Gå till innehåll

Hur formar man sockerglas till flaskor?


Jasto

Recommended Posts

Hejsan!

 

Fick min DigitalVideo tidning i dag Nr 1, 2006. De har en artikel "Så gör du glas av socker"

 

Om man vill göra en flaska hur gör man då ?

 

I artikeln står det bara under utrustning "Flaskform (Om du vill göra flaskor)" De kunde ha beskrivet det lite närmare tycker jag.

 

Någon som vet vad de menar med Flaskform. Eller är det någon som vet hur man gör flaskor av socker? Eller menar de att man kan köpa flaskform någonstans?

 

Tacksam för hjälp !

Länk till kommentar
Share on other sites

det kasnske går att gjuta av en flaska i gips, en halv flaska då så gjuter man med socker i gipsformen, kanske får göra två delar och sätta ihop.

kan du inte slänga upp receptet eller är det upphovsrättsskyddat, kanske nån kan svara på?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Har också den tidningen och grubblade faktiskt på precis samma sak med min klasskompis efter att vi hade gjort vårt första experiment.

Receptet är väl inget speciellt..tre delar socker,en del sirap och en del vatten eller nåt sånt så ja...

 

Men flaskformar..arghh..skulle så gärna vilja veta hur man gör och om man kan hitta nån slags färdig form.

Länk till kommentar
Share on other sites

testa att gjuta av en flaska i en tvådelad form med alginat. kanske fungerar.

Hur är det med den här sockerlösningen? stelnar den eller ska den brännas i ugn för att bli hård? om någon vill skriva ut det exakta receptet så skulle det vara super

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Det är bara att börja forma med händerna killar. och när man e klar ska man låta det stelna men ställ inte in den i frysen eller kylen då blir glaset helt brunt. men för att vara exakt så skulle jag ta ett glas hälla ''degen'' och gnida det upp mot väggarna av glaset. Men jag skuller också gärna vilja veta receptet på det vilken grad man ska koka smeten på osv. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

De flaskor man köper är gjorda av plast och inte av sockerglas. Plasten är tjock som glas men skör, klibbar inte, smälter inte och drar inte till sig getingar på sommaren (som sockerglas enligt uppgift gjorde)...

 

Helt okay att bli slagen med - det känns men gör inte ont. Skärvorna kan dock fortfarande var lite vassa så man får ändå se upp...

 

Priser vet jag inte (har inte betalat för de jag använt), men jag har hört att de ligger på några hundra kronor stycket...

 

/Rico

Länk till kommentar
Share on other sites

Tror det finns en liten men ändock marknad för denna typ av props i sverige. Både för mindre teateruppsättningar men också för lågbudgetfilmer.

 

Det finns ju några försäljare av breakaway-saker (flaskor, vaser o.s.v.), men de är inte helt vanliga, och så vill de att man köper ett gäng åt gången, så det blir lite dyrt för mindre produktioner...

 

Swan-T sålde på Filmcafe förut för 100-150 kronor har jag för mig. Han gjorde själv men de var inte 100% så därför billigare än de som finns "i butik"...

 

Tror du kan skaffa dig en sidoinkomst här Gorse, men "don't quit Your daily job" som man säger ;)

 

 

 

Lite tips om hur man kan göra sockerglasflaskor finns på: http://www.theatrecrafts.com/rats/faq.html (sök på "breakaway"). Inte mycket men...

 

http://www.fxsupply.com/materials/break.html kan man beställa råvara för plastgjutning. Dyrt från USA förstås, finns väl på närmare håll, men de har också en video till försäljning där de lär ut hur man gör flaskor... För plast, men det kanske gäller för sockerglas också...

 

/Rico

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tänker inte byta jobb. Jag har ett bra jobb. Men jag funderade på om man kunde hjälpa till på nått sätt. I norrköping finns en firma som säljer silicongummi för formtillverkning. För 12 år sen, kostade ett kilo (tungt är det också) en tusing. Om jag tar 100 spänn styck måste jag sälja minst 20 flaskor innan man kan räkna hem pengarna under förutsättning att ingen annan skall ha del av försäljningen och att man kan göra flaskorna av strösocker. Sen vet jag inte hur länge en form räcker. För resinplast räcker det inte till fler än 20. Men kan man använda algonatformar kanske man kommer billigare undan eller rent av gips om man kan klura ut hur vad man kan använda som släppmedel. Strösocker lär sitta stenhårt i formen och häller man i varmt socker i formen smälter margarin. Silikon behöver inget släppmedel.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

hur fungerar resinplast? blir det genomskinligt eller har det färg?

Kan man göra tvådelade former i silicon eller hur brukar du göra?

 

Jag skulle behöva tillverka ett badkar och resinplast borde väl funka bra?

 

Har du några tips?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns olika sorter, men det vanligaste för modellgjutare är vit-gult och inte transparant. Man kan göra tvådelade formar, inga problem. Kruxet är att det är sjutusan dyrt och knappast lönsamt för att tillverka enstaka grejor. Jag skulle nog knåda till badkaret av milliput i så fall. Antingen för hand eller i en enkel form. Vill du kolla med resin i alla fall så kolla http://www.abic.se/ och produkter.

 

Edit: Syntetgips är ett ballt matrial. Liknar ett mellanting av plast och porslin.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är 12 år sen, så jag vet inte i dag. På den tiden fanns de inte på internet utan jag kollade i telefonkatalogen, ringde dem och hämtade grejorna på posten mot faktura. I motortidningen Wheels just nu finns jag med i deras modellhörna med 12 år gamla bilder. Då, gav jag runt 1000 kronor för silikongummit och ungefär lika mycket för ureolen (resinet). Båda är runt ett kilo vardera tror jag. Silikon är dock ganska tungt medan det var nästa två liter resin, när man blandat klart. Säkert dyrare nu.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 9 månader senare...
  • 2 veckor senare...

Kan man göra vanliga sockerglasrutor också?

Blir det igenomskinligt eller är det som frostglas?

Skulle någon skriva exakt hur man gör sockerglas hur mycket socker och sirap och vatten och hur länge ska de koka osv?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...