Gå till innehåll

bra svenska skådespelare?


tuco

Recommended Posts

Vad finns det för bra skådespelare i Sverige? Typ från 25 år & uppåt. Båda könen.

Känner att jag har lite dålig koll numera på vilka som finns och skulle behöva uppdatera lite där.

Referera gärna till lite filmer de varit med i. Vilka är nya "up & coming"?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tror du hamnat lite snett på forumet ;)

eller kan det möjligtvis hör till skådespel?

 

 

I alla fall.

Ja vilka finns. I den åldern.

 

Vad är du ute efter?

Etablerade eller inte? båda?

Aktiva eller inte?

 

 

 

 

[citat=tuco]Vad finns det för bra skådespelare i Sverige? Typ från 25 år & uppåt. Båda könen.

Känner att jag har lite dålig koll numera på vilka som finns och skulle behöva uppdatera lite där.

Referera gärna till lite filmer de varit med i. Vilka är nya "up & coming"?[/citat]

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Adam88]Tror du hamnat lite snett på forumet ;)

eller kan det möjligtvis hör till skådespel?

 

 

I alla fall.

Ja vilka finns. I den åldern.

 

Vad är du ute efter?

Etablerade eller inte? båda?

Aktiva eller inte?

 

 

 

 

[citat=tuco]Vad finns det för bra skådespelare i Sverige? Typ från 25 år & uppåt. Båda könen.

Känner att jag har lite dålig koll numera på vilka som finns och skulle behöva uppdatera lite där.

Referera gärna till lite filmer de varit med i. Vilka är nya "up & coming"?[/citat][/citat]

 

Jag är säker på att tuco menar aktiva och etablerade skådisar då han NUMERA har dålig koll på vilka som finns.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är väl mest ute efter att veta vilka intressant/bra skådespelare som finns idag då jag har lite dålig koll på det. Etablerade eller då "up & coming".

Men det ska vara skådespelare med film/tv erfarenhet. Framförallt skådespelare i åldern kring ca 25-30 är intressant. Båda könen.

Länk till kommentar
Share on other sites

(Jag gissar bara)

 

PER OSCARSSON!!! (jag vill bli adopterad av honom)

Lena nyman

Tuva novotny

Peter Haber

Lena Endre

 

Saken är ju den att en bra skådespelare kan vara bra just för sin karisma. Sin röst. Per oscarsson har ju en mycket speciell röst och utstrålning. Lika så Morgan freeman (en till av mina favvosar)

Och vad heter han som spelar medecinmannen i Hem till midgård. Samt pappan i "Vi hade iallafall tur med vädret"

 

Jag ogillar dock att man i svergie har en tendens att fokusera för mycket på de kända namnen. Nya okända skådisar är minst lika bra! Se bara på Tjenare kungen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tänker ialla fall inte skälla. Jag håller nog också med. Jag vill inte mena att jag har jobbat med "kändisar" men om man inte har sett en person i så många roller eller inte alls så är det lättare att låta den personen representera just den karaktären som han/hon spelar just i den filmen.

Så även för publiken känns det nog ofta bra med nya förmågor om de är tillräckligt bra.

 

Förvisso ett relativt kasst exempel, men det senaste jag såg och det visar att detta även gäller internationella skådisar. Heat Ledger som Casanova? Det funkade någorlunda till slut men halva filmen irriterade jag mig på det.

 

Vill du ha nam? Ja vad vet jag....Gustaf Skarsgård, Tuva Novotny öh...Torkel Petersson, Eva Röse....kanske? Är inte heller direkt uppdaterad. .

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svar och förslag. Även om det är kul/intressant att jobba med nya förmågor så har det ju sina risker.

Etablerade skådespelare har ju en erfarnhet som också ger trygghet.

Sen handlar det ju även om ens egna erfarenhet, budget, krav från medproducenter osv...

Finns nog inget rätt eller fel sätt - det beror nog mer på vilket projekt det är man håller på med och vad som passar till det.

 

Lite skådis länkar:

artistkatalogen.com

agentjennyplanthaber.com

actorsagency.se

actors.fi

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Moiraine]Jag vill inte mena att jag har jobbat med "kändisar" men om man inte har sett en person i så många roller eller inte alls så är det lättare att låta den personen representera just den karaktären som han/hon spelar just i den filmen.

Så även för publiken känns det nog ofta bra med nya förmågor om de är tillräckligt bra[/citat]

 

Absolut. Han som spelade Luke i gamla starwars fick ju inga jobb just på grund av att alla bara skulle tänka på starwarsfilmerna och Luke om han var med.

Vad jag har hört i allafall.

 

Tycker vi har många ouptäckta talanger i svergie. Det är bara synd att vi är så kändisfixerade.

Länk till kommentar
Share on other sites

"Luke" var ju inte precis någon toppskådis heller...

Tycker inte att det finns så många riktigt bra etablerade svenska skådespelare. Michael Nyqvist är ett exempel, vafan är så speciellt med honom? Persbrandt är bättre, men även han är ju mycke "acting by not acting" (får ja skäll nu?).

Roy Andersson kör väl t.ex. mest med oetablerade, det funkar ju mer än finfint :)

 

- Fan vad bra ditt "intro från en novellfilm" var btw!

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med lite där faktsikt. Pehrsbrandt får jobb för att han är bra på att skrika. Men han är väl rätt bra, fasst det vinglar mycket. I Dag och Natt var han underbar, men Medecinmannen var han så överspelad och löjligt bortom allt förnuft, förutom talet i första avsnittet. That was good stuff.

 

"Intro från en novellfilm" ??

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Mikael_hs]

Fan vad bra ditt "intro från en novellfilm" var btw![/citat]

Tack Mikael_hs :)

damtralla: han menar denna:

http://www.voodoofilm.org/forum/showthread.php?t=3803

 

Både "Havanna" (novellfilmen) och "Hollywood" visades på nån filmfestival i Sarajevo för nån vecka sedan.

Tydligen helt fullt i salongen och dom fick ta in extra stolar samt att folk stod i korridoren för att kolla. Kul :)

 

"Hollywood" finns här: http://www.voodoofilm.org/forum/showthread.php?t=5548

 

Snart är nya kortfilmen "The amazing death of Mrs Müller" klar.

Det blir en märklig/bisarr film. Sen är det förhoppningsvis dags för en långfilm.

Länk till kommentar
Share on other sites

Gillaer namnet på kortfilmen. Alla svenska filmer har ju i "regel" så korta tråkiga namn. Typ "Sprängaren", eller "sökarna", eller "strandvaskaren", eller... "Dammsugaren"?

I vilket fall jävla tråkigt (just nu) med namn på mer än 2 och mindre än 5 stavelser :P

 

Titeln får mig att tänka på ngn häxa i "discworld" novellerna, bra! =)

 

Ps. Har du fått någon hjälp eller? Tyvärr inte riktigt mitt område detta

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
  • 10 månader senare...
Vissa (tex. Ulf Malmroos) påstår ju också att amatörer eller mindre kända skådespelare är lättare att jobba med och gör ett bättre jobb.

 

Jag kan faktiskt bara hålla med. (med risk för att få skäll.) :)

 

Ja, visst är det enklare att jobba med amatörer och mindre erfarna skådespelare men det krävs ju sin man/kvinna att få de att agera så det blir bra. Man måste vara skit duktig regisör för att kunna få en amatör att agera bra. Det är få regisörer som kan konsten att regisera amatörer.

 

Sen tar det ju hur långt tid som helst att hitta en amatörer som kan axla rollen.

 

när det gäller amatörer så är det nästan enbart barn,ungdommar och invandrare som får stora roller på en film. Annars satsar man på säkra kort dvs en erfaren skådespelare.

 

När en regisör vill jobba med okända skådespelare så åker castarna runt och tittar på medverkande på teater samt de som studerar skådespelari.

 

Gudgruvan är Teaterhögskolan för de flesta castare. De studenterna är eftertraktade eftersom de nästan alltid är skit bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker att vi har många fantastiskt bra skådespelare i sverige - men vi har ett stort problem. Våra skådisar är inte filmiskt fotografiska, Dom få som är det har lämnat sverige. Peter Stormare, Stellan Skarsgård, Max von Sydow osv. De skådisar som är stora i sverige får väldigt lite erbjudanden från utlandet av just den anledningen. Kollar man på många av våra största i landet så är det mycket korta uppnäsor, små ögon, låga pannor, flyende hakor osv. Allt sånt som inte är filmiskt fotografiskt. Man måste absolut inte vara snygg som skådis. Man måste bara fota bra - och det gör inte dom största i sverige (med några få undantag).

 

Etersom estetik alltid hamnar längst ned på listan över vad som är viktigt med film i vårt land så funkar det alldeles utmärkt att jobba som filmskådespelare här i kombination med att inte ha filmiskt utseende. Det är samma sak i många andra mindre länder som bara gör fula filmer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har sett Lars Lind på scen i en föreläsning om att sammarbeta med besvärliga männsikor. Han är nog mest känd för rederiet och varuhuset. När man ser en skådespelare i verkligheten göra ett nummer så häpnar man. Han låtsades gråta när scenariot anklagade honom för att vara alkolholist. Mitt i gråtet avbröt han och gjorde en utläggning i vanlig samtalston, plötsligt fortsatte han att gråta. Jag kunde svurit på att tårade sprutade. Antagligen var ögat helt torrt, men den totala illusionen var så övertygande att jag trodde att han blev ledsen "på riktigt".

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...