Gå till innehåll

Storm


tattarn

Recommended Posts

[citat=TomStac]Personligen tycker jag att 'De Drabbade' är den bästa Skandinaviska TV-serien efter Lars vonTriers 'Riket I & II'. [/citat]

Kul att nån mer än mig & flickvännen uppskattade den serien.

Missade Storm på bio men såg den på DVD för nån månad sen.

Jag gillade den.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=tuco][citat=TomStac]Personligen tycker jag att 'De Drabbade' är den bästa Skandinaviska TV-serien efter Lars vonTriers 'Riket I & II'. [/citat]

Kul att nån mer än mig & flickvännen uppskattade den serien.

Missade Storm på bio men såg den på DVD för nån månad sen.

Jag gillade den.[/citat]

 

Då har du bra kontakter eftersom Storm släpps på DVD först 16 augusti...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=StenR]

Då har du bra kontakter eftersom Storm släpps på DVD först 16 augusti...[/citat]

Jepps! Godkänt osv...pga av diverse anledningar som jag inte kan ta på ett offentligt forum....än.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 11 månader senare...

läste nyss att Björn Stein och Måns Morlind håller på med någon nytt projekt liknande till Storm. De hade tydligen tänk börja inspelningen i april 2008 om det blir av. Också är det möjligt att filmen blir på engelska, den skulle också vara mycket mer rakare och hemskare.

 

Kan nog bli intressant tycker hitils B och M:s filmer som Storm och Snapphanar har varit riktigt bra!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo jag tycker dom ligger på hög nivå för att göra svensk film. Då tänkler jag på Storm och Snapphanar. Så jag hoppas att de gör filmen på svenska så vi kanske få se en ännu mer posetiv utveckling av svensk film :)

Länk till kommentar
Share on other sites

inte för att det hör hit men storfilmen Babylon AD har ju filmat i riksgränsen (min pappa har jobbat där som bandvagns förare) men det är ju inte svenskt dådå men det har varit killar från slednecks där t.ex chris burandt som stuntmän när dom kör skoter och en av skådespelarna är vin diesel...

Länk till kommentar
Share on other sites

Måns och Björn är skitduktiga. Dom behöver en bättre spelplan än den Sovjetiska utopi dom gör film i idag.

 

 

Vad tänkte du då på när dom behöver än bättre spelplan?

 

 

Många svenska filmer man har sett inom action och thriller tycker jag blir som "svenskt töntiga". Men när jag tittar på Björn Stein och Måns Morlinds filmer får jag inte alls den töntiga känslan. Så jag hoppas verkligen att dom kommer att forstätta göra svensk film. Men självklart finns det många bra svenska action som inte dom ha gjort tex. som Noll Tolerans är riktigt bra tycker jag. Men däremot uppföljarna är lite mer tveksamma, men inte värdelösa.

Länk till kommentar
Share on other sites

jag håller med Selin. Måns och Björn är på rätt väg till att bli framgångsrika inom Svensk film, så dom ligger absolut i rätt spelplan. Storm är långt i från en jävligt bra film, men regin funkade utmärkt så varför klaga? Manuset som en av dom två står för (minns inte riktigt vem) var problemet. Tänk om dom hittar en manus som är jävligt bra...det kommer blir en bra film!

 

/Jan

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är just det där med "framgångsrika inom svensk film" som jag tänker på. Det kan man inte bli idag och det är det jag skulle vilja se en ändring på för Måns och Björns del.

 

Med lite friskt utländsk kapital, oberoende från bidragssystemet och skickliga producenter kan killarna gå riktigt långt.

Länk till kommentar
Share on other sites

A men det är synd att det är som Munthe säger att är man framgångsrik inom filmbranshen, då gör man inte svensk film. Men jag hoppas att Måns Morlind och Stein kommer att stanna kvar hos oss :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Fasst samtidigt så är det ju lite knepigt ändå att alla "bra" regissörer flyr till USA... för många gånger blir dom ju långt ifrån nöjda med arbetsklimatet där... tänker mest på folk som John Woo (stack till USA efter Hard Boiled och fastnade i lågbudgetproduktioner utan finess, Face/Off och MI:2 blev de enda undantagen, blev less och stack tillbaka till hong kong och gör nu Battle of Red Cliff) och Paul Verhoeven (nästan jagades ut ur holland och fastnade i, hör och häpna, storbudget-produktioner som mer och mer tappade personligheten han sökte, är nu tillbaka i holland och gorde Swartboek). Så ska vi ta dessa personligheter som ett mönster så kan vi nog släppa iväg Mårlind och Stein så dom kan få leka hollywood ett tag, bli less och komma tillbaka med stora pengauppbackare i ryggen...

 

Storm var en riktigt bra film dels för att dom vågade prata svenska samtidigt som allt annat var så o-svenskt utan att falla i ett löjligt fack. Enda problemet var ju att det på nått vis kändes som att dom borde ha fått göra några filmer ur konceptet, för nu skiftade genre var 10e minut. Men jag ser mycket mera fram emot deras nästa projekt än nästa beck/wallander/vanVetereen och nästa diskbänksdrama/tonårsverkstragedi...

 

Jag säger bara: kör på och gör svensk film på svenska trots att idéerna inte är totalsvenskt... för jag tappar all respekt för filmer där icke-engelsktalande utger sig för att vara amerikanska. Måste filmen vara på engelska för att vara gångbar? jamen då kan ni väl fixa skådisar som hanterar språket! ELLER se till att en engelsk dubb görs (då också med folk som pratar trovärdig engelska). För bland det värsta jag vet är när jag ser filmer där skådisarna kämpar mer med att uttala sina ord än att försöka vara naturlig på bild...

 

Ett praktexempel är en av mina favoritrullar: Godzilla Final Wars. Alla snackar japanska, utom Don Frye och ett par till, dessa snackar sin engelska och alla verkar springa omkring med babel-fiskar i öronen för ingen lider av att inte förstå vad den andre säger...

 

Varför tar jag upp en Godzilla-film som exempel? jo för att jag tror att Mårlind och Stein är lite av samma typ som Kitamura (som jag hoppas inte lockas över till usa där han troligtvis bara kommer fastna i sedvanliga formelfilmer...) och om jag har rätt så kan jag bara hoppas på riktigt grymma popcornfilmer från dom:e

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag menade mest att det är synd att dom måste anpassa sina ämnesval efter det Svenska filmklimatet. Storm hade varit mycket bättre om den hade varit rak och amerikansk i storyn. Utsvävningarna i mobbingshistorien och det andra är inte lika intressant som den rena actionstoryn i Storm (som kommer i skymundan).

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag förstår inte varför manuset är dåligt? Att det hoppar hit och dit mellan olika stilar gör inget tycker jag. Storm är ju egentligen inte en vanlig actionfilm utan en ganska djup film som vill berätta ett problem om en person (eller en grupp personer) i dagens samhälle. Den berättas på ett väldigt lekfullt sätt, som i alla fall jag inte har några som helst problem med att förstå. Men sen är jag ju uppväxt med Lynchs filmer ;) (Inga jämförelser för övrigt!) För det måste ju vara där det klämmer, folk förstår den inte. Det är helt enkelt en vanesak. Storm är i mitt tycke den mest intressanta svenska filmen sen.... ja inte vet jag, Sånger från andra våningen? Jag kan hålla med om att dialogen är styltig med många "öh, okej. Okej, okej...okej. Shit."-liknande haranger, men det är ju å andra sidan precis sådär så man kan låta ibland. Storm är en intelligent film och defenitivt inte en kalkon.

Länk till kommentar
Share on other sites

nä... ja e också stort fan av lynch och att jag nämnde genre-skiftningen som ett problem i stort kanske var lite fel även för mig... det var ju så där dom ville ha filmen. Men jag tror det är där skon klämmer ändå för de flesta... Och när man vant sig vid Lynch's vana att bara bryta och fortsätta med en totalt annan historia som inte får återkoppling förrän slutet så är ju genrehoppen lindriga;)

 

Dom gör ju iallafall som dom vill verkar det som... inte alla som vågar det:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Storm är ju egentligen inte en vanlig actionfilm utan en ganska djup film som vill berätta ett problem om en person (eller en grupp personer) i dagens samhälle.

 

En film som Storm skulle jag aldrig kunna betrakta som "djup" (om man med det menar att den berättar någonting om oss människor). Tycker kanske tvärtom att den tar upp hela mobbingångesten på ett väldigt ytligt sätt. Jag är kanske för van vid Cassavetes för att kunna tycka att Storm säger någonting av vikt i samanhanget "djup". A Woman Under the Influence, Leaving Las Vegas eller Kaspar Hauser är för mig filmer som vågar ta tag i saker och reflektera över vad det är vi människor är.

 

Mobbingpartiet i Storm känns för mig som ett extremt påkostat avsnitt av en Bullens Brevfilm (om någon kommer ihåg dom).

 

Storm har andra styrkor som är synd att dom inte får utvecklas helt. Det finns en universiell actionberättelse i Storm som är mycket större en den pyttelilla mobbingstoryn. Hade den fått blomma ut hade vi sett Storm lanseras även i andra länder än Sverige och lite större. Kärnan i Storm är egentligen otroligt väl utmejslad. Den mystiska tjejen som dimper ned under en storm för att rädda en helt vänlig kille från en Mefistofeles. Det är en stark historia ovanlig för Svenska film.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker inte om att skriva folk på näsan men jag känner mig tvungen nu för att göra mig föstådd ;)

 

Mobbingen var för mig inte det väsentliga i filmen utan en detalj i berättandet. Min tolkning av filmen är att DD, som huvudpersonen kallas, har tappat all känsla för empati och moral och KÄNSLA i största allmänhet. Han har ju dessutom ingen ytkänsel sedan födseln! :) Att han spanar in en brud på en fest, memorera hennes utseende och går hem och runkar är ett tydligt tecken på brist på någon form av känsla, tycker jag. Självkänsla? Kanske. Eller så tyder det på att han inte ser det fina i att vara i någon annans närvaro. Kroppskontakt kan vara läskigt och likaså att tala med folk. Att vara intim är något som skrämmer skiten ur många och bidrar till många ytliga människor. Det är vad filmen vill berätta, åtminstone för mig.

 

Den coola bruden i rött och den den coola killen med backslick, är för mig hans "goda" och "onda" sidor eller "överjag" respektive "det" för att vara freudiansk. ;) Den ena sidan vill ändra på honom till något bättre medan den andre vill få honom att förbli det ytliga, egotrippade jag som han är.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...