Gå till innehåll

Nya forum: vad vill du se?


Pace

Recommended Posts

Jag tycker att man ska ändra sidan så det blir som Whoa.nu en sida för musik med en massa forums, enkelt och snyggt och så har man en profil.

 

Kanske vi borde göra en whoa.nu fast för film.

 

Tycker ni ska besöka sidan och säga vad ni tycker. grymt tycker jag iallafall

Länk till kommentar
Share on other sites

Tycker Designen här på VoodooFilm är bättre, gillar inte alla de "småfönsterna" som på whoa.nu.

 

Fast man skulle kanske kunna utöka information i profilerna, ge lite större möjligheter.

 

Måste också berömma snabbsvars-funktionen, bra och praktiskt!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

[citat=Zarakow]Jag skulle gärna vilja få in ett ämne som:

 

Faktainsamling & Tillgångar

 

...där man kan ställa specifika frågor som t.ex. "hur det fungerar när man kontrollerar fingeravtryck", "hur en DNA-analys går till" o.s.v.

 

/H[/citat]

 

Ett researchforum typ? Låter intressant.

 

DanceK du kommer inte bli helt ensam i alla fall.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hejsan, trevligt att ni frågar vad vi vill ha eller se för forumdelar på voodoofilm.

 

Med risk för att bli tjatig hänvisar jag till http://www.voodoofilm.org/forum/showthread.php?t=6423 . Jag ser att flera har tagit upp just dokumentärdel som en önskan vilket glädjer mig. Sen om det diskuteras förklarande, iaktagande, interaktiva, reflexiva eller rent performativa dokumentärer tycker jag inte spelar så stor roll(förlåt mig om jag glömde någon). Bara alla dessa har en egen hörna där vi som inte håller på med spelfilm kan få igång diskussioner och tankar för att utvecklas.

Länk till kommentar
Share on other sites

en research avdelning hade varit trevlig somkanske kan skilja på generell research och journalistisk research. Det är ju en annan metodik så att säga med andra lagar som spelar in skulle jag tro men ajg vet inte.

 

Ett dokumentär forum vore trevlig men framför allt

 

Ett forum där alla newbie frågor kan hamna som "är Kamera YYYY bättreän XXX", "Vad är skillnaden mellan PC/MAC", "Film eller Video" "Vilken mjukvara" etc... så att man kan rensa upp från alla dessa trådar och gärna göra så att man fäster en ny tråd om kameror på den gammla. Blir lättare i sök syfte inbillar jag mig.

 

Jag stör mig inte på newbies frågor, men ibland kan det vara bra att försöka rensa upp så att det blir mer överskådligt och andra mer avancerade frågor inte försvinner in i mängden.

 

C.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag förstår Danyaelx och håller delvis med. Jag funderar bara om det kommer att råda brist på intresse för att svara på dessa newbiefrågor. Man kanske tappar en del kunniga personer på just det forumet om de inte går in så ofta där. Bara en tanke. ??

 

Å andra sidan är folk glada åt att hjälpas åt här så det kan ju lika gärna gå helt utan problem.

Länk till kommentar
Share on other sites

En liten tekninsk sak bara, vissa form har en spärr av något slag så man inte kan posta två inlägg på rad utan måste vackert vänta till någon svarat eller editera sitt föregående inlägg. Detta är ingen biggi men kanske lite grädde för er som har hand om forumet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tja anledningen till varför jag vill lägga alla sk newbie trådar i ett forum eller att man lägger alla trådar som behandlar newbiefrågor i respektive sammlingstrådar, är för att många gånger finns svaren redan i forumet men folk giter inte söka utan skapar en ny tråd ad infinitum. Känns onödigt repetitivt och kontraproduktivt. Sen blir det en lättare översikt på vad som har sagts tidigare på ämnet.

 

Att låsa så att man inte kan göra mer än ett inläg och sedan MÅSTE någon svara är även det otroligt kontraproduktivt. Se den här tråden som exempel:

 

http://www.voodoofilm.org/forum/showthread.php?t=7171

 

Jag ställde en fråga, fick inget svar, men hittade svaret på frågan någon annanstans och postade det här så att om någon annan hade liknande problem skulle kunna hitta den informationen.

 

Om man har en policy att någon måste svara innan man kan göra ett nytt inlägg i tråden, så försvinner hela iden med ett fritt forum tycker jag.

 

Dock kan man lägga en fem minuters vänte tid innan man kan göra ett nytt inlägg i tråden om det är en otroligt aktiv tråd. Men jag är inte så förtjust i den iden heller.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 4 veckor senare...

Nu verkar förslagen ha sinat och jag passar då på att sammanställa era förslag. Många bra förslag måste jag säga!

 

Förslag på nya forum

 

  1. Naturforum
  2. Dela upp forumet Kolla min film! i genrer
  3. Dokumentärfilmsforum
  4. Eget forum för kamerastativ, steadicam, bommar, riggar och övriga fästelement.
  5. Upphovsrättsforum
  6. Forum om faktainsamling & tillgångar (någon form av researchforum)
  7. Ett forum för nybörjarfrågor
  8. Köp- och säljforum
  9. Programforum, som ger tips om datorprogram
  10. Videokameraforum, tips och diskussioner om videokameror
  11. Stopmotion-forum.
  12. Filmlook på video.
  13. NY 8 april: Lyssna min låt ([thread=7353]Förslag från annan tråd[/thread])

 

Övriga förslag

 

  1. Chatt
  2. Klistra trådar med återkommande frågor
  3. Avatarer med större filformat och bild i signaturen
  4. Göra om sidan så att den ser ut som whoa.nu
  5. Spärr som kräver att någon svarar på en ny tråd innan man kan starta en ny
  6. "Flagga" trådar med [Klar], [Löst] eller [Avslutad] för att se vilka som har fått tillfredställande svar.

 

Innan vi förkunnar ett domslut om hur vi ska göra med följande saker så vill jag kolla med er om jag fattat det hela rätt och om ni har något att tillägga.

Länk till kommentar
Share on other sites

Att ha en "Spärr som kräver att någon svarar på en ny tråd innan man kan starta en ny" kan väl vara bra, men om någon vill fråga två olika frågor, som skall ställas i två olika forum/trådar, varför skall det spärras? Har vi verkligen problem med dubbelpostningar här så att en spärr behövs? Jag är klart emot det förslaget alltså.

 

Storleken på bilder i avatarer bör regleras på något sätt så att man inte laddar upp för stora bilder vilket ger problem för dom användare som har modemuppkoppling. Man bör också ha en regel på storleken, i pixlar, då bilder i avatarer har en tendens att bli större och större med tiden och ta upp för mycket plats i inlägg. Det viktiga är vad som skrivs, inte en stor blaffig avatar.

 

Om större avatarer tillåts, se till att ev regler följs, annars vet jag av erfarenhet från andra forum att storleken på bilderna ökar, i både byte och pixlar vilket skapar irritation.

 

Övriga förslag ser bra ut. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja önskar mig en rörlig gif i avataren, därför också det större filformatet. Pixelbegränsningen behöver inte bli större för det.

 

Det här med mer kategorier tycker jag verkar onödigt. Är forumet verkligen i behov hav sortering? Jag menar.. vad ska man med ett Köp- och säljforum till om det inte finns så många sådana trådar? Känns som om vi försöker dela upp 300 trådar i 150 kategorier.

 

Visst, man hittar bättre, men jag tycker att det är bättre att tvinga alla användare att skriva bättre rubriker.

 

 

Förresten så tycker jag att ett rött kort på profilen för varje särskrivning man gör vore en jättebra idé.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=lilla_farbrorn]Ja önskar mig en rörlig gif i avataren, därför också det större filformatet. Pixelbegränsningen behöver inte bli större för det.[/citat]

Jag utgick ifrån att det ev skulle införas avatarer i sin signatur, dvs här, där denna text står. Dom brukar bli större och större med tiden. Dom som finns idag, under användarnamet, är det nog mindre problem med när det gäller storleken i pixlar. :)

 

Hmm, rött kort för särskrivningar, undrar hur många gröna kort det skulle bli då egentligen...? ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=lilla_farbrorn]Ja önskar mig en rörlig gif i avataren, därför också det större filformatet. Pixelbegränsningen behöver inte bli större för det.

 

[/citat]

Nej snälla, inte rörliga bilder i avataren. Man kan ju inte koncentera sig på texten. :-(

Jag vill inte vara tråkig men jag tycker det är störande.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=lilla_farbrorn][citat=Rogge]Hmm, rött kort för särskrivningar, undrar hur många gröna kort det skulle bli då egentligen...? ;)[/citat]

Får en fotbollsspelare grönt kort för varje schysst tackling han gör?[/citat]

Nej, det finns inga gröna kort i fotboll.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Rogge][citat=lilla_farbrorn][citat=Rogge]Hmm, rött kort för särskrivningar, undrar hur många gröna kort det skulle bli då egentligen...? ;)[/citat]

Får en fotbollsspelare grönt kort för varje schysst tackling han gör?[/citat]

Nej, det finns inga gröna kort i fotboll.[/citat]Nej, just det. Då tycker jag vi kör samma regler här på forumet.

 

[citat=Stefan_holst]Nej snälla, inte rörliga bilder i avataren. Man kan ju inte koncentera sig på texten. :-(

Jag vill inte vara tråkig men jag tycker det är störande.[/citat]Jag tycker det är kul.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=lilla_farbrorn][citat=Rogge][citat=lilla_farbrorn][citat=Rogge]Hmm, rött kort för särskrivningar, undrar hur många gröna kort det skulle bli då egentligen...? ;)[/citat]

Får en fotbollsspelare grönt kort för varje schysst tackling han gör?[/citat]

Nej, det finns inga gröna kort i fotboll.[/citat]Nej, just det. Då tycker jag vi kör samma regler här på forumet.[/citat]

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Gäst
Detta ämne är nu stängt för inlägg.
×
×
  • Skapa nytt...