Gå till innehåll

köpa & framkalla Super8 ?


beyondMyth

Recommended Posts

Tjena hej igen! :)

 

tänkte jag skulle skicka ut frågan här för det verkar finnas en hel del kompetent folk som hänger i detta forum! :)

 

min fråga, denna gången, är var man kan köpa den nya Super8 filmen (Kodachrome 64T tror jag den heter..) och var kan man framkalla den i dagsläget? finns det något Svenskt ställe ännu? närmaste ställe? billigaste?

 

Tack på förhand.

 

//Benny.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Ringde och pratade med Kodak Sverige själv för någon knapp vecka sedan (har själv precis införskaffat en gammal sovjettillverkad Zenit Quartz 1X8S-2, eller KINOFLEX, för att träna på).

 

Deras svar att man kunde gå in på vilken återförsäljare av Kodak-film som helst, alltså en vanlig fotoaffär, och beställa Ektachrome 64 (KODAK EKTACHROME 64T Color Reversal Film 7280) genom dem. Man var dock tvungen att skicka filmen till Tyskland för framkallning.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=TomStac]Man var dock tvungen att skicka filmen till Tyskland för framkallning.[/citat]

eller något annat land där det finns ett lab förstås. tyskland kanske är närmast, men det finns i holland, frankrike och usa också bland annat. england är på gång såvitt jag hört. "det har varit tal" om det på ett icke namngivet lab på torsgatan i stockholm också men fan trot.

 

andec säljer film med framkallning inkluderat. verkar bli någon krona billigare så, men deras internationella priser och frakt förvirrar sjukt mycket. jag har köpt varor och tjänster från dem dussintals gånger och man vet aldrig innan ens om de tänker dra moms eller inte...

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=TomStac]Ringde och pratade med Kodak Sverige själv för någon knapp vecka sedan (har själv precis införskaffat en gammal sovjettillverkad Zenit Quartz 1X8S-2, eller KINOFLEX, för att träna på).

 

Deras svar att man kunde gå in på vilken återförsäljare av Kodak-film som helst, alltså en vanlig fotoaffär, och beställa Ektachrome 64 (KODAK EKTACHROME 64T Color Reversal Film 7280) genom dem. Man var dock tvungen att skicka filmen till Tyskland för framkallning.[/citat]

 

Jag var hoss kodak idag. De sa att de hade slutat sälja super8 då det inte gick bra. Så de har lålt all film och tillverkning till ett annat företag, vet inte vilket..

Så ja vetefan...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=damtralla]Jag var hoss kodak idag. De sa att de hade slutat sälja super8 då det inte gick bra. Så de har lålt all film och tillverkning till ett annat företag, vet inte vilket..

Så ja vetefan...[/citat]

 

Suck... Det var antingen en okunnig prao-elev eller annars bara oduglig anställd bakom disken som svarade uppåt väggarna fel.

 

Det är inget du kan räkna med att de har på hyllan i butiken, men de kan beställa det. Kodak har INTE slutat med super8 filmer. Säger de det så stå på dig.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Uppsala BildTeknik]Kodak har INTE slutat med super8 filmer.[/citat]

 

Nej verkligen inte! De har ju till och med förra året kommit med en bättre film till Super 8; de skrotade det gamla Kodachrome 40 och gick upp i hastighet till Ektachrome 64 istället. Ringer du till Kodak, Damtralla, kommer du få ett annat svar än det du fick över disk.

Länk till kommentar
Share on other sites

nja, det är inte så säkert. super 8 (k40) distribuerades tidigare av samma del av kodak som säljer stillbildsfilm, men inte längre. nu måste man vända sig till "entertainment imaging" och de distribuerar nog inte till vanliga butiker. ring henke råssmo eller irene sandström (vi är inte släkt) på kodak eller vänd dig till en återförsäljare som säljer 16 och 35mm-film.

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Hans-Gunnar Olsson]Ersättningsfilmen med en annan ljuskänslighet, går den att nyttja i en o-modifierad super-8 kamera eller blir det problem med exponeringen? [/citat]

 

Vad jag har förstått skall Ektachrome 64 också vara anpassad för inomhustagningar så utomhus är du tvungen att använda det inbyggda oranga filtret precis om med Kodachrome 40. Sedan har vissa Super 8 kameror (som exempelvis Zenits Quartz 1X8S-2) en möjlighet att kompensera för filmens känslighet så att den inbyggda ljusmätaren gör rätt mätning. Tror dock inte denna funktion finns på alla kameror.

Länk till kommentar
Share on other sites

det här vet du såklart redan men huruvida det finns tak eller inte på din inspelningsplats spelar ingen roll. jag brukar lobba för att kalla det för dagsljus respektive glödljus eller tungsten istället. hårklyverier säger ni, men det finns rätt många som blir förvirrade annars. frågor som "vad ska man ha för filter om man filmar inomhus på dagen" är alltför vanliga.

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag fick med ett par tomma påfyllningsbara sovjettillverkade kassetter för Super 8-film när jag köpte min Kinoflex (Quartz 1X8S-2). Dessa sägs vara bättre då tryckplattan är av metall (till skillnad från plast i den vanliga modellen). Dessutom kan jag tänka mig att det skulle bli något billigare. Tyvärr fanns endast ryska instruktioner med. Men när jag tittar på funktionen så verkar det vara så att man behöver en spole med film som man monterar i dessa kasetter. Är det någon som vet om man kan köpa dessa spolar från Kodak? Är det dessutom någon som vet om det finns en engelsk instruktion till hur man monterar filmen?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
  • 3 veckor senare...
  • 3 år senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...