Gå till innehåll

Brukar ni göra storyboard


leranimatör

Recommended Posts

Jag tycker att man ska ha ett storyboard för det är bra att ha när man är på inspelningen och vill veta hur miljön ska vara men det är även bra att ha storyboardet när du sitter och redigerar din film.

 

/Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kan inte nog rekommendera att man gör bildmanus. Inte bara därför att det blir lättare för folk att förstå hur man tänker, utan också för att man vid ritandet gör så pass mycket av arbetet. Varför stå på plats vid inspelningen och fundera över huruvida övergången mellan scen 2 och 3 funkar, när man lika gärna kan ha ritat upp allt i förväg och vet vad som funkar?

 

Under skapandet av bildmanus är det lätt att se vilka bildvinklar som är bäst, hur skådisarna skall röra sig i förhållande till kameran etc.

 

Dessutom går inspelningar med bildmanus generellt mycket snabbare, och som regissör får man betydligt mindre att tänka på. Man vet vad man behöver, och man vet vad som redan plåtats, för det är bara att kika i bildmanuset.

 

Det enda någorlunda vettiga alternativet till bildmanus är att skriva ned exakt vilka klipp man vill ha, men det är inget jag själv skulle rekommendera.

 

/Jakob

 

---

Missa inte Kort men bra '06 - http://www.voodoofilm.org/forum/showthread.php?t=6665

Länk till kommentar
Share on other sites

när jag gör manus får jag iland visoner om hur en scen exakt ska se ut då skriver jag ner dettta, för att kanske seda förbättra det eller använda det rakt av, eller när man ligger och tänker på en film man ska göra (inte nödväntigt vis snart men kanske nån gång) brukar jag sriva ner mina idéer och framför allt skissa ner lite bildmanus rutor :) trevligt och lärorikt om bildkomposition

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=wääuu]när jag gör manus får jag iland visoner om hur en scen exakt ska se ut då skriver jag ner dettta, för att kanske seda förbättra det eller använda det rakt av, eller när man ligger och tänker på en film man ska göra (inte nödväntigt vis snart men kanske nån gång) brukar jag sriva ner mina idéer och framför allt skissa ner lite bildmanus rutor :) trevligt och lärorikt om bildkomposition[/citat]

Mm, jag tänker alltid på hur jag ska filma när jag skriver manus. Men just hur jag ska filma och hur jag har tänkt brukar jag faktiskt komma ihåg. Några av de få saker jag faktiskt kommer ihåg.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=precision motion]Men det där är ju en vannesak, det finns inget rätt och fel.[/citat]

 

Det handlar inte om rätt och fel, eller vana för den delen. Bildmanus är ett jättebra verktyg för regissören, på samma sätt som att en hammare är ett bra verktyg för en snickare. Visst kan snickaren välja att slå i en spik med en sten istället, men det är faktiskt ganska dumt att inte använda hammaren.

 

Med ditt resonemang skulle ju svaret på alla frågor vara: gör som du känner för. Men vad är då poängen med forumet?`

 

Och för all del, nämn gärna några regissörer som inte använder bildmanus. Om det bara är en vanesak så borde det ju finnas en del, inte sant?

 

[citat=precision motion]Sen bror det ju på vad det är för film och om du vet exakt hur du vill ha det och om du tror att du kommer komma ihåg det.[/citat]

 

Vad menar du med att det beror på vad det är för film? Och dessutom behöver man inte veta "exakt" hur man vill ha det bara för att man gör ett bildmanus. Det går naturligtvis bra att göra olika alternativ ifall man vill vänta med att bestämma sig, och det går även att frångå bildmanuset om man på plats upptäcker en annan spännande lösning.

 

/Jakob

 

---

Missa inte Kort men bra '06 - http://www.voodoofilm.org/forum/showthread.php?t=6665

Länk till kommentar
Share on other sites

I mina öron låter det inte som om att man kan hitta så mycket negativt med ett bildmanus. Det skulle isånna fall vara att det tar tid att tillverka och att det kan vara svårt att måla.

Med att det tar tid att tillverka känns inte som något bra argument, dialoger tar också tid att göra liksom. Viserligen inte riktigt samma sak, men de skulle också kunna göras på plats.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tänkte bara inflika med att Saving Private Ryan är gjord helt utan bildmanus. Steven Spielberg använder dock bildmanus till alla sina filmer, och SPR är ett undantag.

 

För övrigt tycker jag att bildmanuset är nästa naturliga steg efter manus; en blueprint för filmen ska bli som inte kostar så mycket att göra. Samma sak previz som bland annat Peter Jackson använt sig av till sina senare filmer är väl också bara ett sätt att komma så nära slutresultatet som möjligt utan att lägga ner massvis med pengar på det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...