Gå till innehåll

"Frida & Daniel" - 25 sidor


The Swede

Recommended Posts

Hej

 

Har skrivit ett nytt manus som jag gärna vill veta era åsikter om. Det är det första utkastet, så ni får acceptera stavfel och liknande :)

 

Skulle uppskatta om någon kunde komma med kritik (positiv och negativ) -- gärna så snabbt som möjligt.

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tjena!

 

Manuset börjar bra, jag tror många kan känna igen sig i Daniels situation, men det är vid Daniels och Fridas kyss som det hela tar en något konstig vändning. För det första eftersom det inte funnits några direkta ledtrådar till att Frida skulle vara intresserad av att ha en annan relation än lärare-elev med Daniel. Ja, hon var trevlig, men även jag har trevliga lärare och jag hoppas vid Gud att de inte är intresserade av mig :)

Dessutom hade hon ju redan en relation. Förresten, är det med sin bror eller ljög hon för klassen (vilket verkar konstigt). Sen är det väldigt ovanligt att någon som bara gått ut gymnasiet får undervisa en högstadieklass. Jag tror i alla fall det..

 

Efter det så kommer Bonnie & Clyde-stuket och gör sin entré. Jag har inte anat några tecken på att D&F ska kunna bli så mordlystna. Fridas hetsade fick henne nästan att framstå som ond tycker jag.

Jaja, du har säkert någon mening med det hela, vilken du gärna får dela med dig av.

Keep up the good work!

Länk till kommentar
Share on other sites

Historien börjar bra; skön stämning och karaktärer och jag gillade faktiskt VO:na.

 

Tyvärr tappade jag intresset efter att Daniel blev misshandlad, eftersom det som händer i hans fantasi inte känns irrelevant. Vi vet redan att Daniel är kär i Frida och tycker illa om Thomas. Drömmen bara poängterar detta gång på gång.

 

Några saker som jag reagerade på:

 

Jag kan inte tänka mig att en högstadieskola skulle anställa en 19-åring som lärare, särskilt inte i engelska där det inte är någon brist på utbildade lärare (som alltså har gått tre års lärarutbildning efter gymnasiet).

 

Hur var det egentligen med Mattias? Är han hennes pojkvän eller bror? Eller både och? Är det där att han är hennes bror en önsketanke hos Daniel? I så fall är det för otydligt.

 

Som åskådare fattar man nog inte att Lars är Thomas pappa.

 

Flashbacken på sidan 21 är omotiverad. Varför inte visa allt kronologiskt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack så mycket för att ni tagit er tid att läsa. Det upskattas.

 

Det verkar som att manuset är ganska otydligt. Det hela handlar om drömmar och fantasier. Titeln, Frida & Daniel, istället för Daniel & Frida -- är ett exempel. Daniel vill tro att han varit i Spanien på sommarlovet. Daniel vill tro att Mattias är Fridas bror (han är pojkvän). Han är alltså helt besatt av henne.

 

Efter misshandeln och "Fade to Black", är det dock inte verklighet längre. Daniel är misshandlad -- svårt. Han ligger på sjukhus (sista scenen). Hela händelseförloppet efter misshandeln är alltså Daniels drömmar och fantasier. Han är besatt av Frida, han hatar Thomas djupt. I hans fantasier är t.ex färäldrarna tilsammans och lyckliga, han bor i ett fint hus, han kör bil -- och han sätter sig upp mot Thomas. Slutmontaget visar hur han fantiserar om framtiden med han och Frida som en lycklig familj.

 

Hur kan detta vara svårt att förstå? :)

 

Angående att Högstadier inte anställer 19-20 åringar: Jag hade själv vid upprepade tillfällen så unga lärare, och känner även till andra skolor som har det. Outbildade lärare är mycket vanligt.

 

Ska försöka fixa så att man lättare förstår att det är Daniels drömmar, och att Mattias alltså inte är Fridas bror.

 

Förstår man inte att Lars är Thomas pappa? Han säger ju det en gång, och så kommer han ju gående mot huset där en L. Lund bor. Ska försöka utveckla.

 

Kom gärna med mer för att få manuset att bli bättre -- gäran så snabbt som möjligt :) Tack än en gång för synpunkterna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tyckte det var uppenbart att allt från och med misshandeln var en fantasi. Det var därför manuset blev ointressant precis där. Vad bryr jag mig om vad Daniel drömmer om? Jag vet ju redan vad han tycker om Frida och Thomas. Drömmen ger ingen ytterligare insikt. Vad vill du visa med drömmen egentligen?

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...