrån Detonationfilms och fixade i datorn som man ska göra. Enkelt och snyggt! ;)

 

Själv så tycker jag att blue-/greenscreen är det bästa sättet för effekter över huvudtaget. Det är "in-real" och lätt att fixa. AlamDV blir det så konstiga effekter om man använder. Allmänt overkliga och onödigt stora. Även om man förminskar så ser det ju fult ut med en atom-bombs flamma i mini-format. Men om du vill ha AlamDVså finns följande explosions-effekter:

 

http://fxhome.com/alamdv2/plugins/list.php?cat=40

Länk till kommentar
Share on other sites

Alltså.. vad är bäst för specialeffekter?

 

De flesta säger att Adobe After Effects är bäst. Var får man tag på det och vad kostar det? Funkar det för pc?

AlamDV verkar jättebra tycker jag. Men schönis sa att det bara var bra för nybörjare. Vad är det för skillnad?

3dStudio MAX - var får man tag på det? Kostar det 30.000+ som ronnie sa? Om ja, hur fan har ni råd med det?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...