Gå till innehåll

Är 1440x1080i riktig Widescreen?


02simond

Recommended Posts

Hej

Jag planerar att köpa en Sony kamera(HDR-HC1E) som påstås vara widescreen. Jag vet att man kan spela in widescreen med den i 720p upplösning, men sen så står det att högsta upplösning är 1440x1080i om man ska spela in HD. Men den upplösningen är ju inte Widescreen så jag kollade på internet och då såg jag nånstans att 1440x1080i bredde ut sig till Widescreen senare eller nåt.

 

Är det någon som kan klargöra om 1440x1080i på något sätt kan bli HD Widescreen, eller hur det funkar?

 

Tack

Länk till kommentar
Share on other sites

720p och 1080i är två olika format som man använder till HD, man har inte bestämt i Europa vilket format man ska sända.

 

1080i, I står för Intercaced och har formatet 1920x1080, det systemet fungerar så som dagens tv gör, tv-bilden ritas upp med hjälp av två delbildrer (fields), som i PAL-formatet består av 312,5 linjer (PAL = totalt 625 linjer)

 

720p, P står för Progressiv och har formatet 1280x720, detta system gör så att det skickar ut hela bilden direkt eller den räknar ut vilken del av bilden som ska bytas ut, ex. En bil som kör på en landsväg där det inte blåser eller liknande rörelser, så uppdateras bara bilen och inte omgivningen.

 

1080i = 25x2 bilder/sec (50halvbilder/sec)

720p = 25 bilder/sec (25 helbilder)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...