Gå till innehåll

Storm


tattarn

Recommended Posts

Den var helt okej. Första kvarten är bland det bästa som gjorts inom svensk film eftersom det känns film och inte bildsatt radioteater. Sen blir det tyvärr allt sämre. Skönast är att de inte förklarar ett smack och det sämsta att det dessvärre utmynnar i svensk småstad och mobbing. Verkar vara omöjligt att göra svensk film utan dessa ack så förhatliga inslag. Och ja: den är grymt snygg.

 

/Fredrik

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med om att första kvarten var grym när man såg den... men bara för att den lovade mycket som sen aldrig, ALDRIG förklarades, återgicks till eller något annan. Årets svenska kalkon kommer redan i januari kan jag lova, den var urusel. Vill du ha en recension så finns det redan en på tellusfilm:

 

http://www.tellusfilm.com/recension.php?id=85000980

 

Akta dig som sagt.

Länk till kommentar
Share on other sites

är den värd att se? den är utnämd till årets kalkon men vem bryr sig om det då den har fint foto? ;) i och för sig har den ful logga så jag kanske struntar i att se den ändå hehe

 

Edit: en logga som inte tilltalar mig rättare sagt... ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=tattarn]http://www.stormfilmen.se/

 

Ny svensk film. Den sticker verkligen ut. Har inte sett den men tycker det är schysst att de vågar satsa på en lite annorlunda film. Kan inte uttala mig om hur bra den är men snyggt foto i trailern iaf :)

 

Nån som sett den?[/citat]

 

Har inte sett den, men den verkar väldigt bra! "Den sticker verkligen ut" som du säjer...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Wallin]Det lilla jag sett med Eva Röse som ninjar runt bland laserstråler suger dock kaningp*ng[/citat]

...och då kanske det ändå är en av de bättre scenerna ;) Nä, kanske inte det.

 

Såg filmen i fredags, och nej, den var inte bra, kan inte säga att den totalsuger, men den var ju inte bra...

 

Anslaget lovar en sak, sedan blir det lite holmgång mellan hyffsad (men inte bra) action, Sin City/Tron wannabe med inbakat Entrapment-plagiat. Och så uppgörelsen med barndomen.

 

För mig var det just det sistnämnda som sänkte filmen totalt - hade man bara hållit sig i nuet så hade det kunnat få vara en lattjo action-film med fint foto och kul idéer för att vara en svensk film.

 

Borde ha förstått det efter "De drabbade" och beskrivningen av filmen som en "action-therapy-based movie" från den "inofficiella" filmsajten http://www.openthebox.se

 

Jag ville ju att den skulle vara bra... *snyft*

 

/Rico

Länk till kommentar
Share on other sites

Vilka gnällspikar ni är! När det äntligen kommer en film som sticker ut så totalsågar ni den. Alla total gnäller ju alltid över att SFiI ger pengar åt fel filmer och när de äntligen gör det till några som inte f*ckar upp det så får dom bara skit.

Fotot är verkligen helvasst och hela filmen har en känsla av "bra" amerikansk action. Till och med skådespelarna gör bra ifrån sig. När det gäller de genrebyten som förekommer i filmen så är det inget negativt som en hel del recensenter har skrivit.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är grymt nyfiken på filmen.

Verkar som om jag och min flickvän var dom enda som uppskattade "De drabbade".

Så det ska bli spännande att se hur dom tacklar en långfilm.

Ska helt klart se Storm nästa gång jag tar mig över till Sverige.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Jodokast]Vilka gnällspikar ni är! När det äntligen kommer en film som sticker ut så totalsågar ni den. Alla total gnäller ju alltid över att SFiI ger pengar åt fel filmer och när de äntligen gör det till några som inte f*ckar upp det så får dom bara skit.

Fotot är verkligen helvasst och hela filmen har en känsla av "bra" amerikansk action. Till och med skådespelarna gör bra ifrån sig. När det gäller de genrebyten som förekommer i filmen så är det inget negativt som en hel del recensenter har skrivit.[/citat]

 

Självklart är det kul att SFi vågar satsa pengar på lite annat än polisaction och familjedraman. Men tråkigt att de som fick chansen inte tog vara på det. Om detta nu blir en flopp tack vare att den inte var det den utgav sig för att vara, tror du då att det kommer att satsas mer på såna här projekt?

 

Filmen var som sagt riktigt bra i början, och den blev väl inte precis dålig sedan, bara totalt ointressant och tråkig.......

 

Hoppas bara att Frostbiten är riktigt grym.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse]Säg en enda film som avvikit från standardmallen som som blivit bra hittills? Jag börjar undra om det egentligen skall satsas några pengar alls på genrefilm? Kan man finansiera film på annat sätt?[/citat]

 

Om du menar svensk film så tycker jag att "smala Sussie" avviker från standardmallen, och det är den bästa svenska film jag sett.

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med - "Smala Sussie" är bra. Även Kopps och Jalla Jalla är hyfsat bra är ligger väl inte heller dem inom standardmallen.

 

OBS! Läs INTE mer här om ni ska se Storm:

 

Såg Storm i fredags - inte bra... Stackars Eric Ericsson som återigen får sitta och säga "Öhh, jaha" 20 gånger, typ. Alla fattar väl att man har svårt att inse hur det ligger till om man hamnar in hans situation - behöver inte påminna oss hela tiden... Och, ...sitta och berätta om sin barndom under det att han börjar minnas, med flashbacks från sådant man aldrig sett tidigare under filmen, i slutet av filmen när det knappt ens berörts tidigare - det är ju nästan halshuggning på det.

 

Tur att filmen var ritkigt snygg i alla fall och att svenska filmindustri fortsätter våga satsa på den här "typen" av filmer i fortsättningen - men de kan ju läsa manuset (och dialogen högt för sig själva) först...

 

/H

Länk till kommentar
Share on other sites

Har inte läst alla inlägg, så det jag skriver nu kanske redan nämnts tidigare...

 

Men, nu när det kommer en sådan film som inte är som svenska film brukar vara. En sådan alla tjatar om ska göras. då är ingen nöjd.

 

Så jävla otacksamma man kan vara ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Adam88]Har inte läst alla inlägg, så det jag skriver nu kanske redan nämnts tidigare...

 

Men, nu när det kommer en sådan film som inte är som svenska film brukar vara. En sådan alla tjatar om ska göras. då är ingen nöjd.

 

Så jävla otacksamma man kan vara ;)[/citat]

 

Precis har sett STORM och fattar inte hur egentligen alla är bortskämda i Sverige , ja menar ifall filmen inte är hollywood producerad så duger den tydligen inte. Ja skulle istället fan vara stolt över att Sverige äntligen lyckats göra något nytt en film som äntligen sticker ut och något man inte somnar till. Storm är udda och speciell på sitt lilla vis vilket gör den unik inom Svensk film

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad är det alla tar upp som amerikansk och Hollywood producerad film??? Storm var inte nånstans lik en amerikansk actionrulle för helvete, den blandar genre på genre med parallella universum(enligt sig själv iaf), öppet slut och snack direkt in i kameran. Läs för helvete på lite innan ni säger nåt. Sen att den är helt värdellös är en annan sak, skitsynd för den hade alla förutsättningar och BORDE varit grym.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Neo]Precis har sett STORM och fattar inte hur egentligen alla är bortskämda i Sverige , ja menar ifall filmen inte är hollywood producerad så duger den tydligen inte. Ja skulle istället fan vara stolt över att Sverige äntligen lyckats göra något nytt en film som äntligen sticker ut och något man inte somnar till. Storm är udda och speciell på sitt lilla vis vilket gör den unik inom Svensk film[/citat]

Jo den är unik på vissa sätt, men jag tycker fortfarande inte att den var så bra som jag hoppades (och jag ville verkligen att den skulle vara bra!!!). Det är lite som om man i Sverige inte vågar/kan/vill göra popcorn-film för vuxna utan det måste alltid vara så jäkla speciellt och filosofiskt. Det behöver inte vara fel eller dåligt, men just i den här filmen tyckte inte jag att det funkade, inte på det sätt som man gjorde det i alla fall.

 

Jag höll inte på att somna, men jag skruvade lite på mig i stolen och väntade på att de skulle komma tillbaka från barndoms-terapin. Det tyckte jag var segt och passade dåligt in i resten av filmen (och det som jag från trailern hade hoppats få se mer av).

 

Jaja, jag erkänner: jag gillar lättsmälta filmer och speciellt när det är en sån jag förväntar mig att se :)

 

Hoppas fortfarande att den spelar in pengarna så det kan göras fler försök :)

 

Hilsen!

/Rico

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet inte hur alla definierar en bra film.

 

Men kolla storms foto tillexempel och ljud.

 

Jag vet. håller med. det gör inte en hel film.

Men storyn är inte heller alltid det viktigaste för att en film ska vara bra, rent filmmässigt.

ajja.

 

puss hej.

Länk till kommentar
Share on other sites

När man talar om "bra film" tycker jag att faktorer som snyggt foto, bra klippning, åkningar och så vidare alltid bidrar men inte gör något annat än att vara ögongodis om filmens substans inte fungerar. Att själva berättelsen är bra och intressant är det absolut viktigaste. Efter det tillkommer bra regi, bra skådespelarprestioner och så vidare. Främst dock att grunden är bra.

 

Sen finns det självklart tillfället då kanske en skådespelarprestation verkligen sticker ut i en film som har ok story, eller att fotot i en medioker film är utsökt, men om handlingen är direkt dålig spelar det ingen roll hur resten är. Grunden måste alltid vara bra, allt annat är fina möbler som lyfter det annars redan fina rummet. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=_nemo] Självklart är det kul att SFi vågar satsa pengar på lite annat än polisaction och familjedraman. Men tråkigt att de som fick chansen inte tog vara på det. Om detta nu blir en flopp tack vare att den inte var det den utgav sig för att vara, tror du då att det kommer att satsas mer på såna här projekt?

 

Filmen var som sagt riktigt bra i början, och den blev väl inte precis dålig sedan, bara totalt ointressant och tråkig.......

 

Hoppas bara att Frostbiten är riktigt grym.[/citat]

 

Jag tycker definitivt att Måns Mårlind och Björn Stein tog vara på sin chans. Jag fick ett jättebra helhetsintryck, trots genrebytena som jag tror beror på att man inte hade råd med fler actionsekvenser av den kalibern som var i början. Så för att vara en nödlösning tycker jag definitivt att de lyckades genomföra manuset på ett bra sätt.

 

När det gäller marknadsföringen tycker jag att de kanske kunde ha gjort 3 olika trailers, en för varje genre. Då hade publiken verkligen fått något att fundera över plus att filmens komplexitet förklaras på ett bra sätt.

 

[citat=gorse] Säg en enda film som avvikit från standardmallen som som blivit bra hittills? Jag börjar undra om det egentligen skall satsas några pengar alls på genrefilm? Kan man finansiera film på annat sätt?[/citat]

 

Det finns två sätt att se på det. Drama kan vi göra men det är långt ifrån alla dessa filmer som drar in några pengar. ”Genrefilm” (Hatar det här uttrycket!!! Komedi och Drama är också GENRER!!!!!!!!) är vi sämre på att göra samtidigt som filmklimatet i Sverige inte är tillräckligt modigt för att ta risker. Därför kan jag känna att filmstödet behövs nästan mer för att göra actionfilm osv. eftersom förutsättningarna att få ett igångsättningsbeslut är så mycket svårare.

 

Att finansiera på andra sätt är svårt i Sverige eftersom vi har en struktur där Sfi och distributörer har för stort inflytande. Det gör det inte så lätt för enskilda filmproducenter att göra filmer utanför mallen (Just nu verkar mallen vara polisfilm och familjedrama).

 

Filmer som avvikit ifrån standardmallen som du efterfrågar tycker jag är ”Gitarrmongot” (Bra film men ingen publiksuccé) och ”Smala Sussie” (Publikframgång).

 

 

[citat=Zarakow]Håller med - "Smala Sussie" är bra. Även Kopps och Jalla Jalla är hyfsat bra är ligger väl inte heller dem inom standardmallen.

 

OBS! Läs INTE mer här om ni ska se Storm:

 

Såg Storm i fredags - inte bra... Stackars Eric Ericsson som återigen får sitta och säga "Öhh, jaha" 20 gånger, typ. Alla fattar väl att man har svårt att inse hur det ligger till om man hamnar in hans situation - behöver inte påminna oss hela tiden... Och, ...sitta och berätta om sin barndom under det att han börjar minnas, med flashbacks från sådant man aldrig sett tidigare under filmen, i slutet av filmen när det knappt ens berörts tidigare - det är ju nästan halshuggning på det.

 

Tur att filmen var ritkigt snygg i alla fall och att svenska filmindustri fortsätter våga satsa på den här "typen" av filmer i fortsättningen - men de kan ju läsa manuset (och dialogen högt för sig själva) först...

 

/H[/citat]

 

”Kopps” och ”Jalla Jalla” tycker jag är ganska typiska svenska produktioner. ”Kopps” är ganska typisk svensk buskiskomedi a la Göta Kanal medan ”Jalla Jalla” är en typisk feelgood film med integrationsproblematik.

 

När det gäller manus och dialog i svensk film så är Storm ett stort fall framåt. Jag förstår inte riktigt hur du kan kritisera Storm eftersom den är otroligt välspelad jämfört med många av våra så kallade ”Dramafilmer”. ”Kommer du med mig då” och ”Vinnare och förlorare” är två exempel på svenska filmer som inte ens klarar av att leverera vad deras genrer kräver.

 

[citat=Pandan] Vad är det alla tar upp som amerikansk och Hollywood producerad film??? Storm var inte nånstans lik en amerikansk actionrulle för helvete, den blandar genre på genre med parallella universum(enligt sig själv iaf), öppet slut och snack direkt in i kameran. Läs för helvete på lite innan ni säger nåt. Sen att den är helt värdellös är en annan sak, skitsynd för den hade alla förutsättningar och BORDE varit grym.[/citat]

 

Att den jämförs med Hollywoodfilm beror antagligen på att den faktiskt mäter sig ganska bra med den med svenska mått mätt. Jag tycker själv att vi inte haft en så stark kandidat internationellt sedan ”Mannen på taket” och ”Mannen från Mallorca”.

 

Du verkar inte gilla ”Storm” eftersom du inte klarar av att se filmer med parallella universum, mixade genrer och öppet slut men smaken är ju olika (Thank God!). Sen tycker jag att det är lite konstigt att du säger att ”Storm” hade alla förutsättningar och borde ha blivit grym samtidigt som du klagar på rent tematiska grejer som hela filmen bygger på. Låter som en motsättning. Hur kan den vara så dålig om den hade potential?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...

Personligen tycker jag att 'De Drabbade' är den bästa Skandinaviska TV-serien efter Lars vonTriers 'Riket I & II'. Så jag ser verkligen fram emot att se 'Storm' på DVD och har inte alls emot genreblandningar, filosofierande och psykologiserande i denna typ av film. Tvärtom.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...